GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
GUD MED DIG! |
| Jesaja 7:14 | | Genesis 28:15 |
| GOD WITH YOU!
+
+
+
+ VALET 2014 & 2018 -
Socialism & Islamism contra Kristen civilisation +
|
Lag och straff kan inte utrota ondskan, bara uppenbara den och hämnas. Rätt och rättvisa skall skipas för att det är rätt. Ett samhälle som inte bestraffar ondskan blir ett ont samhälle. Hämnd och vedergällning uppfanns av Gud i lustgården och bekräftas av Paulus, Jesus och Jesaja.
”Hämnd stoppar inte brott” säger kristna. Ju mer man fjärmar sig från Skriften, desto mindre förnuft och logik. Det ena ger det andra. Kristenheten upphör att vara ett salt när den lämnar Skriften. Samhället tar skada och ruttnar. Den ”korrekta” kristna ideologin är inte av Gud eller från Skriften. Paulus har en djupare förståelse av Kristi hemlighet än andra. Bättre än de andra apostlarna känner han – den störste av syndare - Guds och Kristi kärlek. Vem vågar av oss idag hävda att han begriper ens så mycket som den okunnigaste av dem?
Det är i full harmoni med sin kunskap om Guds kärlek som Paulus i Romarbrevet 13 om överheten säger att den är en Guds tjänare till att vredgas, hämnas och straffa det onda och belöna de goda. Men dagens kyrkor och ledare tror sig veta bättre. Paulus har missförstått Jesus, dvs känner inte Guds kärlek så bra som vi gör, kan man få höra t.o.m. från traditionellt bibeltroget håll. Att KG Hammar och hans pseudokristna kulturrevolutionärer säger så är vi vana vid.
Även i pingströrelsens tidning Dagen har vi sett detta, exempelvis i en ledare 24 augusti. [se också denna bloggs kommentar till DN:s artikel den 22 aug. "Domstolar dömer hårdare"]
”Hämnd stoppar inte brott” är inte en sanning, inte ett faktum, men en lögn. Hämnd är effektivt. Kriminella vittnar om det. Självhämnd fördöms kraftigt både i Gamla och Nya testamentet, men överhetens hämnd är påbjuden av Gud. Att fördöma hämnd är moralistiskt. Man vill vara heligare än Gud. Dessa självheliga låtsas att de vill få ner brottsligheten - de skulle få folket emot sig annars. Därför låter de som att de skulle godta hämnd om det bara vore effektivt. Men det är ett spel, ty hämnd är effektivt, men hur mycket det än bevisas så förnekas det i alla fall. Moralister förstår inte att effektiviteten inte är avgörande, det vore utilitaristiskt och gudlöst. Det är gudomligt att straffa det onda. Den gode hatar det onda och bekämpar det. Och Gud är god. Ingen är god som icke vill straffa det onda.
Om effektivitet vore det vägledande, så kunde man sluta kalla brott för brott och synd för synd. Vilket vi vet att somliga gör. Det finns krafter som vill avskaffa ondskan med ett pennstreck, och ta bort all skillnad mellan ont och gott. Det är det program som Marx och Engels stakar ut för socialismen i 1848 års Manifest om Spöket.
Dessa som inte vill att samhället hämnas på brottslingar tror att andra metoder är så effektiva att brotten på sikt kan upphöra. Det är en farlig myt. Varken hämnd eller s.k. vård eller s.k. rehabilitering kan stoppa alla brott. Inget kan utrota brott. Bortsett från att döda alla människor.
Tron på noll brott är lika sjuk som idén om noll olyckor. Det är inte bara fel, det är farligt att tro att man kan utrota brott. Totalitära samhällen är just sådana försök. Brott finns eftersom ondskan inte kan utrotas. Lag och straff kan inte utrota ondskan, bara uppenbara den och hämnas. Rätt och rättvisa skall skipas för att det är rätt. Hämnd och vedergällning uppfanns av Gud i lustgården (och inte först på medeltiden) och bekräftas av Paulus, Jesus, Jesaja, Mose, Hammurabi och Noa. Man kan och måste sätta en gräns för ondskan. Det man bestraffar får man mindre av. Det man belönar får man mer av. Alla är mottagliga för straff och belöning, men det löser inte allt. Det vet alla. Ju mer det straffar sig att begå brott, ju mer man vinner på att sköta sig, desto mer laglydnad, desto mindre brott. Det är dårskap att förneka det. Sveriges lag säger att den brottslige skall straffas, men likväl belönas de brottsliga på otaliga sätt. Det ger ökad brottslighet och minskad respekt för lag och ordning. Den laglydige och skötsamme skattebetalaren skall belönas, men i det socialistiska Sverige bestraffas hederlighet och borgerliga dygder, de föraktas och anses omoraliska, de bekämpas och de skall helst utrotas.
