| START | Mest lästa | Debattartiklar || Motto: Vad Säger Skriften? | Bibeltolkningsprinciper || TACK GODE GUD! DU LEVER ÄNNU! VÄLKOMMEN HIT! || höger-kol.: Art. på Denna Sida | Tio senaste | ARKIV |

CID - CARL INGEMAR DAGMAN - KRISTENDOM & SAMHÄLLE +
<$BlogRSDURL$>
GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS

GUD MED DIG! | | Jesaja 7:14 | | Genesis 28:15 | | GOD WITH YOU!
+ + +

+ VALET 2014 & 2018 - Socialism & Islamism contra Kristen civilisation +
måndag, februari 25, 2008

  (s): Militärt försvar onödigt, NATO-anslutning livsfarlig!

GUDS ORD [dggb] & MÄNNISKORS ORD

cid KOMMENTAR AHLIN(S) DRÖMMAR OM VÅLDSFRI VÄRLD FARLIG

I polemik med försvarsminister Sten Tolgfors (m), som skrev den 16 februari "Medlemskap i Nato är naturligt" (SvD Bränn.), bestämmer socialdemokraternas försvarsexperter Urban Ahlin och Anders Karlsson att: "Sverige ska stå utanför Nato" (SvD Bränn. 24 febr. 2008). Deras mening är:

"För oss går gränsen vid kärnvapnen och ett ömsesidigt försvar, artikel fem i Natostadgan"
De motiverar sitt avståndstagande från NATO-anslutning inte bara med kärnvapen utan också med att inga militära hot finns. Borde inte Försvarsmakten läggas ner då? Det är inte så förfärligt länge sedan man av estetiska och skenmoraliska skäl, men utan logik bytte namn från Krigsmakten till Försvarsmakten.

OM inga krig kan förekomma på svensk mark eller vid svenska gränser, då är det tid att skrota Försvarsmakten, eller åtminstone byta namn. Vad sägs om Fredsmakten? Men vänta nu, Krigsmaktens uppgift är ju att bevara freden och att avskräcka från eller åtminstone göra det "dyrt" att ta oss. Krigsmakten ÄR fredsmakten med militära medel!

Krigsmakt betyder maktutövning med militära medel, för att skydda folket och territoriet från övergrepp. Att vi påstår att vi minsann aldrig kan tänka oss att använda militära medel för att utvidga vårt territorium gör det ju inte mindre militärt. Det enda som påverkas av en sådan utfästelse är att vi säger något om hur vi inte har tänkt oss att använda våra militära medel (om vi har några), men all användning av militära medel är och kallas krig. Den här "epa-psykologin" att ändra namn på saker som i sak inte förändras är ett (satans) trolltyg. Mer ärlighet är vad som fordras. Återuppliva namnet Krigsmakten, så alla vet vad det handlar om, och inte bedras av orden.

Det finns ingen logik i att tala sig varm för att använda våld på fjärran krigsteatrar, men låtsas som att det aldrig kan bli vår hemby som blir krigsskådeplats. Eller "tror" verkligen (s) att krig och våld är en sjukdom som man kan utrota med vaccin? Hur många mord sker det i Sverige? Sist jag kollade var det ca sju mord på tio dagar, men det kan ha ökat. Om vi inte ens kan vaccinera våra gator och samhällen och skolor och hem mot våld och dödande, huru mycket mindre då hela världen, eller ens vår närhet!

Sverige KAN inte idag försvaras om ett anfall kommer. Stockholm har ingen flygflottilj, landets ledning kan lätt slås ut. Allt detta är möjligheter för en potentiell fiende, ja det är just sådana lägen som skapar idéer om att ett anfall kan löna sig.

Nedrustningen har inte sparat några pengar, trots att vänstern alltid motiverat nedskärningar med att pengarna kan användas bättre i välfärdsystemet. Som väntat har vi nu bara mer kostnader, inget försvar och inga besparingar eller tillskott till välfärden från försvarsbudgeten.

