GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
GUD MED DIG! |
| Jesaja 7:14 | | Genesis 28:15 |
| GOD WITH YOU!
+
+
+
+ VALET 2014 & 2018 -
Socialism & Islamism contra Kristen civilisation +
|
I svensk kristenhet finns i alla läger, inte minst i frikyrkorna, djupt hängivna människor. Många offrar av sin tid och ekonomi, ja sitt liv, i arbetet för Kristi sak, och en av de hjärtefrågor som står överst för dessa helgade troende är frågan om kristen enhet. Som grund för detta engagemang ligger många olika motiv.
Djupast går nog insikten om att yttre splittring av Kristi kropp är en olycka, om inte en synd, eftersom alla som hör till Kristus genom tron är ett i Anden. Därför bör (=skall) denna andliga inre enhet också göras synlig i det yttre. Kristi kärlek i oss verkar kärlek till alla kristna och därav uppstår svår sorg över att gemenskapen kring Kristus inte är fullständig. Många ser i Jesu bön till Fadern om enhet (Joh. 17) också en befallning till oss, och i vers 21 ett villkor för—eller till och med ett löfte om—att världen skall tro, nämligen då, när de kristna i det yttre är eniga. Därför ser man arbetet för enhet, och en därav förverkligad synlig yttre sådan, som ett nödvändigt (och tillräckligt!) villkor för att världen äntligen skall komma till tro. Så förenas, menar man, Jesu befallning till oss att gå ut och göra människor till lärjungar, med Jesu bön till Fadern att de troende skall vara ett. Den första bittra bägaren av befriande sanning är dock att det som kraftigast driver och ”tvingar” ekumeniken är ekonomin som försämras i takt med medlemsraset i församlingarna. Det ÄR inte teologi, inte lydnad för Guds Ord, inte tro på Guds makt, inte kärlek till Kristus, inte kärlek till andra kristna och inte heller kärlek till dem som vandrar utan Gud i världen, som är ekumenikens starkaste drivkraft. Ej heller är det ”sekulariseringen”, ”avkristningen” eller ”kristofobin” som driver. Nej, det är ekonomin (”It’s the economy, stupid!”). Men detta erkänns som regel inte, istället gör man ekonomiska, det är materiella, ”nödvändigheter” till andliga ”förtjänster”, precis som fariséerna gjorde på Jesu tid. Det dominerande i enhetsarbetet är en desperat kamp för överlevnad i en tid då de kristna blir allt färre. Den andra bittra bägaren är att de ekumeniska åtgärder man vidtar för att—som man hoppas—rädda sig själva och världen på en och samma gång, varken räddar världen eller de kristna samfunden. I själva verket är det så, att just dessa ekumeniska åtgärder som skall vända utvecklingen förstärker den nedgående trenden. Samfunden bidrar så till sin egen självutplåning genom just de åtgärder som man sätter sitt hopp till och varigenom man tror sig kunna lura den annalkande döden. Religionssociologisk forskning har visat att ökad koncentration och minskad mångfald (läs: ökad ekumenik) påskyndar nedgången. Ökad mångfald och pluralism (läs: minskad ekumenik) bidrar åtminstone till minskad minskning. I Sverige presenterades denna forskning 1997 i Tro & Tanke (1997:3) under den talande rubriken: ”Söndrade vi stå, enade vi falla”.
Forskarna Eva Hamberg och Thorleif Pettersson säger klart ut att den stora minskningen (ca -20%) av andelen frikyrkliga medlemmar av befolkningen mellan åren 1974 och 1995, inte kan förklaras utifrån den ganska blygsamma ökningen i koncentration. Samtidigt visar deras resultat att nedgången varit störst i de kommuner där koncentrationen (”ekumeniken”) hade ökat.
”De kommuner som upplevde ökad frikyrklig pluralism under perioden 1974-1985 uppvisade mindre medlemsförluster under den påföljande tioårsperioden, medan de kommuner som upplevde ökad frikyrklig koncentration under perioden 1974-1985 uppvisade större medlemsförluster under den följande tioårsperioden.” (s. 41)
Vad skall man då säga om detta? Om den accepterade tolkningen av Joh. 17:21 stämmer, så borde ju resultatet varit det motsatta. Eller räcker det inte med ökad enhet för att resultat skall uppstå i enlighet med 17:21? Måste kanske all oenighet bland de kristna upphöra, förrän världen tror? Annorlunda uttryckt: Måste vi alla återigen bli romerska katoliker, innan världen tror? Men såväl en noggrann omläsning av Joh. 17:21 som en titt på verkligheten bevisar med all önskvärd tydlighet att stället är feltolkat. Man kan därför konstatera att den allmänt omfattade tolkningen av denna vers inte stämmer. Världen kommer inte till tro mer och mer, desto mer enheten ökar bland de kristna. Hamberg/Petterson utlovade en uppföljning som ännu inte föreligger, men som är mycket angelägen. Det är inte särskilt djärvt att antaga att en sådan kommer att finna att den sedan 1995 allt mer ökande koncentrationen och minskande mångfalden, under 2000-talet har gett resultat som visar än tydligare hur katastrofalt fel ekumenik är, om man vill överleva. Men nu är det inte bara kristenhetens olika organisationer och former som är hotade. Kristendomen själv hotas ända intill utplåning i Sverige, inom tre-fyra generationer.
