GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
GUD MED DIG! |
| Jesaja 7:14 | | Genesis 28:15 |
| GOD WITH YOU!
+
+
+
+ VALET 2014 & 2018 -
Socialism & Islamism contra Kristen civilisation +
|
GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
Tidningen Dagens aningslöshet var inte oväntad, inte heller deras obotfärdiga reaktioner efteråt. Ann-Charlotte Fritzon visar en mer än ursäktlig dryghet och besserwisserattityd när hon ber läsarna att titta på annat [här] , som om hon menade att det orättfärdiga uttalandet emot Åke Green vore ursäktligt. Det är det inte. OM Dagen verkligen varit måna om att läsarna skulle sett på annat i samtalet - då, DÅ skulle de redigerat bort detta orättfärdiga, precis oms de gör med andras artiklar jämt och ständigt. Denna attityd från Dagen att anklaga läsarna när de inte tycker som tidningen bestämt att de skall tycka är omdömeslöst, och påminner om gudlös elitistisk socialism. Detta är inte första gången Dagen-läsarna fräckt uppmanas av självgoda och inkompetenta tyckare med höga löner, att böja sig för Dagens "höga" förstånd. Tidningen Dagen borde begripit bättre och redigerat bort det. När Dagen tog med det, visade dess chefredaktör och andra ansvariga att de inte är i takt med pingstfolket - de har precis som Piensoho, en annan ande. En av världens tänkande befläckad ande. Det var en attack på Green som man till inget pris ville offra. Det var en med öppna ögon utstötning av Åke Grren. Det slår nu tillbaka med alla kraft, ja dubbel kraft på Dagen och dess inkompetenta ledning. De måste bytas ut! Elisabeth Sandlunds ledarartikel idag [här] saknar totalt varje spår av självanklagelse eller insikt om det orättfärdiga i att de tryckte det anstötliga uttalandet. Det var fel emot Dagen-prenumeranterna, fel emot Åke Green, och mot Piensoho och mot pingströrelsen och emot hela kristenheten. Sandlund har intet fattat, frågan är om hon verkligen i längden duger för den uppgift hon har. Det är alltför många gånger, alltför ofta, alltför mycket av bevisat dåligt omdöme och okunnighet, ingen käck optimism om falsk 'ny ekumenik' eller grundlösa förhoppningar om 'påkristning' kan kompensera det. Elisabeth Sandlund har inte heller förstått vilket förakt det är emot Guds ord, att kalla det underlivsteologi, som rör synder mot den Helige Andes boning. Sandlund är djupt okunnig om vad kristndom är. Det räcker uppenbarligen inte med Alpha-kurser, inte ens att hålla föredrag om kristendom, om man inte frågar Skriften, det är att fråga Gud i hans eget Ord, om vad som gäller och vad som är sant. Både Sandlund, Fritzon, Arenius, Österberg och Piensoho är samma andas barn. De är världstillvända och tycker ändå att de begriper bättre både än Guds ord och de fromma som betalar deras löner, men som de i själva verket föraktar eftersom de är så "efter" och inte kan följa med sin tid. Det är inte mycket av kristendom kvar i tidningen Dagen. Det är mest miljöpolitik och socialism för hela slanten. Inget av allt det är kristet - tvärtom! Det var ingen tillfällighet att de lät Schlaug tala med Piensoho. Dagen har en hemlig agenda, ett icke offentligt policydokument, som förmodligen skulle minska prenumerantstocken rejält, i alla fall den än så länge mest trogna delen, om den bleve känd. Men den måste bli offentlig. Alla prenumeranter måste kräva att den offentliggörs! Dagen vill inte och vågar inte, men de måste tvingas! De kommer ljuga, tiga eller ändra den innan de publicerar den! Någon med insyn och kunskap måste "läcka" så att alla får veta sanningen! Dagens ledning har i flera år lurat både ägare och läsare, de