GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
GUD MED DIG! |
| Jesaja 7:14 | | Genesis 28:15 |
| GOD WITH YOU!
+
+
+
+ VALET 2014 & 2018 -
Socialism & Islamism contra Kristen civilisation +
|
GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
I min första artikel publicerad i SvD Kultur den 23 jan. 2001 pekade jag på det orimliga i att påstå att "synden och syndaren är ett". Detta påstående har Gardell uttryckt flera gånger.
Första gången jag hörde det var i Tv-programmet Centrum påskveckan 1998. Då höll Gardell en "påskpredikan" där han med stor emfas och tydligt allvar dels förkastade kyrkans lära att "Gud älskar syndaren men hatar synden", samtidigt som han satte sin egen lära i dess ställe: "synden och syndaren är ett".
Gardell svarade i SvD redan den 26 jan. 2001. I sitt svar skrev han mycket om annat än den fråga det gällde. Min fråga gällde hur han läste Bibeln i denna fråga - inte hur han läste Bibeln i allmänhet.
Uppenbart medvetet gled han undan svårigheten. Han skriver:
"När jag i en bisats säger att syndaren och synden är ett syftar jag naturligtvis på företeelser som jag själv menar inte är synd, och som jag inte heller tror Gud menar är synd."
Kan detta sägas vara en riktig beskrivning av Gardells uttalanden?
För att var och en skall kunna se själv vad han sagt kommer här några citat. Det är ett urval av de tydligaste ställena hos Gardell som jag har hittat. Det kan finnas fler, men dessa räcker för att man skall få en klar bild av vilken roll just denna lära har i Gardells uppfattning av evangeliet.
1991-92 skrev Gardell i ETC några artiklar som senare trycktes 1993 i "Mormor gråter och andra texter", som kom i PAN-pocket 1995. I artikeln "Av idel kärlek" (pocketutgåvan s. 149) raljerar Gardell efter bästa förmåga med kyrkans lära att Gud älskar syndaren men hatar synden:
"...som om Gud vore en menlös dagistant som allt förlåter - men Gud är ingen mysfarbror, ingen dagistant, Gud älskar syndaren men hatar synden, och han drar sig inte för att förgöra den som inte visar ånger."
I "Frestelsernas berg" 1995 (Månpocket 1997 s. 122) skriver Gardell:
"Gud hatar synden men han älskar syndaren. Så hade de som kallade sig kristna förklarat sin kärlekslöshet, sin rädsla, sina fördomar, sin feghet. De skyllde på Gud. --- --- Gud hatar synden men han älskar syndaren - ett sånt hyckleri. Visste de inte att synden och syndaren är ett? Johan var sin synd, den var präglad i hans hud, ristad i hans kött, den var han!"
Den 13 april 1998 fick Gardell utrymme att hålla en påskpredikan i kulturprogrammet "Centrum" i TV1:
"...den där förfärliga floskeln om att Gud hatar synden men älskar syndaren, som om synden och syndaren går att skilja åt, som om de inte var ett och samma kött. Men Guds kärlek kommer att göra många anständiga människor upprörda, om det är jag förvissad."
Denna påskpredikan hölls innan premiären på utställningen "Ecce Homo" 1998. Och denna "påskpredikan" var i själva verket ett utdrag av det väsentligaste i det förord till utställningen som Gardell skrev. Detta förord återfinns i sin helhet också i Gardells egen bok "Oskuld och andra texter" tryckt år 2000 (PAN-pocket 2001, S. 178-183). Rubriken heter "Min himmelske faders ansikte", och redan titeln anvisar att vi har att göra med en teologiskt grundad programskrift. Mycket riktigt heter det också:
"Genom att mytologisera den homosexuella människan, genom att placera henne och det liv hon lever inom ramen för den bibliska berättelsen, blir de här bilderna ett sätt att erövra Gud från de krafter som i alla tider givit sig själva tolkningsföreträde. --- Vi blir en del av mysteriet. Vi intar vår plats i historien."
Det råder ingen tvekan om att Gardell på många sätt varit med i skapandet av utställningen - han kallar den t.o.m. "vår" i en artikel i Aftonbladet 16 oktober 1998:
"Vi visste när vi [min kurs.] gjorde Ecce Homo att den skulle bli kontroversiell..."
Det synes som om han framförallt tjänat som ideolog och teolog och gett en tankemässig grund såväl som ett planmässigt syfte åt hela projektet. Min poäng rör inte utställningen som sådan. Det som intresserat mig och som jag väcktes över genom Gardells påskpredikan, är att denna rörelse han är med i drivs av en teologi som upplöser alla teologiska begrepp överhuvudtaget.
Den yttersta konsekvensen av påståendet att "synden och syndaren är ett" [N.B. hos Guds barn] är att Gud älskar synden, vilket i sin tur leder till den ofrånkomliga slutsatsen att synd är något aktivt gott. Alternativet är ju att Gud är aktivt ond.