Istället har vi pantsatt framtiden. Vi har utan tvång valt högre välfärd nu (och likväl inte fått det), på bekostnad av det framtida försvaret för nästa generation. Allt vi "fått" är tvånget att betala för ett obefintligt försvar till dyrare pengar än om vi behållit Försvaret. Det är som en nitlott i sosseparadiset. Man uppmanas och lockas med sköna ord att betala för att få chansen att "få" mindre tillbaka samtidigt som man på köpet "belönas" med att tvingas betala mer i skatt. (s)lösa-(s)lösa och lo(s)e-lo(s)e är det (s) strävar efter i allting.

Vår välfärdspolitik idag har tagit bort det som skall skydda välfärden i morgon. Vi riskerar att morgondagens välfärd tvångsbyts mot ofrihet och ofärd. Det är en superegoistisk och ansvarslös politik. Att den dessutom framställs som fredsvänlig, antivåldsam och from är höjden av falskhet eller okunnighet.

En fråga man borde ställa är:

Älskar vi verkligen vårt välfärdssamhälle om vi inte är beredda att försvara det mot militära angrepp?

Om krig inte kan förekomma borde de militära styrkorna avväpnas och sedan kallas något annat, varför inte Ickefredsmakten. Men om ett sådant namnbyte skall betyda något måste ju alla eldvapen, alla våldsmetoder och all våldsanvändning upphöra inom denna ickefredsmakt.

Den för Sverige och svenskarnas överlevnad farliga idén om att icke-våldshandlingar ensamma kan skapa fred, måste få ett slut innan fördärvet snubblar över oss. Våld föder våld, säges det gång på gång av sådana som upphört att tänka. Om man tycker om att upprepa den frasen, säg den då till rätt personer och med rätt avsikt. Det är en alldeles utmärkt fras att rikta till laglösa, diktatorer, tyranner och massmördare. Men att vända den mot lagliga aktioner är självmord.

Ahlin och Karlsson erkänner sin antivåldsinställning, de säger det rakt ut:

"Det är inte främst med militära medel som vi bäst förebygger och möter dessa hot. Sverige, Norge och Finland har på olika sätt börjat se över hur vi kan samarbeta tätare, något som vi socialdemokrater varmt välkomnar."

Men försvaret handlar ju om just de medel som är militära. De civila icke-våldsamma medlen hör inte hemma i Försvaret.

Det som stöter dem mest är kärnvapen. Vi gör väl i att betänka vilken enorm kraft sådana har och hur länge dess effekter varar. Men att av ideella skäl principiellt säga nej till en viss typ av vapen har jag aldrig förstått mig på.

Vilket är att föredra: Att som socialisten Mao ansvara för kanske 80 miljoner människors död på 27 år, vilket motsvarar ungefär 1 obeväpnad, ofarlig, oskyldig människa av det egna folket mördad var tolfte sekund, 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året, år ut och år in i 27 år, eller, låt oss säga en atombomb som dödar ett par miljoner nu och lika många till under säg 50 år?

Att moralisera över dödandet är ett misstag. Att döda är vad krig går ut på, och krig är det sista man har att ta till, när allt annat är verkningslöst. Och då är det en PLIKT att kriga. Krig å sin sida går ut på att vinna - det är krigarens plikt att vinna, till varje pris, även livet.

En civilisation som vill överleva måste inse att den typ av idealitet som säger nej till kärnvapen och avsäger sig rätten att slå till först, med eller utan kärnvapen, är dömd att gå under därför att det finns andra som inte tänker så, och som dessutom inbjudes till att "ta chansen" om de vet att ingen tänker slå till först.

OM vår civilisation upplever sig så maskstungen att vi egentligen hellre vill ta död på oss själva, då rekommenderar jag alla som vill civilizationcide att hålla sig till sossarna. De vet vad självmord på den egna befolkningen är för något. Det finns inte en enda massmördande tyrann som inte med skenfaget tal om "nödvändiga offer" haft stöd av åtminstone några sossar. Märkligt att man inte då visste att tala om icke-våld och annat fint.