har en agenda som går stick i stäv med det som prenumeranter förväntar sig. Jag menar de bibeltrogna. De som Sandlund i ett radioprogram i höstas kallade fundamentalister och som hon uppenbarligen föraktar. Men hon föraktar också Guds ord. Det kan man göra, men bara till sin egen skada, både här och nu och sedan. Piensoho å sin sida, visar med sitt förakt såväl emot Green som emot Skriften att han inte förstått hur många som ännu vill hålla sig till Skriften i pingströrelsen. Ännu är inte alla hjärtats vänner av Ordet och Anden, det är Herren, utdöda i pingstkyrkorna. Piensoho kommer från en annan kultur, den svårigheten har varken han själv, eller Hedin eller Filadelfia tillräckligt beaktat. Eller är det tvärtom? Det är kanske precis därför han utvaldes! För att påskynda förvärldsligandet i pingströrelsen? Att det är en skillnad, det har nu i alla fall blivit uppenbart. Det Piensoho föraktfullt kallar 'underlivsteologi', det kallar Kristus genom sina apostlar för läran om kroppen som den Helige Andes tempel, som Guds boning. Sexuella synder står därför enligt Skriften, Guds ord, i en egen klass. / cid
*2008-03-19 kl. 17:32 Kritik har nu kommit emot Piensoho från Stefan Swärd och Bo-Anders Stenstrand med flera och många andra. Det är naturligt.
I en lång artikel i kristna tidningen Dagen fredagen den 14 mars "Därför lockas inte fler av kristen tro" [Läs här] återges delar (?*) av ett samtal mellan förre pastorn i Svenska Missionskyrkan (f.d. SMF) Niklas Piensoho och Birger Schlaug f.d. språkrör för miljöpartiet.
*) se Schlaugs bloggkommentar idag "Vad ska man med kyrkan till?" [Läs här]
Niklas Piensoho, efterträdare till Sten-Gunnar Hedin som föreståndare i Filadelfia, Stockholm, säger i detta samtal:
"Då är man inne i den där förpackningsfrågan. Vad har vi för pastorer som är bekanta för svenska folket? Ja, det är Åke Green och Helge Fossmo. Ingen av dem skulle vi som allmänt är pingstpastorer vilja vara särskilt nära. Inte jag i alla fall. Det är förskräckligt att de blir offentliga företrädare för det jag representerar. Man skäms. "
Niklas Piensoho blev för ett par år sedan upphöjd från nästan ingenting som pastor i SMK i en församling på västkusten, till föreståndare för den största församlingen inom pingströrelsen i Sverige, Filadelfiaförsamlingen Rörstrandsgatan i Stockholm. Det är en remarkabel förflyttning, som bäst benämnes som en upphöjelse från ingenting, även om det innebar ett byte från Sveriges framsida till baksidan. Stockholm må vara vänt mot öst och bort från våra västliga rötter, men Stockholm är ändå huvudstaden.
Det är vad jag vet en händelse som saknar föregångare i svensk kristenhet. Det motsvaras av att en ung distriktsordförande i Centern blir partiordförande i Kristdemokraterna. Ja, precis lika otänkbart och väsensstridande är det i sak, eller snarare värre.
Att en ung pastor i ett annat samfund/kyrka rekryteras till den mest maktpåliggande och prestigefyllda positionen i ett annat samfund, som skiljer sig åt på en mängd avgörande punkter, det är när man tänker rätt på saken, katastrofalt och skandalöst. Det har troligtvis aldrig hänt i Sverige förut, knappast annorstädes heller, vilket man inte heller förväntar sig. Det är i princip otänkbart även i vår tid, trots att förytligandet av den kristna tron är utbredd, och därför gamla skiljelinjer blivit av mindre betydelse. Ty även när de bibliska motiveringarna och sanningarna inte är levande andliga verkligheter hos särskilt många, så är det ändå av rent mänskliga skäl, sociala identitetsskäl, otänkbart. Och ändå har det skett! Hur gick detta till?
