GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
GUD MED DIG! |
| Jesaja 7:14 | | Genesis 28:15 |
| GOD WITH YOU!
+
+
+
+ VALET 2014 & 2018 -
Socialism & Islamism contra Kristen civilisation +
|
GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
Om Syndares Rätt till Jesus
Känner du dig portad från himlen? Finns det hopp för mig? För dig? Vem får komma till Jesus? Får alla som kommer till Jesus gå in i Guds rike? Får man vara som man är? Komma som man är? Förbli som man är?
Kan man utan någon ändring komma till Jesus nu, idag, i varje ögonblick varje dag, utan förberedelse, utan föregående ändring av hjärta, tankar och livsföring?
Men sedan då? Måste man inte efteråt ändra sig, sedan man kommit till Jesus? Blir man inte utkastad annars? Det är ingen idé att gå till Jesus, även om han tar emot mig först så kommer han kasta ut mig sedan, för jag kan inte ändra mig, så mycket vet jag. Det är inte precis så att jag inte försökt. Jag vet att det är omöjligt. Vad skall jag då göra hos Jesus om jag ändå förr eller snarare genast blir utkastad igen? Då är det bättre att inte komma alls! Jag orkar inte med att få hoppet väckt och sedan bli dödad mer än förut. Nej, då får det vara. Antingen får jag komma till Jesus sådan jag är och förbli sådan eller så kan det kvitta! Har Jesus plats för en sådan som jag? Hur länge tänker han stå ut med mig om jag inte ändrar mig?
Vad tror du? Vad säger Jesus egentligen?
Vad gör Jesus med syndare som inte kan ändra sig? Klarar Jesus av att rena också dem?
Lär av Jesus direkt, skynda till Jesus och bli kvar där. Försök sedan av Jesu exempel hämta tröst och kraft. Bättre metod kan man helt enkelt inte ha!
Jonas Gardell skrev i SvD Kultur den 26 jan. (som svar på min artikel den 23 jan) och predikade i TV den 18 mars. Hans huvudpunkt är att visa att syndarna togs emot av Jesus med öppna armar sådana de var. Horor och tullindrivare, den tidens mest föraktade syndare, togs emot av Jesus sådana de var, och utan krav på att ändra sig, enligt Jonas. Horor fick gå in i Guds rike såsom horor, medan fariséer, läs: de mest fruktade religiösa experterna vars självuppskattning var gränslös, möjligen kunde komma efter att hororna kommit.
Alla de exempel han tog ur evangelierna om hur Jesus behandlar syndare var ägnade att visa att Gud är kärlek, och att denna kärlek inte sätter några gränser. Gränserna sätter vi. De gränser vi sätter för Guds kärlek är våra privata gränser och säger ingenting om Guds kärlek. De är bara bevis för vår egen oförmåga att älska. Guds kärlek omfattar alla, även syndare som förblir syndare, tycks han mena.
Släpper Gardells Jesus in synd i himlen?
Eller försvarar bara Jonas Gardell syndares rätt att få komma till Jesus? Jesus kom ju som vi alla vet, för att kalla syndare, inte rättfärdiga. Inte många människor med självinsikt kan trivas i sällskap där självpräktighetens anda dominerar. Intet märkligt att de som känner sig mest eländiga inte vill visa sig i sådana sammanhang. Intet märkligt att någon till slut framträder för att i strid med kyrkan kräva rätten till Jesus. Intet märkligt om det slår över för mycket åt andra hållet.
Gardell har något att säga till sovande eller likstela församlingar med kristet namn, sammanhang som ännu långt efter att de förlorat både vakenhet och ande fortfarande tror sig kunna väcka andra och vara andras lärare. Vissa sammanhang är likt stora ekar, som fortfarande och mycket länge till kommer att krylla av liv, parasiters liv, sådana som lever i och av den döda, fallna ekens stam utan att ha en aning om att den är död. Dessa har en enorm verksamhet men kan aldrig göra trädet levande igen.
Gardell har – det är inte svårt att visa, om man gör en noggrann läsning av de bibelställen han lutar sig mot – en tendensiös tolkning, som bortser från sådant som inte passar in i hans schema. So what? Det är ingen svårighet att beslå de flesta samfundssammanhang med samma sak. Med alla fel och brister, med alla synder och överträdelser, med alla tveksamma tolkningar, blir det ändå inte något över, som gör Gardell till en bättre evangeliets röst än många, för att inte säga de flesta?