Ahlin och Karlsson kommer sedan till det de tror vara en riktig tungviktare:

"Den militära alliansfriheten ger oss större möjligheter att vara en självständig röst i världen. Därigenom kan vi bland annat föra en ­aktiv nedrustningspolitik och stå upp för mänskliga Rättigheter."

Varför frågar inte försvarsexperterna modell (s) sig själva eller östeuropéerna direkt, varför de allihop vill vara med i NATO? Det är en skam att vilja vara neutral mellan tyranni och frihet. Det leder bara till den slags "Alliansfrihet" som Sverige bevisade under andra världskriget. Skall vi ha en riktig "alliansfrihet" så måste vi ha ett än större militärt försvar än det vi hade innan vi började riva ner det. Om vi tillåts gå in i NATO så är det erbjudande ingen vettig människa kan säga nej till. Det motsvaras ju av att få erbjudande till delägarskap i ett stort företag utan annan insats än fotografier av pengar.

Alliansfrihet kräver ett riktigt försvar, men eftersom vi inte har det så står valet mellan inget försvar och ingen frihet fast med formell alliansfrihet. Eller allians med de goda grabbarna trots att vi (nästan) inget har att erbjuda som insats, och likväl skulle få garantier om hjälp. Hur kan någon med förståndet orubbat säga nej tack till ett sådant gratiserbjudande? Utan försvar, och utan NATO men med frihet från hjälp om vi kommer i nöd, så har vi i praktiken ingen frihet alls. Vi tvingas istället att böja knä och huvud för förste bäste tyrann. Precis som vi tvingades till på 30-talet eftersom vi i vår fredsiver tillsammans med många andra förleddes till total nedrustning genom 1925 års försvarsbeslut.

Eftersom vi inte kunde sätta något emot Hitler, så hade vi ingen frihet, trots eller just på grund av vår alliansfrihet. Därför tvingades man till förödmjukande omskrivningar som vi känner igen från vår tid i förhållandet till islamister. Vi "ville" inte stöta oss med herr Hitler i "onödan" (att man var rädd kunde man ju inte erkänna), vi kunde ju inte "häda" den nazistiska filosofin det vore ju respektlöst. Allt vad andra håller heligt måste ju vi hålla heligt, eller? Ej heller ville man säga rakt ut att man var totalt likgiltig för andra och bara tänkte på sig själv, ej heller var man ärlig nog att säga att man överlät åt andra att ta upp kampen och hoppades slippa allt elände själva utan kamp. Ungefär som vapenvägrare. De vill inte bara slippa att "bloda" ner sig, de vill ha "ära" av att vara "finare" och "moraliskt överlägsna" dem som de vill skall kämpa och dö för deras rätt att slippa bloda ner sig. Det är ju naturligtvis tvärtom.

Man påminns i försvarsdebatten såväl som i yttrandefrihetsdebatten gång på gång om den långa långa svenska traditionen under socialistiskt styre att ge efter för massmördare och buga för tyranner.

Sverige vägrade låta engelska trupper gå genom Sverige för att hjälpa, skydda och rädda vårt broderland, det f.d. svenska, Finland. Då vände man andra kinden bort, medan man "vände andra kinden till" så lätt och villigt då tyrannen, mördaren och despoten herr Hitler ville transportera trupper genom Sverige för att förslava och förtrycka våra bröder i Norge.

Det är förödande för ett folks moral att tvingas till sådana förödmjukelser. Andra nationer, främst Storbritannien och USA, har gång på gång kallat ut sina unga män för att i strid för frihet och rätt gjuta sitt blod för att rädda andras liv och krossa tyranner. Sverige har gång på gång, ja alltid, stått passivt och sett på, och sedan haft mage att kritsera och anklaga dem som räddat oss. Vi överger grannländer när de slavbinds och förtrycks. Andra har dött för vår frihet, och många i Sverige tackar med hat. Och ändå anser många, mest socialdemokrater, att Sverige är ett moraliskt föredöme. Man häpnar över mörkret i somligas hjärtan.