Ingen som betraktade detta på håll kunde förstå detta val av efterträdare till Sten-Gunnar Hedin. Man undrade hur länge förberedelsen för detta pågått, vem som initierade det förtida utvalet av Piensoho. Vägen bereddes på många sätt för att församlingen i Stockholm skulle finna detta vara ett bra val. Tidningen Dagen har naturligtvis dragit sitt strå till stacken. Efteråt ser man mönster som inte kan vara en tillfällighet.
Någon, några eller en grupp av inflytelserika personer har tänkt ut, planlagt och berett vägen för att detta skulle ske, det är omöjligt att tänka eller se något annat. Guds Ande har knappast blivit inbjuden att säga sitt. Knappast vanligt bondförnuft heller.
Med vilket syfte undrar man, så här i efterhand, har denna tillsättning utifrån ägt rum? Vad styrde detta beslut? Vad ville man åstadkomma? Har Hedins goda relationer med åtminstone förre SMK/SMF-ledaren Krister Andersson, något med saken att göra? Har denna idé fötts i samma slutna rum som den s.k. nya ekumeniken som lanserades så stort förra året? Den som nu är som bortblåst till följd av Hedins homosexuttalanden, IOGT-NTO:s *) uteslutning av Åke Green, ökad medvetenhet om vad katolska kyrkan egentligen är för något och så vidare...
*) IOGT-NTO kan med rättvist "hädande" och gyckel uttydas Idioter & Gamla Tanter, Nya Totalitära Oganisationen.
Samfundsväsendet är per definition en artificiell sammanbindning av religiösa kotterier som alla var och en strävar efter den totala makten för att uppnå politiska syften, på evangeliets bekostnad. Guds ord får blott plats i högtidliga förklaringar, men ges ingen tyngd i några beslut eller i praktiken. Allt hänvisande till Skriften tjänar blott som fromma förklädnader för gudlösa avvikelser.
I samfund och andra byråkratier är, när allt sker enligt organisationers väsende, inget som det ser ut. Allt är maktkamp, förklädnader och falska motiv. Det som sker är alltid något annat än det som synes ske. Spel, intriger, manövrar, agendor. I den ursprungliga pingströrelsen, där varje pastor och varje församling var fri, och varje medlem frispråkig, skulle inte detta kunna ske.
Byråkratväldet har sakta men säkert vuxit inom pingströrelsen. Det är byråkraterna som ville överge det viktigaste inom pingströrelsen, nämligen den fria församlingen. Det är byråkraterna som drivit fram Pingstsamfundet FFS. Några har en agenda som går ut på att fördärva pingströrelsen, eller åtminstone att den skall upplösas, kanske genom att spårlöst uppgå i något annat. EFK har gjort inviter om samgående som har avvisats, kanske är det SMK man vill försvinna i?
Visst, ett upphörande av alla s.k. frikyrkor, genom att de alla återgick till Svenska kyrkan, det vore mänskligt att döma, det bästa som kunde hända. Men bara under den förutsättningen att Svenska kyrkan åter blev luthersk, det är bunden till Guds Ord, också i sina ord och gärningar och inte bara i bekännelser som man aktar mindre värda än det papper de är tryckta på.
Niklas Piensoho kom alltså till den församling som pingströrelsens obestridde ledare Lewi Pethrus byggde upp till den största och främsta i Europa på bara några decennier. Det är sorgligt utan like att först Hedin och nu Piensoho fläckar denna ärorika församlings rykte och historia.
Ty vad skall man kalla det, när en ung och grön, knappt torr bakom öronen, "missionare" inte håller det för övermaga att inte mästra men stigmatisera, skambelägga, spetälskeförklara, en av sitt nya sammanhangs hjältar, en pingstpastor som mer än någon annan vågat säga sanningen om homosexualitet och därmed nästan ensam står för Guds ord?
