| START | Mest lästa | Debattartiklar || Motto: Vad Säger Skriften? | Bibeltolkningsprinciper || TACK GODE GUD! DU LEVER ÄNNU! VÄLKOMMEN HIT! || höger-kol.: Art. på Denna Sida | Tio senaste | ARKIV |

CID - CARL INGEMAR DAGMAN - KRISTENDOM & SAMHÄLLE +
<$BlogRSDURL$>
GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS

GUD MED DIG! | | Jesaja 7:14 | | Genesis 28:15 | | GOD WITH YOU!
+ + +

+ VALET 2014 & 2018 - Socialism & Islamism contra Kristen civilisation +
torsdag, januari 24, 2002

  2002-01-24 | Nya Dagen debatt | cid | "Jesus har inte förbjudit överheten att hämnas"
Carl Ingemar Dagman: "Jesus har inte förbjudit överheten att hämnas" USA hämnas. Hämnd är fel, barbariskt, ociviliserat och icke-kristet. Så lyder den självklara, obevisade och icke ifrågasatta teologiskt-moraliskt-politiskt korrekta trendsanningen. Alla vet ju sig veta att hämnd är lika med öga för öga, liv för liv, och att det är en gammal förlegad syn som Mose stod för. Men den har vi i vår tid för länge sedan lämnat. Vi är civiliserade och vi har en upplyst åskådning och en högre moral, vi lever efter principen att icke hämnas, vi bemöter ont med gott, vi gör gott mot de onda, vi skruvar inte upp våldsspiralen. Vi vet ju att våld föder våld, och enda sättet att minska våldet är att inte bemöta våld med våld. I alla fall är det ett argument mot allt som världspolisen USA tar sig för. Hur det i själva verket står till i efterföljandet av detta på det privata området är det ingen som låtsas om. De flesta människor, kristna eller inte, har påverkats så starkt av Kristi undervisning att man vet sig veta att hämnd är det ondaste som finns. Man tror sig veta att Mose lag är barbarisk och står på en lägre nivå än Kristi lag. Mose står för en hämndideologi; Jesus står för förlåtelse, kärlek till alla, även fiender, en kärlek som bevisas i goda handlingar mot den som gör ont emot mig eller andra, och förbud mot hämnd. Därför kan man utan resonemang och eftertanke säga att hämnd är fel, därför att man vet sig säga en korrekt sanning som inte behöver bevisas. Men redan Mose förbjuder hämnd (3 Mos 19:18). Därvid står det klart att med hämnd menas när någon tar rätten i egna händer, ty lagen påbjuder ju hämnd, den som tar en annans liv ska dödas. Det innebär: Du ska icke hämnas men lagen och överheten ska. När Jesus förbjuder hämnd ger han alltså Mose rätt. Jesus korrigerar inte Mose, som många tror. Jesus säger ju inte ”Mose säger...men jag säger er”, utan Jesus säger: ”Ni har hört att det har sagts...men jag säger er”. Jesus går till rätta med misstolkningar av Mose. Det Jesus och Mose förbjuder är självhämnd. På detta förbud vilar varje civilisation. Och detta förbud förutsätter en stat som har våldsmonopol. Ty att låta brott gå ostraffade är det säkraste sättet att mana fram självhämnd och civilisationens upplösning. Jesus är väldigt tydlig då det gäller hans uppdrag: ”Mitt rike är icke av denna världen”. Därför vantolkar man Skriften och Jesu ord när man menar att Jesus ger oss en borgerlig lag. Jesus vänder sig alltid till den enskilde och hans samvete. Därför är det osakligt och oursäktligt att tillämpa hämndförbudet på staten eller överheten. Jesus har icke avskaffat vare sig brottslagstiftning eller strafflagstiftning. Jesus och Paulus har visat att lagen är inte en frälsningsväg ens för Guds folk, lagens folk, och därför ännu mindre för hednafolken som aldrig fått Mose lag. Inget av detta är någon nyhet för en Svenska kyrkans präst, som ju gett sitt löfte att försvara den ärvda tron, vars skydd är uttryckt i Concordia Pia. I Augsburgska bekännelsens apologi, artikeln XVI, [Om det världsliga regementet] kan man läsa följande: ”Ty evangeliet upplöser icke den yttre världsliga eller ekonomiska ordningen, utan godkänner den fastmer och ålägger oss att icke blott av fruktan för straff, utan även för vårt samvetes skull rätta oss efter den såsom en av Gud given ordning...om man blott betänker, att evangeliet icke stiftar lagar angående det borgerliga livet, utan innebär syndernas förlåtelse och det eviga livets begynnelse i de troendes hjärtan... Evangeliet förbjuder självhämnd, och detta inpräntar Kristus ofta hos sina apostlar i det syftet, att de icke skulle anse sig böra rycka makten från dem, som eljest hade den – såsom judarna drömde om att med yttre maktmedel upprätta det messianska riket – utan i stället veta, att de borde predika och undervisa om det andliga riket, men icke förändra den bestående borgerliga ordningen. Därför förbjudes självhämnden i Matt 5 och Rom 12 icke blott såsom ett evangeliskt råd, utan såsom ett bud. Men den offentliga vedergällningen, som överheten handhar å ämbetets vägnar, avrådes icke utan anbefalles i stället och är enligt Paulus i Rom 13 ett Guds verk. De olika arterna av denna offentliga vedergällning äro domar, straff, krig och krigstjänst.” Nåden upphäver icke lagen om sådd och skörd. I hela Bibeln, inte minst i Nya testamentet, framhävs en lag som råder på jorden för hela skapelsen, och som inte upphävs av evangeliet, nämligen denna: Det du sår får du skörda. Jesus är icke alls någon snäll och from nyttig idiot. Jesus är en nitälskande patriot och fosterlandsvän, en för sitt uppdrag totalt hängiven person, som kom att utsträcka sitt område till alla människor och som har ett enda mål: att rädda människor åt sin Fader för evigheten, att förmå dem att undfly den kommande domen. Till sitt eget folk som icke tog emot honom har han mycket starka ord att säga. Han tiger icke med sanningen. I GT får vi veta att orsaken till att Gud fördriver andra folk för Israels skull och ger Israel ett land är att folken har övergett Gud och det naturliga sättet att leva, bland annat med avseende på det sexuella livet. Men för Jesus är det lika klart att Israels (eller nu vårt) förkastande av profeter och nu Människosonen kommer att innebära en oundviklig konsekvens. Guds vredesdom. Om detta talar Jesus tydligt och klart innan han grips i Getsemane. Nästan hela kristenheten har förirrat sig bort från detta självklara: ”Mitt rike är icke av denna världen”. Alla strävar efter politisk makt, och världsförbättrariver är det finaste någon kan berömma sig av. Ändock var det just för att Jesus icke hade sådana ambitioner som han förkastades och korsfästes. Vilken Kristus vill vi ha? En judisk jordisk Messias-Kristus som stiger ner från korset och låter syndaren vara ett med synden, eller en korsfäst Messias-Kristus Jesus som frälsar och som skiljer syndaren från synden? CARL INGEMAR DAGMAN frilansskribent, Habo +
 