Otaliga är de sätt genom vilka man undanhåller rätten och lönen ifrån vanliga hederliga arbetande medborgare. Allt detta är att omintetgöra statens uppdrag, som en kristen har att betrakta som givet av Gud. Om inte straffet gör brottet olönsamt så är det inget straff och ingen hämnd, utan en uppmuntran till brott, vilket är att göra lagen till ondskans tjänare. Det samhälle som tar parti för vargen emot lammet är ett vargsamhälle.
Det som tar parti för mördaren är mordiskt. Det som tar parti för det onda är djävulskt.
Carl Ingemar Dagman
9-11 Psalm 23:4
Fear No Evil - Frukta intet ont
Psalm 9:11 [1917]
"Och må de som känna ditt namn
förtrösta på dig;
ty du övergiver icke
dem som söka dig, HERRE."
Psalm 9:11 [KJV]
"Sing praises to the LORD,
which dwelleth in Zion:
declare among the people his doings."
REKOMMENDERAS - MEST LÄSVÄRDA I SVERIGE
MOST RECOMMENDED
LÄNKAR TÄNKVÄRDA ARTIKLAR
Sverige
- ENPARTISTATEN?
2003-07 | DSM | Intervju med Hans Bergström: "Sverige har blivit en ENPARTISTAT och ingen reagerar"
2004-02-19|SvD|Maktmonopol|Emil Uddhammar
2004-02-07|SvD Bränn.|Johnny Munkhammar|Den stora staten faller
1987-09-25|SvD|Hans L Zetterberg|(s)ekten som blev statskyrka
- HÄLSO & SJUKINDIKATIONER
Sverige i fara! - Artikelsamling
USA
Harper's Weekly
IRAQ
2004-02-26|NPQ Global Viewpoint|Condoleezza Rice|on WMD & IRAQ;Preemption;Russia;Pakistan & NPT|
2003-03-15 | Bildt.net | Carl Bildt | Peace for Iraq |
2003-02-09 | bildt.net | Carl Bildt | War? Peace? |
2002-10-12 | bildt.net | Carl Bildt | War in Iraq?
2001 Sep. 12, Wednesday | Time | Lance Morrow | The Case for Rage and Retribution |
BIBEL-LÄNKAR MM
Andakt
O store Gud/How
Great Thou
art/Wie gross bist du
Vår Gud är oss
en väldig
borg
Daglig
resekost, ur
Luthers verk
Ljudfiler på
dagen.com
- Lewi Pethrus: Bakgrund till "Löftena kunna ej svika"
- Einar Ekberg: "Löftena kunna ej svika"
- C G Hjelm: "Gör verkligheter av möjligheter"
Sv. kyrkan
Sv.
kyrkans
Bekännelseskrifter
Olavus
Petri: Ur
"Förmaning till alla evangeliska predikare"
Dr. Martin Luther
Martin Luther
1483-1546,
Project Wittenberg
Luthers 95
teser, 1517
[danska + latin]
The 95 Theses
[även ty
+fi]
Martin
Luthers Lilla katekes
Schmalkaldiska artiklarna
- Om synden
-
Om lagen
- Om evangeliet
- Huru en människa blir rättfärdig inför Gud, och om goda
gärningar
Om påvens
makt och överhöghet
Om en
kristen
människas frihet
Om den
trälbundna
viljan
-
Om trons
visshet
-
Skriftens klarhet
Stora
Galaterbrevskommentaren
-
FEMTIO
LYSANDE FÖRTJÄNSTER HOS DEN EGNA RÄTTFÄRDIGHETEN
- "Alla
de som låta det bero på laggärningar äro under förbannelse"
Verteidigungsrede auf dem Reichstag zu Worms
18. April 1521
John Wesley
John Wesley's Sermons
Biblar
Luthersk
Nätbibelskola
Bibeln
1917
Folkbibeln
bibeln.se
Die
Bibel,
Martin Luthers berömda, 1534
Crosswalk.com Bible Study
Tools
King James Version
Greek
NT,
Nestle-Aland
Bible
Gateway
Online Bibles [olika grek. NT,
Septuaginta]
Bibliotheca Biblica
IntraText
LAG & RÄTT
Domarregler
Olavus
Petri Domareregler
Svensk lagstiftning
Lagrummet:
Lagar och författningar
Regeringskansliet
Riksdagen
ORD & SPRÅK
Ordböcker
SAOB
SAOL, sjätte
uppl.
1889
SAOL, åttonde
uppl.
1923
KOLUMNISTER
Sverige
Per
Ahlmark, DN
Carl Bildt
USA
Max Boot
David S. Brooks, NYT
Thomas L. Friedman, NYT
Christopher Hitchens,
Slate column,
Fighting Words
Christpher Hitchens, Column, The Mirror, London
The Christopher Hitchens Web
Charles Krauthammer, WP
William Safire, NYT