Piensoho skrev nyligen i Dagen en utmärkt artikel (se "Läs också" nedan *) som avsåg att klargöra gränserna och öppenheten angående homosexualitet i Filadelfia, Stockholm. Han framhävde där med föredömlig tydlighet, och med upprepning för säkerhets skull, att Bibeln var det som gällde först och sist, när det gällde frågan om homosexualitet. Han erkände utan omsvep att Guds ord fördömer praktiserat homosexuellt leverne. Det framgick att ansåg sig bunden av det.
Men nu, när Niklas Piensoho talar med en politiker, en ateist och socialist, då låter det annorlunda. Denne Schlaug är enligt en bok han själv skrivit en djupt omoralisk person, som gömmer sig bakom sitt "fina" miljöengagemang, medan han inte räknar människor för något.
Men Piensoho ser bara ytan. När han talar med en känd politiker, en miljöpartist, som ser möjligheter att vinna jungfrulig terräng i kyrkorna för sina mer eller mindre överdrivna eller tokiga miljöfantasterier, då passar pinsamt nog Piensoho på att söka göra sig rumsren bland dessa populistiska "miljö"-partister som fiskar i okända vatten. Man skäms för Filadelfias skull. Man skäms för alla pingstpastorers skull. Man lider med alla i pingströrelsen som vill göra skillnad på Guds ord och människors ord.
Piensoho försöker vinna poäng bland gudlösa genom att tala om pingstpastor Åke Green som om han vore smittad med en dödlig sjukdom och som man därför måste akta sig för att komma nära. Det är grovt. Det är osmakligt. Det är orättfärdigt. Det är oanständigt. Det är gudlöst och visar att Piensoho är en bluff. Han gjorde bättre om han la av pastorsrocken och började med sina kampsporter igen istället.
Det är naturligtvis så att det behagar Gud att straffa pingströrelsen med människor som Hedin och Piensoho, som inte kan annat än fördärva och förstöra, om inte varje gång, så åtminstone varannan gång de öppnar munnen. Om ändå pingstförsamlingarna ville se detta som ett Guds straff för deras flykt från Guds ord, och ödmjuka sig och vända tillbaka, på det att inte mer straff skall komma. Mer straff kommer att komma. Men omvändelse kan avvärja totalt fördärv.
Det är svårt att hitta något som kan ursäkta Piensohos påhopp på pingstpastor Åke Green. Det är inte möjligt annat än att kraftigt fördöma Piensoho för hans gudlöshet.
Att vara ung och grön, och fortfarande okunnig om det mesta i pingströrelsen, men ändå ha hamnat som föreståndare för den främsta församlingen inom pingströrelsen, det är en sak, som man kan se ett Guds handlande i om man vill.
Men att utifrån den positionen, uppifrån, och offentligen "såga" och fördöma en kollega, en pingstpastor, fastän han själv "bara" är "missionare", det är för mycket. Åke Green har lång och trogen tjänst bakom sig, och är bra mycket äldre än Piensoho, och han har större erfarenhet och kunskap, och framför allt, han har bevisat sig trogen Guds ord mer än andra - nej, det är för mycket. Jag för min del kan icke tåla det.
Piensoho har nu visat sig värre än Hedin när det gäller att tala utan att ha huvudet med sig. Hedin har aldrig visat något sådant förakt för Åke Green som Piensoho nu gjort. Vad Hedin tänkt är en annan sak. Men man kan inte döma Hedin för vad han tänkt. Aldrig har vad jag vet Hedin sagt något så oförlåtligt och oförskämt om någon kollega inom Pingströrelsen i offentliga sammanhang.
Piensohos omdöme har svikit. Eller också har han inget. Han måste ödmjuka sig, be om ursäkt eller flyttas ner från den plats som uppenbarligen var för hög för honom. Det är inte bara oursäktligt rent mänskligt, i ett sammanhang som pingströrelsen, det är också framför allt med Guds ord som grund, oförlåtligt. Ty när Piensoho fördömer Green, så fördömer han Gud, och när han fördömer Guds ord så fördömer han sig själv, och hans artikel förra veckan visar sig vara intet annat än tomma ord.
