| START | Mest lästa | Debattartiklar || Motto: Vad Säger Skriften? | Bibeltolkningsprinciper || TACK GODE GUD! DU LEVER ÄNNU! VÄLKOMMEN HIT! || höger-kol.: Art. på Denna Sida | Tio senaste | ARKIV |

CID - CARL INGEMAR DAGMAN - KRISTENDOM & SAMHÄLLE +
<$BlogRSDURL$>
GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS

GUD MED DIG! | | Jesaja 7:14 | | Genesis 28:15 | | GOD WITH YOU!
+ + +

+ VALET 2014 & 2018 - Socialism & Islamism contra Kristen civilisation +
måndag, februari 25, 2008

  Kosovo - kallt eller varmt?

GUDS ORD [dggb] & MÄNNISKORS ORD

cid KOMMENTAR KOSOVO & DEN KALLASTE SOMMAR VI NÅGONSIN HAFT EN VINTER

Vad är det för likhet mellan denna konstiga vinter i Sverige och Kosovos självständighetsförklaring?

Jag vet inte riktigt hur det gick till, men ur min mun kom i helgen detta: "Vad säger du om vädret? Är inte detta den kallaste sommar vi någonsin haft en vinter?"

Det är ingen vinter och ingen sommar, möjligen en kall sommar, eller snarare en extremt varm "vinter", men det är ju en självmotsägelse. Svårt att hitta bra ord för dessa nya årstider.

Så vad skall vi säga om Kosovo? Är det självständigt nu, när det till namnet har blivit det? Vem tjänar på att beskriva verkligheten med hjälp av juridiska termer, vars innehåll har urvattnats så att de förlorat sin mening? Har albanerna blivit friare eller är det tvärtom, de har blivit än mer beroende, fastän under sken och namn av oberoende? Hur länge kan vi ge konstgjord andning till sådana här låtsasnationer?

Timothy Garton Ash formulerade det på följande sätt i The Guardian den 21 febr.:

"This dependent independence is the least worst solution for Kosovo"

Det skulle väl kunna översättas med "denna osjälvständiga självständighet är den minst sämsta för Kosovo". Till viss grad självständig osjälvständighet vore bättre, eftersom det är sannare.

Skapar inte denna oxymoron mer problem än den löser? En självständighet bestående av bundenhet och ofrihet! Är det inte bättre att använda ord som hör ihop med verkligheten än att lura de stackars albanerna - och hela världen och isynnnerhet de som ser till detta som ett exempel för dem - att de uppnått något med sitt utrop utan täckning? Vilket pris är det man vill trissa upp med dylika utrop?

Man kan se hur falska förhoppningar väcks, som inte kan förverkligas utan våld och blod eller amerikanskt beskydd. Men det finns en gräns för hur många infektioner man (USA) kan behandla, och det illavarslande är att ingen vet var gränsen går. Antibiotika tycks ju ha någon slags minskande marginalnytta ju mer man använder det. Denna falska behandling av problemet är något slags politiskt-medicinskt kvacksalveri kombinerat med världsdiplomatisk terapi, där FN och EU agerar källarpsykologer av lägsta klass på högsta nivå.

Har det för övrigt löst något annat än ett länge närt behov av att just få ropa ut sin frihet? Ungefär som en tonåring lite övermodigt tror sig om att klara sig själv när han är femton, och som sedan med svansen mellan benen kommer krypande tillbaka.

Ok, ett behov är löst, men problemen har inte minskat utan ökat. Konflikthärden tätnar, trycket stiger, explosionsrisken blir större och större och är redan okontrollerbar.

*

Vems är Kosovo? Är det verkligen den enda relevanta frågan? Är svaret i så fall självklart? Niklas Ekdal, Dagens Nyheter tycker så ("Glöm och gå vidare", 24/2):

"I dag räcker det att titta på vem som är i majoritet och på vad denna majoritet önskar."