*

LÄS PÅ DENNA BLOGG:
"Älskar vi vårt samhälle om vi inte är beredda att försvara det?"
Barometern 2004-12-02
* * *
* *

*

Läs mer:
"Sverige ska stå utanför Nato" (SvD Brännpunkt 24 febr 2008)
Medlemskap i Nato är naturligt (SvD Bränn. 16 febr. 2008)
(Andra intressanta bloggar om , , , , )

*

 

  Kosovo - kallt eller varmt?

GUDS ORD [dggb] & MÄNNISKORS ORD

cid KOMMENTAR KOSOVO & DEN KALLASTE SOMMAR VI NÅGONSIN HAFT EN VINTER

Vad är det för likhet mellan denna konstiga vinter i Sverige och Kosovos självständighetsförklaring?

Jag vet inte riktigt hur det gick till, men ur min mun kom i helgen detta: "Vad säger du om vädret? Är inte detta den kallaste sommar vi någonsin haft en vinter?"

Det är ingen vinter och ingen sommar, möjligen en kall sommar, eller snarare en extremt varm "vinter", men det är ju en självmotsägelse. Svårt att hitta bra ord för dessa nya årstider.

Så vad skall vi säga om Kosovo? Är det självständigt nu, när det till namnet har blivit det? Vem tjänar på att beskriva verkligheten med hjälp av juridiska termer, vars innehåll har urvattnats så att de förlorat sin mening? Har albanerna blivit friare eller är det tvärtom, de har blivit än mer beroende, fastän under sken och namn av oberoende? Hur länge kan vi ge konstgjord andning till sådana här låtsasnationer?

Timothy Garton Ash formulerade det på följande sätt i The Guardian den 21 febr.:

"This dependent independence is the least worst solution for Kosovo"

Det skulle väl kunna översättas med "denna osjälvständiga självständighet är den minst sämsta för Kosovo". Till viss grad självständig osjälvständighet vore bättre, eftersom det är sannare.

Skapar inte denna oxymoron mer problem än den löser? En självständighet bestående av bundenhet och ofrihet! Är det inte bättre att använda ord som hör ihop med verkligheten än att lura de stackars albanerna - och hela världen och isynnnerhet de som ser till detta som ett exempel för dem - att de uppnått något med sitt utrop utan täckning? Vilket pris är det man vill trissa upp med dylika utrop?

Man kan se hur falska förhoppningar väcks, som inte kan förverkligas utan våld och blod eller amerikanskt beskydd. Men det finns en gräns för hur många infektioner man (USA) kan behandla, och det illavarslande är att ingen vet var gränsen går. Antibiotika tycks ju ha någon slags minskande marginalnytta ju mer man använder det. Denna falska behandling av problemet är något slags politiskt-medicinskt kvacksalveri kombinerat med världsdiplomatisk terapi, där FN och EU agerar källarpsykologer av lägsta klass på högsta nivå.

Har det för övrigt löst något annat än ett länge närt behov av att just få ropa ut sin frihet? Ungefär som en tonåring lite övermodigt tror sig om att klara sig själv när han är femton, och som sedan med svansen mellan benen kommer krypande tillbaka.

Ok, ett behov är löst, men problemen har inte minskat utan ökat. Konflikthärden tätnar, trycket stiger, explosionsrisken blir större och större och är redan okontrollerbar.

*

Vems är Kosovo? Är det verkligen den enda relevanta frågan? Är svaret i så fall självklart? Niklas Ekdal, Dagens Nyheter tycker så ("Glöm och gå vidare", 24/2):

"I dag räcker det att titta på vem som är i majoritet och på vad denna majoritet önskar."

En sådan princip konsekvent genomförd måste väl vara det mest blodsutgjutande programmet man kan ställa upp. Eller, är det meningen att varje stat bara skall finna sig i att en region säger: "Vi 'regionater' som bor här har en kvalificerad majoritet i denna region, därför deklarerar vi nu att Regionien är självständigt och en fri stat, fast vi ansluter oss frivilligt till den Stora Nationen där andra av vårt folk bor, de garanterar vår säkerhet och förser oss med pengar".