Slutligen, Piensoho ljuger om Åke Green när han säger: "Åke Green far ut mot homosexuella." Det finns inga förmildrande omständigheter. Piensoho duger inte. Snabbt upp snabbt ner.
Piensoho beljuger Green, skyller honom för sådant han inte sagt. Green fördömde inte homosexuella, men homosexualitet. Det hör till K G Hammar och Jonas Gardells tricks att inte skilja på syndare och synden. För Gud är det däremot en nödvändighet. Ty kunde inte Gud skilja synden från syndaren, vilket åstadkoms genom att Guds vrede lågar emot synden och över syndaren så länge han inte tar avstånd från sin egen synd och ställer sig på Guds sida emot synden, så finns det ingen frälsning. Ty frälsning är frälsning från synden, i synden finns ingen frälsning. Detta borde Piensoho veta bättre än andra, eftersom få talat så tydligt om detta som Waldenström. Men Piensoho är tydligen en skamlös vildåsna som inget förstått och inget begriper.
*
*
GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
2008-03-19 on 15:00
Martin Luthers predikningar och skrifter är nästan okända i vår tid, vilket är stor skada. Han har sagt mycket som är högaktuellt. Framför allt så sysslade han med frågan hur man blir rättfärdig, inte inför människor utan inför Gud. Inte ens i de nominellt kristna sammanhangen bryr man sig längre om denna den viktigaste frågan av alla. Hur blir jag rättfärdig inför Gud?
Grunden för detta är att anklaga sig själv. Gud, den sanne Guden, gör den ogudaktige rättfärdig, medan människor gärna vill ha det till att den som är duktig och sköter sig som en extra belöning kan få Guds välbehag dessutom. Men inför Gud gäller andra sanningens kriterier än inför människor.
Skriftens budskap är överallt, både i Gamla och Nya testamentet, att man måste vända om, vända sig bort från ondska och till Gud och göra det som är gott, rätt och sant.
Därför är Luther helt i överensstämmelse med Guds ord då han säger:
"rättfärdighet börjar med självanklagelse."
När Sverige styrdes och dominerades av generationer som var fostrade i Luthers lilla katekes - världens bästa bok näst Bibeln, ingen bok överträffar den som kristen lärobok - så fanns detta som en underström även hos tvivlare, ateister och liberaler, ja även socialister hade det förr i sig. Det var då när arbetets värde fortfarande aktades inom den svenska socialismen.
Arbetets värde är en kristen och typiskt luthersk lära, som har förvrängts eller förintats inom socialismen, isynnerhet den nutida.
Nya testamentet lär enkelt och klart att den som inte vill arbeta skall inte, ja får inte, äta. Och den som inte tar hand om och försörjer sina egna är värre än en otrogen.
Ingen social verksamhet existerar i Nya testamentet riktad till icke-troende.
Inget finns som är ens i närheten av vår tids uppfattning att man har rätt till saker utan att arbeta för dem.
Överallt i Bibeln förväntas man göra rätt och förtrösta på Gud, ty Gud hjälper den som hjälper sig själv. Det är en stor tröst. Åkalla mig i nöden heter det. Ty att åkalla Gud när man är i nöd och inte ser någon utväg och inte kan hjälpa sig själv, det är att använda Guds namn rätt och det är att hjälpa sig själv.
Men ju mer gudlösa och socialistiska vi blivit, desto mer anklagar vi andra och tar inget ansvar själva. Vi kräver vår "rätt", fastän vi inte vill göra rätt för oss! Andra skall betjäna oss, men vi skall inte betjäna någon och behöver inte arbeta för att förtjäna något. Så ser den gudlösa socialismen ut. Den är ute!
