GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
GUD MED DIG! |
| Jesaja 7:14 | | Genesis 28:15 |
| GOD WITH YOU!
+
+
+
+ VALET 2014 & 2018 -
Socialism & Islamism contra Kristen civilisation +
|
GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
”Det finns en egoism som är klandervärd. Men ”egoismen” att vilja undgå helvetet och komma till himlen bör inte i och för sig klandras, särskilt inte om denna attityd förenas med uppmaningar till andra att inrätta sig på samma sätt.” 2)”Helvetesläran är så ofin så det förslår, men det vore inte bara ursäktligt utan alltigenom berömvärt att rätta sig efter den, om det fanns anledning tro att den innehåller någon sanning.” 1)
Tidningen Dagen kan inte med bästa vilja sägas vara bibeltrogen. Idag överraskar de dock med att fråga teologer om "helvetet", en fråga som de annars ligger lågt med.
Man får förstås inte veta vad Skriften säger, bara vad dessa tillfrågade anser. Inte heller får man veta vad Dagen "känner" och "tycker", utom antydningsvis, såsom i rubriken.
Teologerna svarar olika förstås i artikeln "Svenska teologer om varför helvetet finns - men inte är ett brinnande inferno" (Dagen 2008-03-27).
Det intressantaste står enligt min mening EFS missionsföreståndare Anders Sjöberg för, då han säger enligt artikeln:
"Jag är tacksam över att frågan kommer upp, för hela kristenhetens agenda har de senaste tio-tjugo åren lagt sig på en inomvärdslig nivå. Den eviga frågan lyser med sin frånvaro, både i förkunnelsen och i det offentliga samtalet"
Det är inte en sekund för tidigt, utan som han själv säger ett par decennier (det är en underdrift) för sent.
Nu är frågan om evigheten en fråga om rättfärdigheten inför Gud, och den frågan kan inte besvaras utanför Skriften. Men man kan inte få hjälp av Skriften om man inte håller den för att vara sann och Guds ord. Men om man håller den för sann och bekänner att den är Guds ord, då är man bunden till och underordnad Guds ord i allt.
Man kan inte ta en bit här och en bit där, lägga till där och dra ifrån där. Om man kan ändra på ett ställe så kan man ändra på allt. Alla de som ändrar i ett enda stycke i Skriften, har därmed i gärning och lära bevisat att deras bekännelse att Bibeln är Guds ord är falsk. De håller inte Bibeln för att vara den heliga Skrift.
Så är exempelvis få saker så tydliga i Skriften som läran om underordning. Alla människor skall underordna sig all den överhet man har över sig. I församlingarna skall kvinnan underordna sig mannen och barnen skall underordna sig föräldrarna och slavarna underordna sig sina herrar.
Detta lär både Paulus och Petrus, hedningarnas respektive judarnas särskilda apostlar, och de säger att det gäller i Herren och i alla församlingar oavsett var den finns eller vilken kultur de lever i. Det är inga fäderneärvda meningar, det är ingen kulturellt betingad lära, som gäller bara under vissa omständigheter och i vissa tider. Det gäller för alla kristna i alla tider och i församlingarna.
Motivet går tillbaka till den ursprungliga tanken i skapelsen före syndafallet. Gud skapade mannen först och kvinnan för mannens skull, det är grunden för kvinnans underordning. Saken befästes av att kvinnan föll i synd först och dessutom förledde Adam. Detta skrivs av aposteln efter att Kristus lidit, dött, uppstått, uppfarit till himmelen och utgjutit Anden. Därmed är det omöjligt att hävda som en del svärmiska pingstvänner (exempelvis S-G Hedin, Björne Erixon) och andra gör, att Kristi försoning innebär en redan här på jorden (principiellt) förverkligad jämlikhet. Det är ett svårt fall av förvrängning av de klaraste ord.
Men också Anders Sjöberg, EFS, har i sin bok om Kolosserbrevet och i artiklar i Dagens magasin Petrus förklarat att de s.k. hustavlorna inte gäller oss utan är kulturellt och tidsmässigt betingade. Sådan bortförklaring av Skriftens enkla ord är att behandla Guds ord sämre än människors ord.
Så drabbas han själv ytterst av klagandet på att evighetsfrågan inte har någon plats i kyrkan eller det offentliga. För varje gång man tar bort ett bindande Guds ord, så gör man evighetsfrågan mindre angelägen. Det är bara i en miljö där Guds ords giltighet hävdas som evighetsfrågan KAN bli akut.