En sådan princip konsekvent genomförd måste väl vara det mest blodsutgjutande programmet man kan ställa upp. Eller, är det meningen att varje stat bara skall finna sig i att en region säger: "Vi 'regionater' som bor här har en kvalificerad majoritet i denna region, därför deklarerar vi nu att Regionien är självständigt och en fri stat, fast vi ansluter oss frivilligt till den Stora Nationen där andra av vårt folk bor, de garanterar vår säkerhet och förser oss med pengar".

Ekdal fortsätter:

"Om Serbien en gång haft historisk rätt till Kosovo är den upphävd av demografin, inbördeskriget och självständighetsförklaringen. Detta är ingen idealisk lösning, inte helt rättvis, inte utan risker, men den minst dåliga. Kosovo är i praktiken redan delat. Serbien får lära sig att leva med det så som ungrare, tyskar, polacker och svenskar lärt sig att leva med sina nationella trauman. När vi förlorade Finland 1809 hade det varit svenskt i 600 år, men vem bråkar om det i dag?"

Orsaken till att vi accepterar förlusten av Finland är att vi förlorade det i krig. Krig är klart underskattade medel till att lösa konflikter varaktigt. När man ständigt griper in för att dämpa stridslusten får inte konflikterna något utlopp, men det betyder inte alltid att de försvinner. De kan mycket väl växa inåt och kan ligga fördolda i århundraden innan alltihop spricker, kanske av en bagatell, och slutet blir värre, mycket värre ofta, än den konflikt som från början aldrig fick lösas med våld.

Våld är farligt, men än farligare är att förtrycka allt våld alltid. Våld är ibland det bästa botemedlet för att minimera blodsutgjutelsen. Det är väl liv vi vill rädda då vi förbjuder krig? Ibland kan man tro att det bara rör sig om någon slags våldsfobi. Det får gärna dö hur många som helst i framtiden på grund av att vi stoppade våldet nu, hellre det än att det dör några stycken nu därför att vi inte stoppade våldet.

Sådan brist på tänkande är ohistoriskt och omoraliskt.

Hur många gånger har man inte sett att uppskjutna krig kommer igen, tio gånger värre, och drabbar miljoner istället för några tusen. Tyskland på 1930-talet är den ständigt aktuella stormvarningen. Några tusen hade kanske dött om man ingripit i tid. Nu blev det omkring 50 miljoner.

Antivåldshysterin beror på en besinningslös rädsla för att dö, eller är det kanske tanklösa principer som förutdeklarerats goda oavsett allt, där principerna går före effekten. Hur som helst, ofta ser det ut som en superegoistisk kalkyl, där man till varje pris vill förhindra blod och död nu, för att synas heliga, men struntar fullständigt i vad som händer nästa decennium eller sekel eller millenium. Som om man inte hade ansvar för mer än tio år framåt eller ännu mindre.

Det måste nog sägas lite oftare: Allt våld är inte alltid fel, all ondska är inte alltid våldsam, och mycket ondska vill dölja sin rätta natur under fårakläder, ja en del ondska är livrädd för att visa sig våldsam, men är likväl ondska.

Våld är underskattat som våldsminimerare och därmed som livsmaximerare.

Håkan Arvidsson, universitetslektor i historia vid ­Roskilde universitet, skriver i SvD Kultur ("Världssamfundet har slutat lösa konflikter", 21/2):

"Sett i ett större sammanhang är Kosovos situation uttryck för en sjukdom i det internationella systemet, en sjukdom som funnits länge och som började växa redan under det kalla kriget. Sjukdomen yttrar sig i att inga konflikter kan lösas, vare sig på kort eller på lång sikt. Istället kapslas konflikterna in i låsta situationer medan världens ledande politiker talar om att man måste se ­tiden an och visa tålamod. Det är grunden till att vi idag har svåra konflikter som oavbrutet står och ­jäser, men aldrig kommer till något avgörande."

"Runt om i världen har vi denna typ av slumrande konflikter. Det kan kanske uppfattas som en trygg och fridsam ordning. Jag är emellertid rädd för att den rymmer en balansgång så svår att vi när som helst kan förlora jämvikten och störta ned i fördärvet."