OBS!!
ARKIVERINGEN HAR ÄNDRATS!
till
lagring per datum istället för per månad!

Vänligen se "ARKIV" i höger spalten!




Content Swedish; English (starting July 2006)
Articles on Christianity & Society and
Comments on articles by others
by Carl Ingemar Dagman, Habo, Sweden
Email

Created Monday, Feb. 2, 2004
Changes in design Sept. 2006, Febr. 2008

Psalm 145 to 150 - Read from KJV

9-11 Psalm 23:4
Fear No Evil - Frukta intet ont

Psalm 9:11 [1917]
"Och må de som känna ditt namn
förtrösta på dig;
ty du övergiver icke
dem som söka dig, HERRE."

Psalm 9:11 [KJV]
"Sing praises to the LORD,
which dwelleth in Zion:
declare among the people his doings."


    LÄNK till CID på Twitter


    ARTIKLAR PÅ DENNA SIDA:

    2002-01-24 | Nya Dagen debatt | cid | "Jesus har inte förbjudit överheten att hämnas"


    DE TIO SENASTE ARTIKLARNA:

    DECEMBER 2001januari / mars / april / maj / oktobe...
    2001-12-21 | Nya Dagen debatt | cid | "Svärmeri ka...
    2001-12-07 | SvD SYNPUNKT | cid | DISKUSSIONEN OM ...
    OKTOBER 2001januari / mars / april / maj / oktober...
    2001-10-15 må | SvD Synpunkt | cid | GARDELLS GREP...
    MAJ 2001januari / mars / april / maj / oktober / d...
    2001-05-18 fre | "Congratulations! You are still a...
    APRIL 2001januari / mars / april / maj / oktober /...
    2001-04-22 sö | SvD Synpunkt | JONAS GARDELL OCH S...
    MARS 2001januari / mars / april / maj / oktober / ...



    ARKIV


    REKOMMENDERAS - MEST LÄSVÄRDA I SVERIGE

    DICK ERIXON - Sveriges mest läsvärde politiske kommentator

    VÄRLDEN IDAG - Sveriges mest utmanande tidning (nåja)

    MOST RECOMMENDED

    RealClearPolitics - the best every day

    LÄNKAR TÄNKVÄRDA ARTIKLAR

    Sverige
    - ENPARTISTATEN?