*
*
Gardell hedersdoktor i teologi: "Gardell - ingen teologisk folkbildare" (Dagen 2008-01-18)
*
Etiketter: Gardell
9-11 Psalm 23:4
Fear No Evil - Frukta intet ont
Psalm 9:11 [1917]
"Och må de som känna ditt namn
förtrösta på dig;
ty du övergiver icke
dem som söka dig, HERRE."
Psalm 9:11 [KJV]
"Sing praises to the LORD,
which dwelleth in Zion:
declare among the people his doings."
REKOMMENDERAS - MEST LÄSVÄRDA I SVERIGE
MOST RECOMMENDED
LÄNKAR TÄNKVÄRDA ARTIKLAR
Sverige
- ENPARTISTATEN?
2003-07 | DSM | Intervju med Hans Bergström: "Sverige har blivit en ENPARTISTAT och ingen reagerar"
2004-02-19|SvD|Maktmonopol|Emil Uddhammar
2004-02-07|SvD Bränn.|Johnny Munkhammar|Den stora staten faller
1987-09-25|SvD|Hans L Zetterberg|(s)ekten som blev statskyrka
- HÄLSO & SJUKINDIKATIONER
Sverige i fara! - Artikelsamling
USA
Harper's Weekly
IRAQ
2004-02-26|NPQ Global Viewpoint|Condoleezza Rice|on WMD & IRAQ;Preemption;Russia;Pakistan & NPT|
2003-03-15 | Bildt.net | Carl Bildt | Peace for Iraq |
2003-02-09 | bildt.net | Carl Bildt | War? Peace? |
2002-10-12 | bildt.net | Carl Bildt | War in Iraq?
2001 Sep. 12, Wednesday | Time | Lance Morrow | The Case for Rage and Retribution |
BIBEL-LÄNKAR MM
Andakt
O store Gud/How
Great Thou
art/Wie gross bist du
Vår Gud är oss
en väldig
borg
Daglig
resekost, ur
Luthers verk
Ljudfiler på
dagen.com
- Lewi Pethrus: Bakgrund till "Löftena kunna ej svika"
- Einar Ekberg: "Löftena kunna ej svika"
- C G Hjelm: "Gör verkligheter av möjligheter"
Sv. kyrkan
Sv.
kyrkans
Bekännelseskrifter
Olavus
Petri: Ur
"Förmaning till alla evangeliska predikare"
Dr. Martin Luther
Martin Luther
1483-1546,
Project Wittenberg
Luthers 95
teser, 1517
[danska + latin]
The 95 Theses
[även ty
+fi]
Martin
Luthers Lilla katekes
Schmalkaldiska artiklarna
- Om synden
-
Om lagen
- Om evangeliet
- Huru en människa blir rättfärdig inför Gud, och om goda
gärningar
Om påvens
makt och överhöghet
Om en
kristen
människas frihet
Om den
trälbundna
viljan
-
Om trons
visshet
-
Skriftens klarhet
Stora
Galaterbrevskommentaren
-
FEMTIO
LYSANDE FÖRTJÄNSTER HOS DEN EGNA RÄTTFÄRDIGHETEN
- "Alla
de som låta det bero på laggärningar äro under förbannelse"
Verteidigungsrede auf dem Reichstag zu Worms
18. April 1521
John Wesley
John Wesley's Sermons
Biblar
Luthersk
Nätbibelskola
Bibeln
1917
Folkbibeln
bibeln.se
Die
Bibel,
Martin Luthers berömda, 1534
Crosswalk.com Bible Study
Tools
King James Version
Greek
NT,
Nestle-Aland
Bible
Gateway
Online Bibles [olika grek. NT,
Septuaginta]
Bibliotheca Biblica
IntraText
LAG & RÄTT
Domarregler
Olavus
Petri Domareregler
Svensk lagstiftning
Lagrummet:
Lagar och författningar
Regeringskansliet
Riksdagen
ORD & SPRÅK
Ordböcker
SAOB
SAOL, sjätte
uppl.
1889
SAOL, åttonde
uppl.
1923
KOLUMNISTER
Sverige
Per
Ahlmark, DN
Carl Bildt
USA
Max Boot
David S. Brooks, NYT
Thomas L. Friedman, NYT
Christopher Hitchens,
Slate column,
Fighting Words
Christpher Hitchens, Column, The Mirror, London
The Christopher Hitchens Web
Charles Krauthammer, WP
William Safire, NYT