Kanhända kommer fördärvet över oss när vi minst väntar det, genom just de metoder som vi har satt vårt hopp till. Rädslan för allt våld, fördömandet av allt våld, är fruktar jag, en säker väg till en våldsvåg utan like.+

*

LÄS OCKSÅ PÅ DENNA BLOGG:
"okunnighet & moralism om Kosovo & kristendom" [läs här]
* * * *
* * * *

*

Läs mer:
REPLIK TILL CARL BILDT Sveriges erkännande av Kosovo (SvD 2008-03-07)
Carl Bildt: "Därför erkänner Sverige Kosovo" (SvD 2008-03-05)
Kosovo-CA (SvD 2008-03-05)
"Kosovos frihet innebär stora risker" (Dagen 2008-03-05)
"Glöm och gå vidare" (DN, Ekdal 2008-02-24)
"This dependent independence is the least worst solution for Kosovo" (Guardian 21/2)
"Världssamfundet har slutat lösa konflikter" (SvD Kultur 2008-02-21)
(Andra intressanta bloggar om , , , )

*

 


OBS!!
ARKIVERINGEN HAR ÄNDRATS!
till
lagring per datum istället för per månad!

Vänligen se "ARKIV" i höger spalten!




Content Swedish; English (starting July 2006)
Articles on Christianity & Society and
Comments on articles by others
by Carl Ingemar Dagman, Habo, Sweden
Email

Created Monday, Feb. 2, 2004
Changes in design Sept. 2006, Febr. 2008

Psalm 145 to 150 - Read from KJV

9-11 Psalm 23:4
Fear No Evil - Frukta intet ont

Psalm 9:11 [1917]
"Och må de som känna ditt namn
förtrösta på dig;
ty du övergiver icke
dem som söka dig, HERRE."

Psalm 9:11 [KJV]
"Sing praises to the LORD,
which dwelleth in Zion:
declare among the people his doings."


    LÄNK till CID på Twitter


    ARTIKLAR PÅ DENNA SIDA:

    Kosovo - kallt eller varmt?


    DE TIO SENASTE ARTIKLARNA:

    svensk kulturanalfabetism & kristendom - Ingerö, E...
    Dick Erixon (tc) svarar på min artikel om kristend...
    Lutherord för den 24 febr.
    ÄR DETTA SPAM: "överviktig kyrka tystnar"
    Äntligen! Han erkänner: "Jag är ett UFO!"
    överviktig kyrka tystnar
    Pingstarvet, Guds ord & Hedin
    Muhammed & kristna Dagen
    Kristenheten, Halldorf & ekumenik
    Finn tre fel: Hedin har övergett Skriften & pingst...



    ARKIV


    REKOMMENDERAS - MEST LÄSVÄRDA I SVERIGE

    DICK ERIXON - Sveriges mest läsvärde politiske kommentator

    VÄRLDEN IDAG - Sveriges mest utmanande tidning (nåja)

    MOST RECOMMENDED

    RealClearPolitics - the best every day

    LÄNKAR TÄNKVÄRDA ARTIKLAR

    Sverige
    - ENPARTISTATEN?

    2003-07 | DSM | Intervju med Hans Bergström: "Sverige har blivit en ENPARTISTAT och ingen reagerar"

    2004-02-19|SvD|Maktmonopol|Emil Uddhammar

    2004-02-07|SvD Bränn.|Johnny Munkhammar|Den stora staten faller

    2004-01-21 on|DN Ledare|Efter 44 år i följd 1932-1976,innebär perioden 1994-2006 ytterligare 12 obrutna år

    1987-09-25|SvD|Hans L Zetterberg|(s)ekten som blev statskyrka

    - HÄLSO & SJUKINDIKATIONER
    Sverige i fara! - Artikelsamling

    EU & USA
    2002-12|American Enterprise|Karl Zinsmeister|Bird's Eye|Old and In the Way (USA and Europe)|*MÅSTE LÄSAS!!

