GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
GUD MED DIG! |
| Jesaja 7:14 | | Genesis 28:15 |
| GOD WITH YOU!
+
+
+
+ VALET 2014 & 2018 -
Socialism & Islamism contra Kristen civilisation +
|
GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
I DN skriver idag Per Ahlin en ledarartikel med rubriken ”USA i dåligt sällskap” (DN 2008-04-19) som handlar om dödsstraffet. Han befarar en ökad avrättningstakt efter ett beslut i Supreme Court, amerikanska Högsta domstolen, att giftinjektioner inte strider mot konstitutionen. Högsta domstolen kommer dessutom att ta upp frågan om det är rätt att döma till döden för våldtäkt på barn.
Jag tänker att det är bra att DN med sin rubriksättning klart visar att USA inte är dåliga bara därför att de har dödsstraff. Somliga vill göra dödsstraffet till skiljeväggen mellan goda och onda, där de goda skulle vara de som värnar om mördares liv men inte om offrens, varken de mördades, deras efterlevande eller samhället.
DN gör här en tydlig markering, man fördömer inte USA därför att dödsstraff är tillåtet. Det är en bra början.
Men i slutet av artikeln distanserar sig Ahlin från rubriken, han skriver apropå den ökning av antalet avrättningar och den eventuella utvidgning av dödsstraffet han befarar:
”En utveckling i rakt motsatt riktning än den behövliga, således. En utveckling som skulle bekräfta att USA hör hemma i sällskap med stater Washington i andra fall inte vill beblandas med.” [min kurs.]
”behövliga” säger han. Vaddå ”behövliga”? Utifrån vad? Menar Ahlin att USA skall överge dödsstraffet för att slippa bli ansedd vara på samma nivå som Kina och Saudi-Arabien? Det är inget argument emot dödsstraff, däremot ett exempel på hur desperat man är från dödsstraffsmotståndarnas sida.
Så hamnar alltså också Ahlin där så många andra dödsstraffsmotståndare hamnar. I brist på argument så söker man göra USA brottsliga genom att koppla ihop USA med diktaturer som har dödstraff. Det kallas på engelska, ”guilt by association”, eller på fint svenskt språk, genetisk argumentation [Wikipedia här]. Det är ett argumentationsfel som går ut på att ersätta sakargument med känslor. Genom att koppla USA till avskyvärda diktaturer hoppas man att avskyn skall smitta av sig och drabba också USA. Det är inte särskilt smart eller logiskt, framförallt är det orätt och orättfärdigt och det slår dessutom tillbaka. Det visar hur hjälplöst naken och utan argument man är. Motståndet emot dödsstraff är känslomässigt - inte sakligt.
Om man är på samma nivå som diktaturer (som alltid har dödsstraff, och som alltid missbrukar det) bara för att man har dödsstraff, vad gäller då om allt annat som demokratier har gemensamt med diktaturer? Myntväsen, banker, skatter, löner, rättegångar, lagar, straff, polis, säkerhetstjänst, krigsmakt, vägar, bilar, utbildning och så vidare – allt detta och mer är i sig självt gott, men missbrukas nästan alltid i diktaturer.
En sak blir inte dålig därför att den missbrukas. Det som är gott blir inte ont därför att det finns i en diktatur. En god sak blir inte ond bara för att diktaturer också har det. Goda saker kan missbrukas, men inte ens diktaturer missbrukar avsiktligt allting. Om dödsstraffet är ont i sig självt, så tillför det ingenting att säga att diktaturer använder dödsstraff. Om det är gott, så blir det inte mindre gott därför att somliga demokratier inte vill ha det.
Dessutom så är det folkviljan som skall bestämma i en demokrati. Att USA har dödsstraff beror på att det har stöd bland folket. Om Europas elit skulle lyssna på folket, om demokratierna i Europa vore mer demokratiska, så skulle många länder i Europa tvingas införa dödsstraff.