    2003-07 | DSM | Intervju med Hans Bergström: "Sverige har blivit en ENPARTISTAT och ingen reagerar"

    2004-02-19|SvD|Maktmonopol|Emil Uddhammar

    2004-02-07|SvD Bränn.|Johnny Munkhammar|Den stora staten faller

    2004-01-21 on|DN Ledare|Efter 44 år i följd 1932-1976,innebär perioden 1994-2006 ytterligare 12 obrutna år

    1987-09-25|SvD|Hans L Zetterberg|(s)ekten som blev statskyrka

    - HÄLSO & SJUKINDIKATIONER
    Sverige i fara! - Artikelsamling

    EU & USA
    2002-12|American Enterprise|Karl Zinsmeister|Bird's Eye|Old and In the Way (USA and Europe)|*MÅSTE LÄSAS!!

    USA
    Harper's Weekly

    IRAQ
    2004-02-26|NPQ Global Viewpoint|Condoleezza Rice|on WMD & IRAQ;Preemption;Russia;Pakistan & NPT|

    2004-02-23|Weekly Standard,Vol.9,Issue 23|Robert Kagan & William Kristol| The Right War for the Right Reasons|The liberation of Iraq was abundantly justified|

    2003-11-05 | Slate | Christopher Hitchens | Restating the Case for War - Waiting for Saddam to change is what got us into this mess in the first place | fighting words - A wartime lexicon

    2003-10-20 | Weekly Standard vol. 9, iss. 6 | Robert Kagan & William Kristol | Why We Went to War: The case for the war in Iraq, with testimony from Bill Clinton

    2003-03-15 | Bildt.net | Carl Bildt | Peace for Iraq |

    2003-02-09 | bildt.net | Carl Bildt | War? Peace? |

    2003-01-28 Tu | IHT The Internatonal Herald Tribune | Carl Bildt | End the Decades of War in Iraq - Regime change in Iraq isn't optional

    2002-10-12 | bildt.net | Carl Bildt | War in Iraq?

    9/11
    2001-10-08 må | Aftonbladet | Carl Bildt | "Låt en sak stå alldeles klar: USA har inte bara rätten att slå tillbaka mot Usama bin Ladin, utan också skyldigheten att göra det" |

    2001 Sep. 12, Wednesday | Time | Lance Morrow | The Case for Rage and Retribution |

    BIBEL-LÄNKAR MM

    Andakt
    O store Gud/How Great Thou art/Wie gross bist du
    Vår Gud är oss en väldig borg
    Daglig resekost, ur Luthers verk
    Ljudfiler på dagen.com
    - Lewi Pethrus: Bakgrund till "Löftena kunna ej svika"
    - Einar Ekberg: "Löftena kunna ej svika"
    - C G Hjelm: "Gör verkligheter av möjligheter"

    Sv. kyrkan
    Sv. kyrkans Bekännelseskrifter
    Olavus Petri: Ur "Förmaning till alla evangeliska predikare"

    Dr. Martin Luther
    Martin Luther 1483-1546, Project Wittenberg
    Luthers 95 teser, 1517 [danska + latin]
    The 95 Theses [även ty +fi]
    Martin Luthers Lilla katekes
    Schmalkaldiska artiklarna
    - Om synden
    - Om lagen
    - Om evangeliet
    - Huru en människa blir rättfärdig inför Gud, och om goda gärningar
    Om påvens makt och överhöghet
    Om en kristen människas frihet
    Om den trälbundna viljan
    - Om trons visshet
    - Skriftens klarhet
    Stora Galaterbrevskommentaren
    - FEMTIO LYSANDE FÖRTJÄNSTER HOS DEN EGNA RÄTTFÄRDIGHETEN
    - "Alla de som låta det bero på laggärningar äro under förbannelse"
    Verteidigungsrede auf dem Reichstag zu Worms 18. April 1521

    John Wesley
    John Wesley's Sermons

    Biblar
    Luthersk Nätbibelskola
    Bibeln 1917
    Folkbibeln
    bibeln.se
    Die Bibel, Martin Luthers berömda, 1534
    Crosswalk.com Bible Study Tools
    King James Version
    Greek NT, Nestle-Aland
    Bible Gateway
    Online Bibles [olika grek. NT, Septuaginta]
    Bibliotheca Biblica IntraText

    LAG & RÄTT

    Domarregler
    Olavus Petri Domareregler

    Svensk lagstiftning
    Lagrummet: Lagar och författningar
    Regeringskansliet
    Riksdagen


    ORD & SPRÅK

    Ordböcker
    SAOB
    SAOL, sjätte uppl. 1889
    SAOL, åttonde uppl. 1923

    KOLUMNISTER

    Sverige
    Per Ahlmark, DN
    Carl Bildt

    USA
    Max Boot
    David S. Brooks, NYT
    Thomas L. Friedman, NYT
    Christopher Hitchens, Slate column, Fighting Words
    Christpher Hitchens, Column, The Mirror, London
    The Christopher Hitchens Web
    Charles Krauthammer, WP
    William Safire, NYT


    Powered by Blogger