Orsaken till borttolkningar av enkla och tydliga läror i Skriften är förstås att man inte orkar, eller inte ens vill i vissa fall, stå emot trycket från församlingarna. Särskilt svårt är det att stå emot öppnandet i församlingen för kvinnan som ledare och "resurs" som kan tjäna i alla tänkbara situationer och positioner. Många ledare våndas säkert över detta. De ser vad Skriften säger, men de vet att splittring och strid slår sönder församlingarna om man skulle drista sig att hålla fast vid ordet.
Så med eller mot sin vilja tvingas man vränga Guds ord efter vad vår tid kräver. Visserligen sker det alltid med en viss fördröjning, eftersom församlings-medlemmarna är "tröga" och "konservativa". Men då de flesta inte har en egen kärna av övertygelse att hålla sig till, så låter de sig påverkas dag efter dag av vad som försiggår i samhället.
Samhället är således i praktiken orten och mediet genom vilket den Helige Ande i vår tid förkunnar Guds vilja. Det är den uppenbarelseteologi man i praktiken lever efter. Medan Skriftens och Jesu lära är att Anden tar av ordet, Guds ord och Jesu ord, och gör det levande för församlingen. Ordet är källan, Anden är förmedlaren och uppenbararen till församlingen. Märk skillnaden. Skriftens uppenbarelse innebär att församlingen lyssnar till Guds ord som förmedlas av Anden, modern uppenbarelseteologi innebär att Gud låter världen på ett mysteriöst sätt - det är utan medel - ändra livsstil utan ordet, och att denna världens "utveckling" sedan av församlingen skall kopieras i tanke att det är Gud den Helige Ande som verkat detta i världen. Således skall församlingen helgas genom den (som vi trodde) gudlösa världen, som i själva verket är ett omedvetet redskap för Anden att frälsa församlingen.
Det är galet så det förslår. Inte ens en död kan missa hur galet det är.
Församlingen skall alltså omvändas till samhällets värderingar, det är vår tids teologiska grund. Skriftens lära är inte bindande, Skriftens lära omtolkas efter behov för att skenbarligen "rättfärdiga" anpassningen till världen.
Det går naturligtvis inte att försvara, vilken klarsynt människa som helst ser detta hyckleri och föraktar det. Så drar dessa med eller mot sin vilja vanära över Guds namn, då de med sin "välvilja" gör Guds ord omintet.
Isynnerhet ses detta hyckleri av homosexuella som hävdar att homosexualitet inte är en synd och att man kan leva i praktiserad homosexualitet utan att synda bara man lever i "kärlek" och "trohet". När de fördöms av kristna som hänvisar till Skriften så undrar de med rätta varför man inte tar Guds ord på lika stort allvar i andra frågor.
Med mycket få undantag så lär alla dagens kyrkor och ledare att dödsstraff är fel fastän det är instiftat av Gud, bekräftat av Mose och profeterna, Jesus och apostlarna och kyrkan i två tusen år fram till nu. Likaså fördömer kyrkan i vår tid slaveri som synd, fastän det inte fördöms som synd, utan tvärtom accepteras även av Mose trots att Gud lät föra ut Israels folk från slaveriet i Egypten genom honom. Och före och efter Mose hade de flesta heliga män slavar, både kvinnor och män, och de även handlade med slavar. Ja de skaffade barn genom slavinnorna. Inte heller i Nya testamentet fördöms slaveriet, varken av Jesus eller apostlarna. Jesus talade aldrig med en slav. Kvinnans underordning har vi redan nämnt. Vi kan lägga till skilsmässoförbud och förbud att gifta om sig, med nöd och näppe tillåtet vid otrohet.
Det är uppenbart att motståndet mot homosexualitet är en kvarvarande fördom som motiveras av Bibeln, men motståndet har inte sin grund i fasthållandet vid Bibeln, ty då skulle man också hålla på Bibeln i andra frågor.
Kristenheten står vid ett vägskäl har jag nu hävdat gång på gång sedan hösten 2007 [Läs här]. Hedin och andra har tagit del av detta och dragit slutsatsen att motståndet mot homosexualitet måste mjukas upp, men han vill ändå inte överge bekännelsen till Skriften. Man vill ha bekännelse till Bibeln men i praktiken gör man Guds ord omintet, precis som förut, men nu i ytterligare en fråga.