Det fanns förr en slags minsta gemensamma nämnare som alla stod på, en grundsyn som alla delade. Man skulle göra rätt för sig. Man skulle erkänna sina fel, man skulle anklaga sig själv först, man skulle visa aktning för överhet, föräldrar och äldre. Allt ingick i ett mönster som bestämdes av grundsynen:
Man skall anklaga sig själv först. Det är rättfärdighetens begynnelse. Ingen har rätt att anklaga andra för sådant han gör själv. Ingen har rätt att anklaga andra om han inte själv först gjort vad som på honom ankommer. Man kan inte anklaga andra för att vara dumma, om man inte kan det de kan. Och så vidare. Även fast man kan ha mycket olika syn på vad som är rättfärdigt, så var alla överens om denna strävan, det var den gemensamma överordnade normen.
Jag tror inte att den försvunnit, det är ett behov människan har, att rättfärdiga sig, men jag tror att vi har fått en ytligare syn på vad som är rättfärdighet. Vi behöver lära av de gamle. Luther är en bra start.
I vår tid ser det ut som om man struntar i det inre livet, och att det bara är yta som gäller. Man vill synas för att synas. Man vill bli känd för att bli känd. Ytan ser ut att vara överordnad, medan det inre försummas, vilket är förödande och fördummande.
Men kanske det är en felsyn. Också detta att ytan är det enda som räknas är kanske ytlighet. Bakom denna mask av ytlighet ligger nog ännu dessa oundvikliga frågor om rätt och rättfärdighet, sanning och rättfärdiggörelse. Inför Gud och inför människor, det är inte samma sak. Det är skillnad på Guds ord och människors.
Ändå tycks det som många fler i vår tid än förr, är otåligare. Det är svårare i vår tid att vänta på belöningar, man vill ha allt nu, höga känslor, mycket pengar, andras avund. Alltför många förbereds inte på att uppskjutna belöningar varar bättre, ja att man måste göra det rätta och sanna, även om man aldrig får något erkännande. Det krävs tro för sådant, men socialismen har gjort allt för att förinta tron. Därmed dör oundgängliga dygder, där tålamod kanske är den främsta och den som drabbas först.
Kränktheten tyder på, tänker jag, att man saknar erfarenheten av en högre rättfärdighet än den man kan åstadkomma själv. Isynnerhet om man är ung och vill mycket och ännu inte har presterat något - vad skall man skydda sig med då man känner hela sin framtid hotas för att man inte presterar det som fordras eller får den respekt som man behöver så intensivt?
Om man fått lära sig att anklaga andra men aldrig sig själv, att kräva men aldrig arbeta, att få men aldrig ge, om man inte har respekt för sig själv och inte heller har någon respekt till och för något högre än sig själv - då blir minsta inskränkning i det egna jagets hävdelsebehov en katastrof.
Om man dessutom av gudlösa socialister får höra att det är bara här och nu som gäller, att inget högre väsen finns, att inget evigt finns, ej heller något inre liv som är värt att sträva efter, och att Gud inte gör den ogudaktige rättfärdig - vad skall man då göra?
Richard Swartz gör i sin krönika idag, "Den kränkte klär egna krav i hovsamma slöjor" (SvD 2008-03-19), en intressant reflektion över den förändring som skett på några generationer. För några generationer sedan var den unga generationen "missförstådd", nutidens unga är "kränkta".
"Men kränkta var vi inte och skillnaden tror jag är högst avsevärd. Den missförstådde vädjar om något. Han eftersträvar - om medvetet eller omedvetet - just anpassning. I grunden ifrågasätter han inte omgivningen utan hoppas bara på marginella förändringar av den som ska göra det möjligt för honom att bli uppfattad som han är, på det att han sedan ska kunna bli del av något som är så mycket större än han själv."
"Den kränkte däremot vädjar inte. Han kräver. Han pockar på vad han anser vara sin rätt och det är förstås det omgivande samhället, skolan eller familjen som har att förse honom med den."
"Att vara kränkt är också ett sätt att klä egna krav i hovsamma slöjor. Ingen vill gärna pråla med vad andra kan uppfatta som egoistiskt och aggressivt."