Frågan är då om frikyrkan tänker fortsätta att bereda sin kropp för döden genom självupptagenhet eller om man i tro skall hävda Guds Ord istället för att ägna sig åt anpassning och protester (!), etik och politik.
Å andra sidan, om man inte växer och utvecklas, så är man inte längre levande, och lagen säger att döda skall begravas. Vad – om något alls – kommer att uppstå i samfundens ställe som kan göra Guds Ord känt bland Sveriges folk även de följande tusen åren (om Jesus dröjer)? Carl Ingemar Dagman fri skribent
*
Etiketter: ekumenik
9-11 Psalm 23:4
Fear No Evil - Frukta intet ont
Psalm 9:11 [1917]
"Och må de som känna ditt namn
förtrösta på dig;
ty du övergiver icke
dem som söka dig, HERRE."
Psalm 9:11 [KJV]
"Sing praises to the LORD,
which dwelleth in Zion:
declare among the people his doings."
REKOMMENDERAS - MEST LÄSVÄRDA I SVERIGE
MOST RECOMMENDED
LÄNKAR TÄNKVÄRDA ARTIKLAR
Sverige
- ENPARTISTATEN?
2003-07 | DSM | Intervju med Hans Bergström: "Sverige har blivit en ENPARTISTAT och ingen reagerar"
2004-02-19|SvD|Maktmonopol|Emil Uddhammar
2004-02-07|SvD Bränn.|Johnny Munkhammar|Den stora staten faller
1987-09-25|SvD|Hans L Zetterberg|(s)ekten som blev statskyrka
- HÄLSO & SJUKINDIKATIONER
Sverige i fara! - Artikelsamling
USA
Harper's Weekly
IRAQ
2004-02-26|NPQ Global Viewpoint|Condoleezza Rice|on WMD & IRAQ;Preemption;Russia;Pakistan & NPT|
2003-03-15 | Bildt.net | Carl Bildt | Peace for Iraq |
2003-02-09 | bildt.net | Carl Bildt | War? Peace? |
2002-10-12 | bildt.net | Carl Bildt | War in Iraq?
2001 Sep. 12, Wednesday | Time | Lance Morrow | The Case for Rage and Retribution |
BIBEL-LÄNKAR MM
Andakt
O store Gud/How
Great Thou
art/Wie gross bist du
Vår Gud är oss
en väldig
borg
Daglig
resekost, ur
Luthers verk
Ljudfiler på
dagen.com
- Lewi Pethrus: Bakgrund till "Löftena kunna ej svika"
- Einar Ekberg: "Löftena kunna ej svika"
- C G Hjelm: "Gör verkligheter av möjligheter"
Sv. kyrkan
Sv.
kyrkans
Bekännelseskrifter
Olavus
Petri: Ur
"Förmaning till alla evangeliska predikare"
Dr. Martin Luther
Martin Luther
1483-1546,
Project Wittenberg
Luthers 95
teser, 1517
[danska + latin]
The 95 Theses
[även ty
+fi]
Martin
Luthers Lilla katekes
Schmalkaldiska artiklarna
- Om synden
-
Om lagen
- Om evangeliet
- Huru en människa blir rättfärdig inför Gud, och om goda
gärningar
Om påvens
makt och överhöghet
Om en
kristen
människas frihet
Om den
trälbundna
viljan
-
Om trons
visshet
-
Skriftens klarhet
Stora
Galaterbrevskommentaren
-
FEMTIO
LYSANDE FÖRTJÄNSTER HOS DEN EGNA RÄTTFÄRDIGHETEN
- "Alla
de som låta det bero på laggärningar äro under förbannelse"
Verteidigungsrede auf dem Reichstag zu Worms
18. April 1521
John Wesley
John Wesley's Sermons
Biblar
Luthersk
Nätbibelskola
Bibeln
1917
Folkbibeln
bibeln.se
Die
Bibel,
Martin Luthers berömda, 1534
Crosswalk.com Bible Study
Tools
King James Version
Greek
NT,
Nestle-Aland
Bible
Gateway
Online Bibles [olika grek. NT,
Septuaginta]
Bibliotheca Biblica
IntraText
LAG & RÄTT
Domarregler
Olavus
Petri Domareregler
Svensk lagstiftning
Lagrummet:
Lagar och författningar
Regeringskansliet
Riksdagen
ORD & SPRÅK
Ordböcker
SAOB
SAOL, sjätte
uppl.
1889
SAOL, åttonde
uppl.
1923
KOLUMNISTER
Sverige
Per
Ahlmark, DN
Carl Bildt
USA
Max Boot
David S. Brooks, NYT
Thomas L. Friedman, NYT
Christopher Hitchens,
Slate column,
Fighting Words
Christpher Hitchens, Column, The Mirror, London
The Christopher Hitchens Web
Charles Krauthammer, WP
William Safire, NYT