Min tanke och övertygelse är den motsatta. Kristenheten måste tillbaka till Skriften och låta den tala för sig själv. Gud klarar nog av att bära ansvaret för sitt ord.
Men vi orkar inte bära ansvaret för att vränga Guds ord. Gud låter inte sådant förbli ostraffat.
*
Så till helvetet. För Jesus var helvetet en levande verklighet. Det är mycket märkligt, med tanke på att han som den ende rättfärdige inte borde behöva hemsökas av tankar på vad som kan hända där. Man måste dra slutsatsen att han vet hur det är, och att han förskräcks för deras skull som hamnar där, och att detta är en mycket stark drivkraft för honom att rädda så många som möjligt från denna utgång.
Många har tagit anstöt av Jesu helvetesförkunnelse. Mest känd är min namne Ingemar Hedenius. I "Helvetesläran" ger han en av de mest bibeltrogna redogörelserna för vad Jesus lär om helvetet, som man kan finna på svenska. Hans slutsats blir att denna lära är fruktansvärd, och eftersom den är fruktan värd, så tar han anstöt. Han menar att den som lär sådant kan man inte tro på, som om det inte kan vara sant därför att det är så hemskt. Men om det är sant då? Måste man inte då säga som det är?
Hedenius själv säger:
”Helvetesläran är så ofin så det förslår, men det vore inte bara ursäktligt utan alltigenom berömvärt att rätta sig efter den, om det fanns anledning tro att den innehåller någon sanning.” 1)
För Jesus var detta sanning. Isynnerhet blir det tydligt då han säger och menar bokstavligt:
"Om ditt högra öga förleder dig, så riv ut det och kasta det ifrån dig. Det är bättre för dig att en del av din kropp går förlorad än att hela kroppen kastas i helvetet. Och om din högra hand förleder dig, så hugg av den och kasta den ifrån dig. Det är bättre för dig att en del av din kropp går förlorad än att hela kroppen kommer till helvetet." (Matt 5:29-30)
Detta uttalande blir begripligt först om man utgår från att helvetet är en plats där kroppen verkligen plågas. Här finns inget skäl i texten till att tolka det som bildspråk.
Hedenius säger i likhet med alla bibeltolkare som håller Bibeln för att vara Guds ord:
”När man läser evangelierna, bör en huvudregel vara, att bevisbördan ligger på den som gör gällande, att något textställe är symboliskt. Om inga goda skäl av språklig, idéhistorisk eller saklig art kan anföras för en sådan tolkning, bör stället förstås efter sin ordalydelse. Denna regel gäller för tolkningen av alla texter och bör tillämpas även på den heliga skrift.” [min kurs. & fetstil] 3)
*
*
Hedenius har sagt mycket som är bra och tänkvärt.
ur ”Helvetesläran” (1972): [3)] Om bibelläsning och bokstavstrohet (s. 26):
”När man läser evangelierna, bör en huvudregel vara, att bevisbördan ligger på den som gör gällande, att något textställe är symboliskt. Om inga goda skäl av språklig, idéhistorisk eller saklig art kan anföras för en sådan tolkning, bör stället förstås efter sin ordalydelse. Denna regel gäller för tolkningen av alla texter och bör tillämpas även på den heliga skrift.”
[1)] om helvetet (s.162):
”Helvetesläran är så ofin så det förslår, men det vore inte bara ursäktligt utan alltigenom berömvärt att rätta sig efter den, om det fanns anledning tro att den innehåller någon sanning.”
[2)] om egoism (s. 162, precis efter stycket ovan):
”Det finns en egoism som är klandervärd. Men ”egoismen” att vilja undgå helvetet och komma till himlen bör inte i och för sig klandras, särskilt inte om denna attityd förenas med uppmaningar till andra att inrätta sig på samma sätt.”
*
ur "Tro och vetande" (1949):
"… det väsentliga med kristendomsfrågan är just att den är en samvetsfråga – för var och en. Intelligenta förkunnare har också insett detta, och en del av dem, t.ex. Schleiermacher och Kierkegaard, har också blivit inspirerade till det mest skoningslösa hån mot alla sådana försvarare av religionen som vill rekommendera folk att tro därför att det är nyttigt för något här på jorden, t.ex. rätt och moral, eller enskilt välbefinnande. Samvetsfrågan består i grunden däri att jag kan och bör tro, endast om jag i mitt inre kan hålla för sant det som jag tror.