Richard Swartz pekar ut en viktig sak för att förstå hur vi har hamnat i denna "kränkthetskultur". Den här frågan är angelägen, fler skulle behöva bearbeta den. Det ämne som Zarembas artikelserie "Först kränkt vinner", (DN Kultur) väckte är tidstypiskt, hela samhället belyses i denna föreställning om att vara "kränkt", i alla fall den sjuka sidan.
När började detta med att kräva "respekt" genom att ta till våld på gatorna? Och varför? Min minnesbild är att det började mot slutet av 1980-talet eller början på 1990-talet. Nu var det länge sedan jag hörde någon säga "Respekt" och knyta näven och göra andra "segertecken" då man just slagit ner någon. Vad säger gatuligister numera då de slår ner någon? Går det ut på att vinna "respekt" genom att kränka någon? Är det Aretha Franklins fel alltihop? Eller kanske suffragetternas?
Hur hänger kravet på "respekt" ihop med detta att "känna sig "kränkt"?
Finns det ett samband mellan att "känna sig kränkt" och oförmåga att tåla ett nej? Finns det ett samband mellan att växa upp utan att behöva göra sig förtjänt av något, att få allt bara för att man kräver det, bara för att föräldrarna har råd, att vara van vid att föräldrar "sopar banan" hela tiden, att aldrig tvingas anstränga sig för något, att föräldrar köper sina barns kärlek med prylar, istället för att ge dem tid? Och att sedan samhället fortsätter med "baby-gullet" fastän det handlar om vuxna eller förmodat vuxna människor?
Staten måste sluta bete sig som om de ägde barnen. Barnen är föräldrarnas. Ansvaret för barnen är föräldrarnas. Uppfostran är föräldrarnas ansvar. Barn skall lyda så länge de bor hemma och försörjs av föräldrarna. Föräldrar skall inte vara slavar åt barnen.
Föräldrar kan med gott samvete säga åt alla sossepsykologer att dra åt pepparn eller än längre bort, säga åt dem "Håll käft!" helt enkelt, de har aldrig gjort annat än fördärvat med sina lögner. De bästa föräldrarna är barnens föräldrar!
Misshandel har aldrig varit tillåtet. Aga-lagen är tårta på tårta, vilket har lett till en massa skuldkänslor så fort man tar i ett barn. Det går inte att fostra barn utan att ta i dem, ibland hårt. Avskaffa aga-lagen. Brottsbalkens förbud mot misshandel räcker bra. Avskaffa barns rätt att anmäla sina föräldrar! Det är sjukt. De som verkligen behöver den lagen kan inte använda den, och de som använder den missbrukar den!
Det finns ingen möjlighet att genom lagar komma åt det som lagen syftar till. Aga-lagen och anmälan av föräldrar gör mer skada än nytta. Våldet har inte minskat utan ökat på grund av detta.
Barn är inte klokare än vuxna. Föräldrar vet bättre än barnen.
*
Och allt detta för några ord om "missförstådda" och "kränkta"! Så kan det gå, när inte haspen är på, när man bara pratar på. Det är en nackdel med bloggeriet. Det är svårt att sätta punkt. Men nu är det sagt i alla fall. Tänkt har det varit länge. Sant är det också, för många i alla fall.
*
Ett Luther-citat:
"Du måste utan att vackla eller tvivla ha Guds vilja för ögonen, så att du orubbligt tror att han vill och skall göra stora ting med dig. Denna tro lever, verkar, tränger igenom och förändrar hela människan. Den tvingar dig att vara ödmjuk när det går dig väl och att trösta dig när du är förnedrad." [från Magnificat, 1521]
*
*
*
9-11 Psalm 23:4
Fear No Evil - Frukta intet ont
Psalm 9:11 [1917]
"Och må de som känna ditt namn
förtrösta på dig;
ty du övergiver icke
dem som söka dig, HERRE."
Psalm 9:11 [KJV]
"Sing praises to the LORD,
which dwelleth in Zion:
declare among the people his doings."