Ekdal fortsätter:

"Om Serbien en gång haft historisk rätt till Kosovo är den upphävd av demografin, inbördeskriget och självständighetsförklaringen. Detta är ingen idealisk lösning, inte helt rättvis, inte utan risker, men den minst dåliga. Kosovo är i praktiken redan delat. Serbien får lära sig att leva med det så som ungrare, tyskar, polacker och svenskar lärt sig att leva med sina nationella trauman. När vi förlorade Finland 1809 hade det varit svenskt i 600 år, men vem bråkar om det i dag?"

Orsaken till att vi accepterar förlusten av Finland är att vi förlorade det i krig. Krig är klart underskattade medel till att lösa konflikter varaktigt. När man ständigt griper in för att dämpa stridslusten får inte konflikterna något utlopp, men det betyder inte alltid att de försvinner. De kan mycket väl växa inåt och kan ligga fördolda i århundraden innan alltihop spricker, kanske av en bagatell, och slutet blir värre, mycket värre ofta, än den konflikt som från början aldrig fick lösas med våld.

Våld är farligt, men än farligare är att förtrycka allt våld alltid. Våld är ibland det bästa botemedlet för att minimera blodsutgjutelsen. Det är väl liv vi vill rädda då vi förbjuder krig? Ibland kan man tro att det bara rör sig om någon slags våldsfobi. Det får gärna dö hur många som helst i framtiden på grund av att vi stoppade våldet nu, hellre det än att det dör några stycken nu därför att vi inte stoppade våldet.

Sådan brist på tänkande är ohistoriskt och omoraliskt.

Hur många gånger har man inte sett att uppskjutna krig kommer igen, tio gånger värre, och drabbar miljoner istället för några tusen. Tyskland på 1930-talet är den ständigt aktuella stormvarningen. Några tusen hade kanske dött om man ingripit i tid. Nu blev det omkring 50 miljoner.

Antivåldshysterin beror på en besinningslös rädsla för att dö, eller är det kanske tanklösa principer som förutdeklarerats goda oavsett allt, där principerna går före effekten. Hur som helst, ofta ser det ut som en superegoistisk kalkyl, där man till varje pris vill förhindra blod och död nu, för att synas heliga, men struntar fullständigt i vad som händer nästa decennium eller sekel eller millenium. Som om man inte hade ansvar för mer än tio år framåt eller ännu mindre.

Det måste nog sägas lite oftare: Allt våld är inte alltid fel, all ondska är inte alltid våldsam, och mycket ondska vill dölja sin rätta natur under fårakläder, ja en del ondska är livrädd för att visa sig våldsam, men är likväl ondska.

Våld är underskattat som våldsminimerare och därmed som livsmaximerare.

Håkan Arvidsson, universitetslektor i historia vid ­Roskilde universitet, skriver i SvD Kultur ("Världssamfundet har slutat lösa konflikter", 21/2):

"Sett i ett större sammanhang är Kosovos situation uttryck för en sjukdom i det internationella systemet, en sjukdom som funnits länge och som började växa redan under det kalla kriget. Sjukdomen yttrar sig i att inga konflikter kan lösas, vare sig på kort eller på lång sikt. Istället kapslas konflikterna in i låsta situationer medan världens ledande politiker talar om att man måste se ­tiden an och visa tålamod. Det är grunden till att vi idag har svåra konflikter som oavbrutet står och ­jäser, men aldrig kommer till något avgörande."

"Runt om i världen har vi denna typ av slumrande konflikter. Det kan kanske uppfattas som en trygg och fridsam ordning. Jag är emellertid rädd för att den rymmer en balansgång så svår att vi när som helst kan förlora jämvikten och störta ned i fördärvet."