Det är därför som allt detta prat om kristendomens utomordentliga fördelar och dess nytta för mänskligheten – alldeles bortsett från att det är ogrundat – måste göra ett både komiskt och anstötligt intryck på mera eftertänksamma åhörare. Situationen är ju den att om kristendomen verkligen innehåller sanning, då måste jag ju tro på den, oberoende av alla spekulationer om dess nytta, men om kristendomen inte är sann, då varken kan eller bör jag tro på den, även om den skulle vara aldrig så nyttig." [min kursiv. & fetstil]
*
GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
SvD Brännpunkt hade i tisdags en artikel som är hatisk (mot bibeltroende kristna) och rasistisk (mot vita), och både okunnig och fördomsfull (om USA och kristna i USA), (SvD 2008-03-25).
Under rubriken "Osmakligt, okunnigt och främlingsfientligt", med underrubriken "Kristen högerkampanj mot Barack Obama", så bevisar författaren Jan-Evert Strömbäck att han inte förstår eller vet något om USA eller kristna eller ens vad som är på allas läppar i USA.
Det tycks som artikeln har sprungit ur ett behov att få ösa hat och lögner om USA, vita och kristna.
Kanske är det ett försök att motverka den upplysande och hälsosamma effekten av ledarsidans artikel "Den kristna vänsterns makt över USA" (SvD 2008-03-21).
Det är rasism att rösta för eller mot en person därför att hon har eller inte har en viss hudfärg. Just därför är det en bred men inte total enighet i USA om att det är trovärdighet, kompetens och meriter som bör och skall vara det som avgör vem man röstar på. Det är inte rasism att ifrågasätta Obama på grund av fakta.
Hur kan Obama ha haft denne pastor som en nära vän och rådgivare? Vad säger det om Obama? Det är legitima frågor. Att bortse från sådant på grund av en viss hudfärg, det är rasism. Strömbäck använder ordet "främlingsfientlighet" men det är oakligt i sammanhanget. Att angripa Obama på skäliga grunder är inte främlingsfientlighet ej heller rasism, att inte ifrågasätta honom är däremot rasism (mot vita, eller för svarta).
Att Strömbäck lyckas skriva om Obama som om han vore en oskyldig person som alla orättvist sätter åt därför att han är svart, tyder på att han inte läser eller lyssnar på vare sig amerikansk media eller svensk.
Hur kan han ha undgått att höra talas om pastor Wrights uttalanden? De är av ett slag som inte så lätt överträffas, de är det mest hårresande man kan tänka sig av hat mot USA och vita och har varit det hetaste ämnet den sista tiden. Endast Strömbäck tycks vara okunnig.
Denne pastor är också svart och han är pastor i den kyrka som Barack tillhör, en svart vänsterkyrka. Kanske är det därför Strömbäck tiger, kanske han bara spelar okunnig?
Pastorn har ända tills häromveckan suttit med i Obamas presidentvalskommitté, han har vigt Obama och hans hustru och döpt hans barn.
I åratal har denne pastor spytt lögner och hat mot vita och USA, med Obama som gudstjänstbesökare. Obama vet om vad pastorn sagt.
Allt som denne Strömbäck skriver om kristna passar utmärkt på Obama själv och hans pastor och de kretsar som hatar vita och USA och skyller allt på andra och inget på sig själv. Det är heller intet att förvåna sig över att han påstår en mängd saker utan skymten av exempel eller bevis.
Hur vänsterkristna kan försvara Obama är obegripligt, att icke-kristna är de mest framstående kritikerna av Obama är däremot fullt begripligt.
Den kände ateisten Christopher Hitchens, som har högt anseende och är en framstående skribent och kritiker av både litteratur, religion och politik, isynnerhet fascistisk islamism, har skrivit två gånger i år i nättidningen Slate om Obama och hans pastor.
Han skrev redan i januari och varnade för vad denne pastor skulle ställa till med för Obama "Identity Crisis" (Identitetskris) (Slate 2008-01-07), förmodligen var Hitchens först med att uppmärksamma denne extreme pastor och hans relation till Obama.
Han skriver i "Blind Faith" (Blind tro) (Slate 2008-03-24) (min översättning):
"[d]et överraskande är att det är minst 11månader sedan han själv har känt till precis just detta. "Om Barack klarar nomineringen", sade pastor Jeremiah Wright till New York Times i april förra året, "kanske tvingas han att offentligt ta avstånd från mig. Jag sade detta till Barack personligen, and han sade ja, det kanske måste ske. Gör en paus bara för ett ögonblick, om inte annat för att beundra det rena kalkylerande självförtroendet av detta. Senator Obama har länge vetat fullkomligt väl, med andra ord, att han en dag måste ställa lite dagsljus mellan sig själv och en storordig Farrakhan beundrare. Men han kände att han behövde sin South Side Chicago "bas" under tiden. Så han beslöt kallblodigt dubbelbluffa sig över den bron när han kom dit. Och nu förväntas vi alla att förundras över den silkeslena framgången av denna manöver."