Det är nog många också i Sverige som skulle välkomna dödsstraff för dödligt våld, ja även för våldtäkt på barn. I det senare fallet tycks även en del som annars är emot dödsstraffet kunna tänka sig det. Det händer för mycket grymma saker mot barn. Gång på gång. I Sverige. Flera gånger per år! Det räcker nu.
Dödsstraffets budskap är solklart, samhället kommer inte tycka ”synd” om mördaren/barnfördärvaren, döden är det enda straff som återstår för att visa hur oacceptabelt och oursäktligt sådant är.
Dödsstraffet är naturligt och urgammalt, det finns i de äldsta lagsamlingar vi känner, precis som begreppet stöld. Stöld har alltid straffats, mord har alltid straffats med döden så länge vi haft lagar och antydan till rättssamhällen. Vi kan inte tänka oss ett samhälle utan äganderätt, och så länge vi har äganderätt måste vi ha lagar som förbjuder stöld och straffar stöld.
Så länge vi vill skydda oskyldigas liv måste vi döma mördare till döden. Så enkelt är det. Den gräns man passerar när man tar ett oskyldigt liv, kan man inte hitta en rimligt straff för om man tar bort dödsstraffet. Men i Sverige och till stor del i Europa skyddar man mördare mer än oskyldiga. Europa måste erkänna sin sjukdom och ta sin medicin.
Man kan skärpa straffen i paritet med brottets allvar, men på samma sätt som en oåterkallelig gräns passeras när man mördar, på samma sätt måste straffet återspegla detta. Ingen straffskärpning – förutom dödsstraff - kan återspegla det allvarliga i att ta en oskyldig människas liv.
Dödsstraffet är inte ett problem för USA, det är däremot ett problem för Europa - avsaknaden av det alltså. Problemet i Europa, det socialistiskt påverkade Europa, är att man inte vill veta av någon moral, man tror att moralen kan ändras, man tror att ingen är mer brottslig än den andre, man tror att det är synd om brottslingen, man tror att brottslingen själv är ett offer, man tror att brottsligheten minskar om man ”vårdar” brottslingar istället för att straffa, man tror att straff är fel, man tror att straff inte bara inte kan förändra en människa, man tror att människor blir sämre av straff.
Men som Barbro Hedvall skrev (fast med andra ord) i artikeln ”Ängslighetens tystnad” (DN 2008-04-12), det är inte den goda gärningens fel att de onda blir ondare. Om Kina avrättar fler oppositionella på grund av våra protester och bojkotter så KAN det aldrig bli vårt fel. På samma sätt, om lagens påbud och förbud, domar och straff gör brottslingen värre, så bevisar inte det att straff är fel eller odugligt. Det bevisar att den dömde och straffade är än ondare. Straffet skall vara till bättring och det kan vara det om den dömde tar på sig straffet väl medveten om att hans gärningar förtjänar straff. Om den onde blir ondare av straffet bör han få ännu hårdare straff och inte släppas ut alls.
Lagen, med dess domar och straff, är helig och god, och om någon blir ond eller än ondare av det som är gott, så har han bevisat hur stor hans ondska är.
*
Tillägg sö 20 april
Ett exempel på hur lättsinnigt motståndare mot dödsstraff resonerar är följande artikel i finlandssvenska Hufvudstadsbladet som utges i Helsingfors. Chefredaktören Max Arhippainen (så står det!) skriver i lördagens ledare om beslutet i Supreme Court (Högsta domstolen) med den fantasifulla rubriken "De amerikanska bödlarna fick tillbaka sin fullmakt att döda" (HBL 2008-04-19) . Redan detta visar vilken nivå han är på. Det är en propaganda artikel, som är ett utomordentligt exempel om man vill demonstrera hur desperata, okunniga och tanklösa de flesta dödsstraffsmotståndare är. Känslan styr allt de "tänker" i frågan.
Kommer senare - idag, hoppas jag - ta upp några av hans "argument" och visa varför de inte håller.