Kanhända kommer fördärvet över oss när vi minst väntar det, genom just de metoder som vi har satt vårt hopp till. Rädslan för allt våld, fördömandet av allt våld, är fruktar jag, en säker väg till en våldsvåg utan like.+

*

LÄS OCKSÅ PÅ DENNA BLOGG:
"okunnighet & moralism om Kosovo & kristendom" [läs här]
* * * *
* * * *

*

Läs mer:
REPLIK TILL CARL BILDT Sveriges erkännande av Kosovo (SvD 2008-03-07)
Carl Bildt: "Därför erkänner Sverige Kosovo" (SvD 2008-03-05)
Kosovo-CA (SvD 2008-03-05)
"Kosovos frihet innebär stora risker" (Dagen 2008-03-05)
"Glöm och gå vidare" (DN, Ekdal 2008-02-24)
"This dependent independence is the least worst solution for Kosovo" (Guardian 21/2)
"Världssamfundet har slutat lösa konflikter" (SvD Kultur 2008-02-21)
(Andra intressanta bloggar om , , , )

*

 


OBS!!
ARKIVERINGEN HAR ÄNDRATS!
till
lagring per datum istället för per månad!

Vänligen se "ARKIV" i höger spalten!




Content Swedish; English (starting July 2006)
Articles on Christianity & Society and
Comments on articles by others
by Carl Ingemar Dagman, Habo, Sweden
Email

Created Monday, Feb. 2, 2004
Changes in design Sept. 2006, Febr. 2008

Psalm 145 to 150 - Read from KJV

9-11 Psalm 23:4
Fear No Evil - Frukta intet ont

Psalm 9:11 [1917]
"Och må de som känna ditt namn
förtrösta på dig;
ty du övergiver icke
dem som söka dig, HERRE."

Psalm 9:11 [KJV]
"Sing praises to the LORD,
which dwelleth in Zion:
declare among the people his doings."


    LÄNK till CID på Twitter


    ARTIKLAR PÅ DENNA SIDA:

    (s): Militärt försvar onödigt, NATO-anslutning livsfarlig!
    Kosovo - kallt eller varmt?


    DE TIO SENASTE ARTIKLARNA:

    2017-01-15 Sö cid KOMMENTAR KAN rättsstate...
    Sharia-lagar hotar Sverige! Inför GRUNDLAGSFÖRBUD ...
    OM NYA TESTAMENTETS LÄRA OM ARBETE & HJÄLPSAMHET a...
    2015-03-28 lö cid KOMMENTAR LÄNKAR GAMLA ...
    Försvar kontra invandring - mejl till Jan Ericsson...
    Europeisk dockteater: Väst tillåter att PUTIN åter...
    Kommer Sverige att försvara sin 5 sekler långa hår...
    Tomas Sjödin, pingstpastorn, predikar - men inte o...
    Kan Västvärlden räddas?
    Om Bibeln - Hur den skall läsas, samt tolkningspri...



    ARKIV


    REKOMMENDERAS - MEST LÄSVÄRDA I SVERIGE

    DICK ERIXON - Sveriges mest läsvärde politiske kommentator

    VÄRLDEN IDAG - Sveriges mest utmanande tidning (nåja)

    MOST RECOMMENDED

    RealClearPolitics - the best every day

    LÄNKAR TÄNKVÄRDA ARTIKLAR

    Sverige
    - ENPARTISTATEN?

    2003-07 | DSM | Intervju med Hans Bergström: "Sverige har blivit en ENPARTISTAT och ingen reagerar"

    2004-02-19|SvD|Maktmonopol|Emil Uddhammar

    2004-02-07|SvD Bränn.|Johnny Munkhammar|Den stora staten faller

    2004-01-21 on|DN Ledare|Efter 44 år i följd 1932-1976,innebär perioden 1994-2006 ytterligare 12 obrutna år

    1987-09-25|SvD|Hans L Zetterberg|(s)ekten som blev statskyrka

    - HÄLSO & SJUKINDIKATIONER
    Sverige i fara! - Artikelsamling

    EU & USA
    2002-12|American Enterprise|Karl Zinsmeister|Bird's Eye|Old and In the Way (USA and Europe)|*MÅSTE LÄSAS!!