"[t]he astonishing thing is that it's at least 11 months since he himself has known precisely the same thing. 'If Barack gets past the primary,' said the Rev. Jeremiah Wright to the New York Times in April of last year, "he might have to publicly distance himself from me. I said it to Barack personally, and he said yeah, that might have to happen." Pause just for a moment, if only to admire the sheer calculating self-confidence of this. Sen. Obama has long known perfectly well, in other words, that he'd one day have to put some daylight between himself and a bigmouth Farrakhan fan. But he felt he needed his South Side Chicago "base" in the meantime. So he coldly decided to double-cross that bridge when he came to it. And now we are all supposed to marvel at the silky success of the maneuver."
Nog sagt.
*
Idag får Strömbäck svar på tal i en utmärkt replik av Billy McCormack på Timbro, "Demokraterna är värre än den kristna högern" (SvD 2008-03-27).
*
*
*
GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
Vi måste tillbaka till gammaldags moral. Stöld är stöld, oavsett vem som stjäl. Staten måste sluta stjäla från medborgarna, 60-70 procent i skatt är stöld, laglig stöld, men fortfarande stöld. Ett samhälle som tar så stor andel av frukten av människors arbete har stulit arbetarens rätt till sin egen lön. Bibeln säger att arbetaren har rätt till sin lön.
När staten stjäl mer och mer från medborgarna stjäl fler och fler, mer och mer tillbaka från staten. Skattefusk och svartjobb är ett hot mot samhället som kommer av den orättfärdiga skattebördan.
Polisen gör inte sitt jobb när den inte bryr sig om alla stölder och inbrott. Människor lär sig att trots att man blir bestulen på större delen av sin lön så får man inget skydd. Andra människor lär sig att samhället accepterar stöld. Tre gånger om får man lära sig i praktiken att det finns ingen äganderätt. Detta är ett moraliskt, pedagogiskt, juridiskt och polisiärt problem.
Bussbolag struntar i friåkare, barn som lärt sig åka "gratis" smiter sedan från taxi- och restaurangnotor, stjäl i affärer. Det börjar i det lilla och fortsätter utför om man inte blir haffad och straffad. Den som inte röker eller dricker börjar aldrig med knark. Många som börjar röka gör det mer eller mindre ofrivilligt genom "kompisar".
Brottsligheten ökar därför att samhället inte bryr sig om massor av brott. Känslan sprider sig att samhället inte bryr sig och/eller är maktlöst, vilket uppmuntrar allt grövre kriminalitet.
Värdetransportrån iscensätts som en form av gatuteater, som ett hån mot hela samhället. Kriminella mördar varandra på öppen gata, demonstrativt utan fruktan för ordningsmakten och totalt utan hänsyn till oskyldiga.
Socialismen vill avskaffa moralen, och har lyckats i Sverige förskräckande väl. Människor blir rånade i sina lägenheter, anfallna i sina egna hem, trakasserade under lång tid och samhället lyfter inte ett finger och strafar sedan den som vågat sig på att försvara sig själv.
Var är helhetsgreppet på samhället? Att inte diskutera samhällsproblemen moraliskt är att aldrig förstå något.
Brott skall straffas snabbt och bestämt, även små brott. De som inte fått lära sig vad stöld är hemma, skall få lära sig det i skolan. Men skolan lär elever att allt är relativt.
Det finns rätt och fel. Det finns ditt och mitt. Men hur lätt är det att förstå det när staten lagfäster stöld av medborgarens lön. Och polisen sedan inte ingriper mot stölder trots stöldhöga skatter.
Det är en mänsklig rättighet i alla samhällen som förbjuder slaveri att medborgaren har rätt till sin lön. Det borde lagfästas att staten inte får ta mer än säg 20 procent eller helst 10. Inte ens Gud kräver mer än tio.
Stöld av lönen är stöld av egendom, stöld av lön och egendom är stöld av frihet och makt. Medborgarens handlingsfrihet beskärs, och han blir en slav åt samhället utan makt över sitt eget liv. Det är grundproblemet i våra samhällen.