Domen 16 april i fallet Baze v. Rees i Supreme Court är läsvärd och nödvändig hemläxa om man vill diskutera beslutet seriöst. Om man vill förstå vad det handlar om måste man åtminstone läsa domaren Scalias 'Opinion', som finns på sidorna 57-64 [pdf-dokument, 97 sidor, Läs här]
Wall Street Journal kommenterar beslutet i en kunnig ledare kallad "A Supreme Revelation" (WSJ 2008-04-19).
*
*
*
Etiketter: DN, dödsstraff, Europa, USA
GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
Både DN och SvD skriver idag om bristerna inom polisväsendet och hur man skall komma tillrätta med dem. Maria Abrahamsson skriver i artikeln "Och vem tar det politiska ansvaret?" (SvD 2008-04-19) om fackets destruktiva roll.
Att komma på kollisionskurs med polisfacket kan leda till att man förlorar jobbet, även om man är polischef, inte ens justitieministern vågar ta strid. Skandal! Nödvändiga åtgärder, omorganisationer och annat förhindras av facket.
Facket har för stor makt! Facket sätter fackliga intressen före uppgiften. Det är sjukt. På samma sätt är det ofta i sjukvården. Fackets medlemmar sätts före de sjuka. Detta måste brytas. Fackets makt måste brytas. Stifta lag som gör det olagligt att sätta uppgiften i andra hand!!
I en osignerad ledare "Gör om polisen" skriver DN att "polisens försumlighet aktualiserar två frågor: enskilda polismäns kompetens och polisväsendets organisation. Polisens problem är inte enbart en resursfråga. " (DN 2008-04-19).
DN skriver med tanke på att polisen hela tiden lyckas skylla ifrån sig genom att tala om resursbrist:
"Men nu har vi ett ovanligt flagrant exempel på att polisen med de befogenheter den har hade kunnat förhindra ett grymt brott. Då borde rimligen frågan om polismäns kvalifikationer resas. Likaså frågan om polisväsendets organisation." [min kurs.]
Många goda skäl finns för en riksorganisation istället för länsorganisation av polisen.
Min tanke är att även om fackets skadliga inflytande kan vändas, även om organisationen blir bättre och mer anpassad till verkligheten, även om utbildningen förbättras, även om det eller andra görs, så kommer det saknas något väsentligt ändå.
Poliser är som samhället i stort, och samhället saknar moralisk styrka. Samhället har - precis som facket - fel fokus. Det är inte brottslingen som skall komma först, det är de oskyldiga och lagen själv som skall komma först.
Lagbrott skall straffas kännbart, därför att det är ett hot mot oskyldiga. Straff är och skall vara straff, en hämnd från samhället för sveket och brottet mot oskyldiga.
Straffen skall i första hand avskräcka icke-brottslingar från att bli brottsliga. Människor som frestas att ta olagliga genvägar skall var dag se att brott lönar sig inte. Brottet som kan se ut som en genväg eller lösning är inte bara en senväg, det är att dra fördärv över sig själv. Den som redan beträtt brottets bana skall komma sist i intresse. Hans eventuella rehabilitering skall åstadkommas inte med vård utan med ett straff som är kännbart och rätt, så att han själv och samhället känner att han verkligen fått ett straff, och att han sedan kan börja om.
Straffen, dess längd och hårdhet måste ändras. Inställningen till brott måste ändras.
Så länge vi tänker mer på brottslingen än på oskyldiga, så länge vi inte tänker på "vårdens" och de milda "straffens" effekter på unga i farozonen att bli brottsliga, så hjälper nog inga strukturförändringar inom polisen.
*
*
*
9-11 Psalm 23:4
Fear No Evil - Frukta intet ont
Psalm 9:11 [1917]
"Och må de som känna ditt namn
förtrösta på dig;
ty du övergiver icke
dem som söka dig, HERRE."
Psalm 9:11 [KJV]
"Sing praises to the LORD,
which dwelleth in Zion:
declare among the people his doings."