    USA
    Harper's Weekly

    IRAQ
    2004-02-26|NPQ Global Viewpoint|Condoleezza Rice|on WMD & IRAQ;Preemption;Russia;Pakistan & NPT|

    2004-02-23|Weekly Standard,Vol.9,Issue 23|Robert Kagan & William Kristol| The Right War for the Right Reasons|The liberation of Iraq was abundantly justified|

    2003-11-05 | Slate | Christopher Hitchens | Restating the Case for War - Waiting for Saddam to change is what got us into this mess in the first place | fighting words - A wartime lexicon

    2003-10-20 | Weekly Standard vol. 9, iss. 6 | Robert Kagan & William Kristol | Why We Went to War: The case for the war in Iraq, with testimony from Bill Clinton

    2003-03-15 | Bildt.net | Carl Bildt | Peace for Iraq |

    2003-02-09 | bildt.net | Carl Bildt | War? Peace? |

    2003-01-28 Tu | IHT The Internatonal Herald Tribune | Carl Bildt | End the Decades of War in Iraq - Regime change in Iraq isn't optional

    2002-10-12 | bildt.net | Carl Bildt | War in Iraq?

    9/11
    2001-10-08 må | Aftonbladet | Carl Bildt | "Låt en sak stå alldeles klar: USA har inte bara rätten att slå tillbaka mot Usama bin Ladin, utan också skyldigheten att göra det" |

    2001 Sep. 12, Wednesday | Time | Lance Morrow | The Case for Rage and Retribution |

    BIBEL-LÄNKAR MM

    Andakt
    O store Gud/How Great Thou art/Wie gross bist du
    Vår Gud är oss en väldig borg
    Daglig resekost, ur Luthers verk
    Ljudfiler på dagen.com
    - Lewi Pethrus: Bakgrund till "Löftena kunna ej svika"
    - Einar Ekberg: "Löftena kunna ej svika"
    - C G Hjelm: "Gör verkligheter av möjligheter"

    Sv. kyrkan
    Sv. kyrkans Bekännelseskrifter
    Olavus Petri: Ur "Förmaning till alla evangeliska predikare"

    Dr. Martin Luther
    Martin Luther 1483-1546, Project Wittenberg
    Luthers 95 teser, 1517 [danska + latin]
    The 95 Theses [även ty +fi]
    Martin Luthers Lilla katekes
    Schmalkaldiska artiklarna
    - Om synden
    - Om lagen
    - Om evangeliet
    - Huru en människa blir rättfärdig inför Gud, och om goda gärningar
    Om påvens makt och överhöghet
    Om en kristen människas frihet
    Om den trälbundna viljan
    - Om trons visshet
    - Skriftens klarhet
    Stora Galaterbrevskommentaren
    - FEMTIO LYSANDE FÖRTJÄNSTER HOS DEN EGNA RÄTTFÄRDIGHETEN
    - "Alla de som låta det bero på laggärningar äro under förbannelse"
    Verteidigungsrede auf dem Reichstag zu Worms 18. April 1521

    John Wesley
    John Wesley's Sermons

    Biblar
    Luthersk Nätbibelskola
    Bibeln 1917
    Folkbibeln
    bibeln.se
    Die Bibel, Martin Luthers berömda, 1534
    Crosswalk.com Bible Study Tools
    King James Version
    Greek NT, Nestle-Aland
    Bible Gateway
    Online Bibles [olika grek. NT, Septuaginta]
    Bibliotheca Biblica IntraText

    LAG & RÄTT

    Domarregler
    Olavus Petri Domareregler

    Svensk lagstiftning
    Lagrummet: Lagar och författningar
    Regeringskansliet
    Riksdagen


    ORD & SPRÅK

    Ordböcker
    SAOB
    SAOL, sjätte uppl. 1889
    SAOL, åttonde uppl. 1923

    KOLUMNISTER

    Sverige
    Per Ahlmark, DN
    Carl Bildt

    USA
    Max Boot
    David S. Brooks, NYT
    Thomas L. Friedman, NYT
    Christopher Hitchens, Slate column, Fighting Words
    Christpher Hitchens, Column, The Mirror, London
    The Christopher Hitchens Web
    Charles Krauthammer, WP
    William Safire, NYT


    Powered by Blogger