Hur skall samhället med trovärdighet kunna bekämpa brott när den själv stjäl, att det sker i skydd av lagar gör inte saken bättre? Hur skall människor lära sig skillnad på ditt och mitt när man bara pratar om att bekämpa brott men i praktiken inte gör något, och när man gör något så löser man nästan inget i alla fall.
Samhället byggs nerifrån genom stabila familjer och klara regler. Här är några nödvändiga byggstenar som rör arbete, lön, egendom, skatt och statens makt.
1. Den som inte vill arbeta skall inte få äta. Det är byggsten ett.
2. Den som arbetar har rätt till sin lön, det är byggsten två.
3. Staten har inte rätt att ta hur mycket som helst av lönen, jag säger att tio procent är den naturliga gränsen, det är byggsten tre.
4. När medborgaren får behålla sin lön så ökar medborgarens frihet och makt på statens bekostnad, det är bra, det är byggsten fyra.
5. Familjen skall ta hand om sina egna, det är inte staten som skall ta hand om allt och alla. Det är byggsten fem.
*
Man kan inte ändra på brottsutvecklingen i ett land om man inte tar ett helhetsgrepp.
I artikeln "Så vågade även Svenson ta bladet från mun" FBI-debatt på Kägelbanan (SvD 2008-03-27) skriver Maria Abrahamsson om en händelse som är omskakande:
"I Lunchekot igår uttalade sig plötsligt Jerzy Sarnecki bekymrat om det ökade antalet kriminella uppgörelser.
Varken när jag läste kriminologi för honom under tidigt 1990-tal eller därefter har jag någonsin hört Sarnecki medge att någon brottslighet ökar. Bagatellisering av kriminell verksamhet har varit hans varumärke.
Om Sarnecki nu är ”bekymrad” står väl domedagen för dörren."
I decennier har vi fått höra att folk blir rädda av mediernas rapportering, men att ingen verklig ökning av laglösheten på gatorna har skett. När nu förnekaren nummer ett i socialistsverige ändrat sig, ja då finns det skäl att undra hur nära sammanbrott samhället är.
Hur lite eller mycket behövs det för att ett samhälle steg för steg skall övergå till ett tillstånd där självhämnden är dominerande?
Det är ett faktum att stöldhögt skattetryck inte förmår skapa trygghet i hemmen, på gatorna, i skolan, i städerna eller på landsbygden. Det är nog snarare så att högt skattetryck ökar brottsligheten och därmed otryggheten, vilket leder till än mer brottslighet och en tilltagande självhämnd.
När skall Sverige nå den smärtgräns där vi inser att vi måste göra radikala ändringar i sättet vi bygger vårt samhälle? Skall vi få insikt först när det är för sent?
*
*
*
GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
"Flykten tilltar" heter DNs ledare idag [Läs här]. Den handlar om medlemsminskningen inom LO-förbunden, samt om det otidsenliga bakåtsträvande samarbetet mellan (s) och Kommunal.
Ingenting kommer att stoppa medlemsflykten. Varken underkastelse under det f.d. Statsbärande Allsmäktiga Partiet (SAP) eller intensiv och dyr marknadsföring.
DN skriver:
"Genom att så nära liera sig med socialdemokraterna är Kommunal på väg att sätta likhetstecken mellan medlemskap i fack och parti. Det kommer inte att underlätta ansträngningarna att stoppa flykten från facket, snarare motverka dem."
Socialism såväl som facklig verksamhet är otidsenlig. Det vet alla, ändå vill ingen flytta liket från paradfönstren och slänga det i graven, trots att stanken nu varit outhärdlig i decennier, särskilt sedan Sovjet föll ihop och arkiven öppnades.
Frihet går inte att övertrumfa. Myndiga människor med smak på frihet låter sig inte längre utnyttjas som valboskap och dessutom mjölkas på pengar, pengar som går till flotta kontor, dyra middagar och konferenser och utlandsresor för en liten politisk och facklig elit, som inte precis sliter ihjäl sig för andra. Men gärna skaffar sig egna fördelar.
Socialismens problem avbildas utmärkt i Hyresgästföreningens problem. Man lovar sänkta hyror (vilket man i stort sett aldrig har lyckats med), men säger sig behöva en månatlig avgift på omkring 100 kr. Se där vad socialismen kan! Vill du få sänkt hyra måste du betala för det. De som är dumma nog att gå med får bara mer utgifter, inte färre.