    USA
    Harper's Weekly

    IRAQ
    2004-02-26|NPQ Global Viewpoint|Condoleezza Rice|on WMD & IRAQ;Preemption;Russia;Pakistan & NPT|

    2004-02-23|Weekly Standard,Vol.9,Issue 23|Robert Kagan & William Kristol| The Right War for the Right Reasons|The liberation of Iraq was abundantly justified|

    2003-11-05 | Slate | Christopher Hitchens | Restating the Case for War - Waiting for Saddam to change is what got us into this mess in the first place | fighting words - A wartime lexicon

    2003-10-20 | Weekly Standard vol. 9, iss. 6 | Robert Kagan & William Kristol | Why We Went to War: The case for the war in Iraq, with testimony from Bill Clinton

    2003-03-15 | Bildt.net | Carl Bildt | Peace for Iraq |

    2003-02-09 | bildt.net | Carl Bildt | War? Peace? |

    2003-01-28 Tu | IHT The Internatonal Herald Tribune | Carl Bildt | End the Decades of War in Iraq - Regime change in Iraq isn't optional

    2002-10-12 | bildt.net | Carl Bildt | War in Iraq?

    9/11
    2001-10-08 må | Aftonbladet | Carl Bildt | "Låt en sak stå alldeles klar: USA har inte bara rätten att slå tillbaka mot Usama bin Ladin, utan också skyldigheten att göra det" |

    2001 Sep. 12, Wednesday | Time | Lance Morrow | The Case for Rage and Retribution |

    BIBEL-LÄNKAR MM

    Andakt
    O store Gud/How Great Thou art/Wie gross bist du
    Vår Gud är oss en väldig borg
    Daglig resekost, ur Luthers verk
    Ljudfiler på dagen.com
    - Lewi Pethrus: Bakgrund till "Löftena kunna ej svika"
    - Einar Ekberg: "Löftena kunna ej svika"
    - C G Hjelm: "Gör verkligheter av möjligheter"

    Sv. kyrkan
    Sv. kyrkans Bekännelseskrifter
    Olavus Petri: Ur "Förmaning till alla evangeliska predikare"

    Dr. Martin Luther
    Martin Luther 1483-1546, Project Wittenberg
    Luthers 95 teser, 1517 [danska + latin]
    The 95 Theses [även ty +fi]
    Martin Luthers Lilla katekes
    Schmalkaldiska artiklarna
    - Om synden
    - Om lagen
    - Om evangeliet
    - Huru en människa blir rättfärdig inför Gud, och om goda gärningar
    Om påvens makt och överhöghet
    Om en kristen människas frihet
    Om den trälbundna viljan
    - Om trons visshet
    - Skriftens klarhet
    Stora Galaterbrevskommentaren
    - FEMTIO LYSANDE FÖRTJÄNSTER HOS DEN EGNA RÄTTFÄRDIGHETEN
    - "Alla de som låta det bero på laggärningar äro under förbannelse"
    Verteidigungsrede auf dem Reichstag zu Worms 18. April 1521

    John Wesley
    John Wesley's Sermons

    Biblar
    Luthersk Nätbibelskola
    Bibeln 1917
    Folkbibeln
    bibeln.se
    Die Bibel, Martin Luthers berömda, 1534
    Crosswalk.com Bible Study Tools
    King James Version
    Greek NT, Nestle-Aland
    Bible Gateway
    Online Bibles [olika grek. NT, Septuaginta]
    Bibliotheca Biblica IntraText

    LAG & RÄTT

    Domarregler
    Olavus Petri Domareregler

    Svensk lagstiftning
    Lagrummet: Lagar och författningar
    Regeringskansliet
    Riksdagen


    ORD & SPRÅK

    Ordböcker
    SAOB
    SAOL, sjätte uppl. 1889
    SAOL, åttonde uppl. 1923

    KOLUMNISTER

    Sverige
    Per Ahlmark, DN
    Carl Bildt

    USA
    Max Boot
    David S. Brooks, NYT
    Thomas L. Friedman, NYT
    Christopher Hitchens, Slate column, Fighting Words
    Christpher Hitchens, Column, The Mirror, London
    The Christopher Hitchens Web
    Charles Krauthammer, WP
    William Safire, NYT


    Powered by Blogger