REKOMMENDERAS - MEST LÄSVÄRDA I SVERIGE
MOST RECOMMENDED
LÄNKAR TÄNKVÄRDA ARTIKLAR
Sverige
- ENPARTISTATEN?
2003-07 | DSM | Intervju med Hans Bergström: "Sverige har blivit en ENPARTISTAT och ingen reagerar"
2004-02-19|SvD|Maktmonopol|Emil Uddhammar
2004-02-07|SvD Bränn.|Johnny Munkhammar|Den stora staten faller
1987-09-25|SvD|Hans L Zetterberg|(s)ekten som blev statskyrka
- HÄLSO & SJUKINDIKATIONER
Sverige i fara! - Artikelsamling
USA
Harper's Weekly
IRAQ
2004-02-26|NPQ Global Viewpoint|Condoleezza Rice|on WMD & IRAQ;Preemption;Russia;Pakistan & NPT|
2003-03-15 | Bildt.net | Carl Bildt | Peace for Iraq |
2003-02-09 | bildt.net | Carl Bildt | War? Peace? |
2002-10-12 | bildt.net | Carl Bildt | War in Iraq?
2001 Sep. 12, Wednesday | Time | Lance Morrow | The Case for Rage and Retribution |
BIBEL-LÄNKAR MM
Andakt
O store Gud/How
Great Thou
art/Wie gross bist du
Vår Gud är oss
en väldig
borg
Daglig
resekost, ur
Luthers verk
Ljudfiler på
dagen.com
- Lewi Pethrus: Bakgrund till "Löftena kunna ej svika"
- Einar Ekberg: "Löftena kunna ej svika"
- C G Hjelm: "Gör verkligheter av möjligheter"
Sv. kyrkan
Sv.
kyrkans
Bekännelseskrifter
Olavus
Petri: Ur
"Förmaning till alla evangeliska predikare"
Dr. Martin Luther
Martin Luther
1483-1546,
Project Wittenberg
Luthers 95
teser, 1517
[danska + latin]
The 95 Theses
[även ty
+fi]
Martin
Luthers Lilla katekes
Schmalkaldiska artiklarna
- Om synden
-
Om lagen
- Om evangeliet
- Huru en människa blir rättfärdig inför Gud, och om goda
gärningar
Om påvens
makt och överhöghet
Om en
kristen
människas frihet
Om den
trälbundna
viljan
-
Om trons
visshet
-
Skriftens klarhet
Stora
Galaterbrevskommentaren
-
FEMTIO
LYSANDE FÖRTJÄNSTER HOS DEN EGNA RÄTTFÄRDIGHETEN
- "Alla
de som låta det bero på laggärningar äro under förbannelse"
Verteidigungsrede auf dem Reichstag zu Worms
18. April 1521
John Wesley
John Wesley's Sermons
Biblar
Luthersk
Nätbibelskola
Bibeln
1917
Folkbibeln
bibeln.se
Die
Bibel,
Martin Luthers berömda, 1534
Crosswalk.com Bible Study
Tools
King James Version
Greek
NT,
Nestle-Aland
Bible
Gateway
Online Bibles [olika grek. NT,
Septuaginta]
Bibliotheca Biblica
IntraText
LAG & RÄTT
Domarregler
Olavus
Petri Domareregler
Svensk lagstiftning
Lagrummet:
Lagar och författningar
Regeringskansliet
Riksdagen
ORD & SPRÅK
Ordböcker
SAOB
SAOL, sjätte
uppl.
1889
SAOL, åttonde
uppl.
1923
KOLUMNISTER
Sverige
Per
Ahlmark, DN
Carl Bildt
USA
Max Boot
David S. Brooks, NYT
Thomas L. Friedman, NYT
Christopher Hitchens,
Slate column,
Fighting Words
Christpher Hitchens, Column, The Mirror, London
The Christopher Hitchens Web
Charles Krauthammer, WP
William Safire, NYT