Socialismen har alltid lovat mer än den kan göra, mer än vad som är möjligt för någon, men för att klara av att inte göra det de lovar så måste de ta av dem som de säger sig hjälpa. Stjälpa kallas det. Hjälp till självstjälpning, hjälp till ofrihet och beroende, det är socialismen i ett nötskal.
*
Flykten från kyrkor har pågått mycket längre, men tror jag av samma skäl. Budskapet är fullt av hål, ingen kontakt vare sig med ideologin (Bibeln) eller verkligheten.
Man lever i det förgångna, de gamla fraserna funkar inte, inte heller försök att omformulera det gamla.
Synden har man definierat bort, man törs inte tala om fördärvet, därför blir allt tal om "frälsning" en tom visa som i bästa fall kan skapa ett minne av en för länge sedan bortglömd sanning.
Flykten från kyrkorna är en flykt från falsk kristendom som saknar trovärdighet i andliga frågor.
På samma sätt med socialismen, man kan inte längre hävda den rena socialismen, den har man plockat bort, men hoppas naturligtvis att kunna ta fram den när tiderna ändras. Det privata ägandet hatas i grunden av alla socialister, Göran Persson undantagen.
Kyrkorna törs inte längre hävda den bibliska kristendomen, en del gör anpassningar mot sin vilja, andra är bara glada för chansen att modernisera det gamla budskapet.
Skillnaden mellan socialism och kristendom är att socialismen har aldrig varit i kontakt med marken, medan kristendomen alltid har både markkontakt och himmelskontakt.
Det kristna busdskapet är att rättfärdighet börjar med självanklagelse, som leder till insikt om vad synd är, som leder till mottaglighet för Guds rättfärdighet, vilket leder till salighet inte på grund av gärningar utan på grund av Gud.
Fastän detta är det mest verkliga och sanna man kan tänka sig lyckas kyrkorna förneka detta och ju mer de förnekar det, desto mer ägnar de sig åt annat, och ju mer de ägnar sig åt bistånd, etik, politik och makt, desto mer ointressanta blir de för alla utom politiskt intresserade. De verkligt andligt intresserade flyr från falskheten och tomheten.
Det specifikt kristna kvävs och dödas just där det borde vårdas som mest. Det är i kyrkorna de andliga aborterna sker!
Men Gud har alltid öppnat för andra vägar när de som har haft namnet om sig att vara hans folk inte följer Gud.
De som sökte rättfärdigheten från Gud har inte funnit den säger Paulus om judarna, medan de som inte sökte efter den har funnit den, det är hedningarna. Hur då?
Jo, när Gud lät evangelium predikas, om en rättfärdighet utan lag, som uppenbarats genom Jesus, då tog hedningarna med glädje emot, medan de självgoda och självrättfärdiga som hade namn om sig att vara Guds folk föraktade det därför att det gjorde deras förmenta moraliska överlägsenhet omintet. Så går det ännu idag till, när kyrkor och "väckelserörelser" inte längre talar om synd och nåd.
En liten elit styr och ställer, och söker göra sin klassresa och karriär med höga inkomster med hjälp av sämre bemedlade människors fromma givande. Man saknar trovärdighet både inför människor i allmänhet, medlemmarna och Gud. Och ju färre medlemmar desto sämre ekonomi, och ju sämre ekonomi desto mer desperation, desto mer kompromisser och anpassningar.
Med mer anpassningar till "världen" har budskapet om himmelen tystnat allt mer och trovärdigheten blivit ännu mindre, och ju mindre trovärdiga man är desto ivrigare tycks man bli att söka makt.
Människors andliga behov försummas, när budskapet blir alltmer socialistiskt, det är materiellt och gudlöst. Ingen ledare bryr sig om Guds ord, alla talar de vad de själva har hittat på. Men människors ord duger till intet då evigheten står på spel. Många känner sig utnyttjade och fångade, man behandlar medlemmar som omyndiga och obegåvade.
Många inom kyrkorna sörjer över denna utveckling och drar sig i det längsta för att gå ur, de vill inte ge upp, de vill tro att Gud kan använda de gamla vinläglarna. Men Jesus själv säger att nytt vin måste hällas i nya läglar, ty annars går de gamla sönder och allt vin går till spillo.
Den förhärdelse och förblindelse som tilltar ju större problemen blir inom kyrkorna är ett Guds verk, för att bereda vägen för något nytt. Det är kyrkorna som hindrar Guds ord, inte världen.