*
Läs även:
2009-07-03 fre GARDELL & DEN AVFALLNA KYRKAN Newsmill.se [ Läs här ]
2009-07-02 to GARDELL, SWÄRD & BIBELN – eller något Om Den Avfallna Kristenhetens Ökande Bibelförakt [ Läs här ]
LÄS MER OM GARDELL:
2001-01-23 ti GARDELLS EVANGELIUM Gud älskar syndaren - Älskar han även synd? SvD Kultur [ Läs här]
2001-03-14 ons GARDELLS EVANGELIUM & SYNDEN Jesus skiljer på synd & syndare SvD Synpunkt [ Läs här]
2001-03-31 lö GARDELLS TV-GUDSTJÄNST Hos Jesus är det coolt SvD Synpunkt [ Läs här]
2001-04-22 sö JONAS GARDELL & SOVANDE FÖRSAMLINGAR Syndares Rätt till Jesus SvD Synpunkt [ Läs här]
2001-05-18 fre Kommentarer till Jonas Gardells produktion GARDELLS EVANGELIUM egen hemsida [ Du är här! ]
2001-10-15 må GARDELLS GREPP OM GUD IFRÅGASATT Guds ord & människors SvD Synpunkt [ Läs här]
*
Gardell hedersdoktor i teologi: "Gardell - ingen teologisk folkbildare" (Dagen 2008-01-18)
*
Etiketter: Gardell
9-11 Psalm 23:4
Fear No Evil - Frukta intet ont
Psalm 9:11 [1917]
"Och må de som känna ditt namn
förtrösta på dig;
ty du övergiver icke
dem som söka dig, HERRE."
Psalm 9:11 [KJV]
"Sing praises to the LORD,
which dwelleth in Zion:
declare among the people his doings."
REKOMMENDERAS - MEST LÄSVÄRDA I SVERIGE
MOST RECOMMENDED
LÄNKAR TÄNKVÄRDA ARTIKLAR
Sverige
- ENPARTISTATEN?
2003-07 | DSM | Intervju med Hans Bergström: "Sverige har blivit en ENPARTISTAT och ingen reagerar"
2004-02-19|SvD|Maktmonopol|Emil Uddhammar
2004-02-07|SvD Bränn.|Johnny Munkhammar|Den stora staten faller
1987-09-25|SvD|Hans L Zetterberg|(s)ekten som blev statskyrka
- HÄLSO & SJUKINDIKATIONER
Sverige i fara! - Artikelsamling
USA
Harper's Weekly
IRAQ
2004-02-26|NPQ Global Viewpoint|Condoleezza Rice|on WMD & IRAQ;Preemption;Russia;Pakistan & NPT|
2003-03-15 | Bildt.net | Carl Bildt | Peace for Iraq |
2003-02-09 | bildt.net | Carl Bildt | War? Peace? |
2002-10-12 | bildt.net | Carl Bildt | War in Iraq?
2001 Sep. 12, Wednesday | Time | Lance Morrow | The Case for Rage and Retribution |
BIBEL-LÄNKAR MM
Andakt
O store Gud/How
Great Thou
art/Wie gross bist du
Vår Gud är oss
en väldig
borg
Daglig
resekost, ur
Luthers verk
Ljudfiler på
dagen.com
- Lewi Pethrus: Bakgrund till "Löftena kunna ej svika"
- Einar Ekberg: "Löftena kunna ej svika"
- C G Hjelm: "Gör verkligheter av möjligheter"
Sv. kyrkan
Sv.
kyrkans
Bekännelseskrifter
Olavus
Petri: Ur
"Förmaning till alla evangeliska predikare"
Dr. Martin Luther
Martin Luther
1483-1546,
Project Wittenberg
Luthers 95
teser, 1517
[danska + latin]
The 95 Theses
[även ty
+fi]
Martin
Luthers Lilla katekes
Schmalkaldiska artiklarna
- Om synden
-
Om lagen
- Om evangeliet
- Huru en människa blir rättfärdig inför Gud, och om goda
gärningar
Om påvens
makt och överhöghet
Om en
kristen
människas frihet
Om den
trälbundna
viljan
-
Om trons
visshet
-
Skriftens klarhet
Stora
Galaterbrevskommentaren
-
FEMTIO
LYSANDE FÖRTJÄNSTER HOS DEN EGNA RÄTTFÄRDIGHETEN
- "Alla
de som låta det bero på laggärningar äro under förbannelse"
Verteidigungsrede auf dem Reichstag zu Worms
18. April 1521
John Wesley
John Wesley's Sermons
Biblar
Luthersk
Nätbibelskola
Bibeln
1917
Folkbibeln
bibeln.se
Die
Bibel,
Martin Luthers berömda, 1534
Crosswalk.com Bible Study
Tools
King James Version
Greek
NT,
Nestle-Aland
Bible
Gateway
Online Bibles [olika grek. NT,
Septuaginta]
Bibliotheca Biblica
IntraText
LAG & RÄTT
Domarregler
Olavus
Petri Domareregler
Svensk lagstiftning
Lagrummet:
Lagar och författningar
Regeringskansliet
Riksdagen
ORD & SPRÅK
Ordböcker
SAOB
SAOL, sjätte
uppl.
1889
SAOL, åttonde
uppl.
1923
KOLUMNISTER
Sverige
Per
Ahlmark, DN
Carl Bildt
USA
Max Boot
David S. Brooks, NYT
Thomas L. Friedman, NYT
Christopher Hitchens,
Slate column,
Fighting Words
Christpher Hitchens, Column, The Mirror, London
The Christopher Hitchens Web
Charles Krauthammer, WP
William Safire, NYT