REKOMMENDERAS - MEST LÄSVÄRDA I SVERIGE
MOST RECOMMENDED
LÄNKAR TÄNKVÄRDA ARTIKLAR
Sverige
- ENPARTISTATEN?
2003-07 | DSM | Intervju med Hans Bergström: "Sverige har blivit en ENPARTISTAT och ingen reagerar"
2004-02-19|SvD|Maktmonopol|Emil Uddhammar
2004-02-07|SvD Bränn.|Johnny Munkhammar|Den stora staten faller
1987-09-25|SvD|Hans L Zetterberg|(s)ekten som blev statskyrka
- HÄLSO & SJUKINDIKATIONER
Sverige i fara! - Artikelsamling
USA
Harper's Weekly
IRAQ
2004-02-26|NPQ Global Viewpoint|Condoleezza Rice|on WMD & IRAQ;Preemption;Russia;Pakistan & NPT|
2003-03-15 | Bildt.net | Carl Bildt | Peace for Iraq |
2003-02-09 | bildt.net | Carl Bildt | War? Peace? |
2002-10-12 | bildt.net | Carl Bildt | War in Iraq?
2001 Sep. 12, Wednesday | Time | Lance Morrow | The Case for Rage and Retribution |
BIBEL-LÄNKAR MM
Andakt
O store Gud/How
Great Thou
art/Wie gross bist du
Vår Gud är oss
en väldig
borg
Daglig
resekost, ur
Luthers verk
Ljudfiler på
dagen.com
- Lewi Pethrus: Bakgrund till "Löftena kunna ej svika"
- Einar Ekberg: "Löftena kunna ej svika"
- C G Hjelm: "Gör verkligheter av möjligheter"
Sv. kyrkan
Sv.
kyrkans
Bekännelseskrifter
Olavus
Petri: Ur
"Förmaning till alla evangeliska predikare"
Dr. Martin Luther
Martin Luther
1483-1546,
Project Wittenberg
Luthers 95
teser, 1517
[danska + latin]
The 95 Theses
[även ty
+fi]
Martin
Luthers Lilla katekes
Schmalkaldiska artiklarna
- Om synden
-
Om lagen
- Om evangeliet
- Huru en människa blir rättfärdig inför Gud, och om goda
gärningar
Om påvens
makt och överhöghet
Om en
kristen
människas frihet
Om den
trälbundna
viljan
-
Om trons
visshet
-
Skriftens klarhet
Stora
Galaterbrevskommentaren
-
FEMTIO
LYSANDE FÖRTJÄNSTER HOS DEN EGNA RÄTTFÄRDIGHETEN
- "Alla
de som låta det bero på laggärningar äro under förbannelse"
Verteidigungsrede auf dem Reichstag zu Worms
18. April 1521
John Wesley
John Wesley's Sermons
Biblar
Luthersk
Nätbibelskola
Bibeln
1917
Folkbibeln
bibeln.se
Die
Bibel,
Martin Luthers berömda, 1534
Crosswalk.com Bible Study
Tools
King James Version
Greek
NT,
Nestle-Aland
Bible
Gateway
Online Bibles [olika grek. NT,
Septuaginta]
Bibliotheca Biblica
IntraText
LAG & RÄTT
Domarregler
Olavus
Petri Domareregler
Svensk lagstiftning
Lagrummet:
Lagar och författningar
Regeringskansliet
Riksdagen
ORD & SPRÅK
Ordböcker
SAOB
SAOL, sjätte
uppl.
1889
SAOL, åttonde
uppl.
1923
KOLUMNISTER
Sverige
Per
Ahlmark, DN
Carl Bildt
USA
Max Boot
David S. Brooks, NYT
Thomas L. Friedman, NYT
Christopher Hitchens,
Slate column,
Fighting Words
Christpher Hitchens, Column, The Mirror, London
The Christopher Hitchens Web
Charles Krauthammer, WP
William Safire, NYT