Med socialisterna är det nog så att det är de som är det största hindret för att den vanlige arbetaren och f.d LO-medlemmen skall få en bättre framtid.
*
*
*
9-11 Psalm 23:4
Fear No Evil - Frukta intet ont
Psalm 9:11 [1917]
"Och må de som känna ditt namn
förtrösta på dig;
ty du övergiver icke
dem som söka dig, HERRE."
Psalm 9:11 [KJV]
"Sing praises to the LORD,
which dwelleth in Zion:
declare among the people his doings."
REKOMMENDERAS - MEST LÄSVÄRDA I SVERIGE
MOST RECOMMENDED
LÄNKAR TÄNKVÄRDA ARTIKLAR
Sverige
- ENPARTISTATEN?
2003-07 | DSM | Intervju med Hans Bergström: "Sverige har blivit en ENPARTISTAT och ingen reagerar"
2004-02-19|SvD|Maktmonopol|Emil Uddhammar
2004-02-07|SvD Bränn.|Johnny Munkhammar|Den stora staten faller
1987-09-25|SvD|Hans L Zetterberg|(s)ekten som blev statskyrka
- HÄLSO & SJUKINDIKATIONER
Sverige i fara! - Artikelsamling
USA
Harper's Weekly
IRAQ
2004-02-26|NPQ Global Viewpoint|Condoleezza Rice|on WMD & IRAQ;Preemption;Russia;Pakistan & NPT|
2003-03-15 | Bildt.net | Carl Bildt | Peace for Iraq |
2003-02-09 | bildt.net | Carl Bildt | War? Peace? |
2002-10-12 | bildt.net | Carl Bildt | War in Iraq?
2001 Sep. 12, Wednesday | Time | Lance Morrow | The Case for Rage and Retribution |
BIBEL-LÄNKAR MM
Andakt
O store Gud/How
Great Thou
art/Wie gross bist du
Vår Gud är oss
en väldig
borg
Daglig
resekost, ur
Luthers verk
Ljudfiler på
dagen.com
- Lewi Pethrus: Bakgrund till "Löftena kunna ej svika"
- Einar Ekberg: "Löftena kunna ej svika"
- C G Hjelm: "Gör verkligheter av möjligheter"
Sv. kyrkan
Sv.
kyrkans
Bekännelseskrifter
Olavus
Petri: Ur
"Förmaning till alla evangeliska predikare"
Dr. Martin Luther
Martin Luther
1483-1546,
Project Wittenberg
Luthers 95
teser, 1517
[danska + latin]
The 95 Theses
[även ty
+fi]
Martin
Luthers Lilla katekes
Schmalkaldiska artiklarna
- Om synden
-
Om lagen
- Om evangeliet
- Huru en människa blir rättfärdig inför Gud, och om goda
gärningar
Om påvens
makt och överhöghet
Om en
kristen
människas frihet
Om den
trälbundna
viljan
-
Om trons
visshet
-
Skriftens klarhet
Stora
Galaterbrevskommentaren
-
FEMTIO
LYSANDE FÖRTJÄNSTER HOS DEN EGNA RÄTTFÄRDIGHETEN
- "Alla
de som låta det bero på laggärningar äro under förbannelse"
Verteidigungsrede auf dem Reichstag zu Worms
18. April 1521
John Wesley
John Wesley's Sermons
Biblar
Luthersk
Nätbibelskola
Bibeln
1917
Folkbibeln
bibeln.se
Die
Bibel,
Martin Luthers berömda, 1534
Crosswalk.com Bible Study
Tools
King James Version
Greek
NT,
Nestle-Aland
Bible
Gateway
Online Bibles [olika grek. NT,
Septuaginta]
Bibliotheca Biblica
IntraText
LAG & RÄTT
Domarregler
Olavus
Petri Domareregler
Svensk lagstiftning
Lagrummet:
Lagar och författningar
Regeringskansliet
Riksdagen
ORD & SPRÅK
Ordböcker
SAOB
SAOL, sjätte
uppl.
1889
SAOL, åttonde
uppl.
1923
KOLUMNISTER
Sverige
Per
Ahlmark, DN
Carl Bildt
USA
Max Boot
David S. Brooks, NYT
Thomas L. Friedman, NYT
Christopher Hitchens,
Slate column,
Fighting Words
Christpher Hitchens, Column, The Mirror, London
The Christopher Hitchens Web
Charles Krauthammer, WP
William Safire, NYT