GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
GUD MED DIG! |
| Jesaja 7:14 | | Genesis 28:15 |
| GOD WITH YOU!
+
+
+
+ VALET 2014 & 2018 -
Socialism & Islamism contra Kristen civilisation +
|
När Jonas Gardell finns på arenan kan ingen undgå Gud. Ingen predikar så som han. Han brottas med sin Gud. Han brottas också med sin publik när han bryter sitt bröd. Och han gör det bra. Medan vi väntar på att få skratta så överrumplas vi plötsligt och oväntat av en formulering som biter sig fast. Och vi som trodde att vi inte brydde oss om Gud inser plötsligt att det gör vi visst. Det var budskapet om Gud som vi vände oss bort ifrån, och det förstod vi först när vi fick höra någon raljera med budskapet som vi förkastat. Ty då uppenbaras det att vi faktiskt bryr oss. Vi känner ju hoppet komma fram och presentera sig: "Tänk om Gud inte är sådan som de sagt, då kanske det finns en Gud för mig också?"
I programmet "Toner för miljoner" i TV4 (15/12-2000) framträdde Jonas Gardell med en sketch som var en svensk variant på Saturday Night Live´s snipiga och dömande "Churchlady". Den gick ungefär så här:
"Vacker musik, en underbar kväll, ni ser ut att ha det trevligt. Men allt är inte så bra som ni tror. Tänk efter. Ni sitter ganska obekvämt. Innerst inne mår ni faktiskt ganska dåligt. Om ni bara känner efter. Det är därför jag är så glad att i stunder som dessa kunna säga: det är gott att veta att Gud älskar er, Gud äällsskkaarr dig, han älskar dig såå mycket, han älskar dig precis som du är!!
- Bara du ändrar dig!"
Falskheten och dubbelheten och tomheten i mycken förkunnelse blir förlöjligad av Gardell. Skulle Gud älska alla innan de ändrat sig, men sedan de kommit till Gud sluta älska dem om de inte ändrar sig? Å andra sidan: kan en människa uppfyllas av Guds kärlek och sedan förbli densamma?
I ljuset av Jonas Gardells påskpredikan i TV-programmet "Centrum" här om året (1998) tvingas man fundera över vad den exakta innebörden i Jonas evangelium egentligen är. Gardell hävdade i programmet att kyrkans lära att Gud älskar syndaren men hatar synden är falsk. Synden och syndaren är ett, därför kan inte Gud älska syndaren utan att älska syndarens synder, annars älskar Gud inte syndaren helt och hållet. Gud skulle alltså inte kunna skilja på synden och syndaren - tro det den som kan!
Om Gud älskar synden, då blir ju Gud och Guds kärlek ett skäl till att fortsätta i synden. Men den som älskar synden älskar orättfärdighet, ty synd är orättfärdighet. Gardells syndare omvänder Gud och gör honom orättfärdig och syndig. En annorlunda väckelsepredikan må man säga.
Men Gardell tror på Gud och har nu i många år på olika sätt ställt frågan om hurudan Gud är. Ingen tid slösas på att fråga huruvida Gud existerar eller inte. Gardell går direkt till kärnfrågan: Hur får vi frid med Gud? På vilka villkor kan vi umgås med Gud? Vem får umgås med Gud?
Gardells Gud solidariserar sig med dem som är längst ner i samhället. För länge sedan beskrev han i ett tv-program Gud som en svart, lesbisk, överviktig, arbetslös, ensamstående flerbarnsmamma. Vi kan alltså inte tala om Gud på något annat sätt än i mänskliga termer.
Men träffar Gardell rätt? Måste en läkare bli sjuk för att kunna rädda liv? Måste en förälder bli kriminell för att rädda ett barn som blivit brottsling? Är en förälders kärlek till sitt barn, vars liv förstörs av knark, alkohol eller något annat, inte äkta såvida inte man älskar också det som är orsaken till att barnets liv förstörs? Är det rimligt att inte bekämpa det som förstör våra barns liv? Om det inte ens är rimligt för människor, huru mycket mindre är det då rimligt för Gud, såvitt vi talar om en god Gud? Menar Gardell att Jesus Kristus, Guds Son och världens Frälsare, som själv var utan synd, men av människor blev framställd som och gjord till synd, också verkligen var en syndare, en kriminell, eller varför icke också en sexuellt avvikande person?
Nej, vad man fordrar av en som skall frälsa från synden, det är att han själv inte blir övervunnen av synden.
Det ovanliga men friska med Gardell är att han sysslar med Gud lika öppet och oblygt som då han pratar om homosexualitet, visserligen på nöjesestraderna och mot god ersättning, men i alla fall. Det är också gott att han så starkt hävdar Guds kärlek till syndare. Det är mycket gott att han så tydligt hävdar Guds solidaritet med förtryckta. Men i fråga om synden hamnar han i motsättning till både naturen och det av Gud upplysta förnuftet.
Synden är ju ingen inbillning utan motsvarar något verkligt. Synden är nämligen intet annat och intet mindre än namnet på det som skiljer människan från Gud och därmed förhindrar sann kännedom om Gud. Synden kan antingen förklaras bort eller tas bort, men att undgå begreppet är omöjligt. Gardell tycks mena att han funnit en ny metod: Gud älskar synden hos syndaren. Därmed skulle det inte finnas någonting hos synden som skiljer oss från Gud, vi skulle kunna leva både i synd och i Gud samtidigt. Antingen är då synden något gott, eller så älskar Gud det som gör oss ont!
Vilka frågeställningar är det hos Gardell som lett honom till denna begreppsupplösande teologi? Och varifrån hämtar han denna insikt om Gud? På vad grundar han sina teser? Bibeln? I så fall: hur läser han den?
Carl Ingemar Dagman Habo
Läs mer:"Gardell - ingen teologisk folkbildare" (Dagen 2008-01-18)"Debatt kring utnämningen av Gardell till teologie hedersdoktor" (Dagen 2007-12-18)"Utnämningen av Gardell till hedersdoktor regelvidrig" (Dagen 2007-12-16)"Gardell hedersdoktor i teologi" (Dagen 2007-12-14)Fler artiklar om Gardells teologi av denna bloggs författare:2001-10-15 må GARDELLS GREPP OM GUD IFRÅGASATT Guds ord & människors SvD Synpunkt 2001-05-18 fre Kommentarer till Jonas Gardells produktion GARDELLS EVANGELIUM egen hemsida 2001-04-22 sö JONAS GARDELL & SOVANDE FÖRSAMLINGAR Syndares Rätt till Jesus SvD Synpunkt 2001-03-31 lö GARDELLS TV-GUDSTJÄNST Hos Jesus är det coolt SvD Synpunkt 2001-03-14 ons GARDELLS EVANGELIUM & SYNDEN Jesus skiljer på synd & syndare SvD Synpunkt
9-11 Psalm 23:4
Fear No Evil - Frukta intet ont
Psalm 9:11 [1917]
"Och må de som känna ditt namn
förtrösta på dig;
ty du övergiver icke
dem som söka dig, HERRE."
Psalm 9:11 [KJV]
"Sing praises to the LORD,
which dwelleth in Zion:
declare among the people his doings."
REKOMMENDERAS - MEST LÄSVÄRDA I SVERIGE
MOST RECOMMENDED
LÄNKAR TÄNKVÄRDA ARTIKLAR
Sverige
- ENPARTISTATEN?
2003-07 | DSM | Intervju med Hans Bergström: "Sverige har blivit en ENPARTISTAT och ingen reagerar"
2004-02-19|SvD|Maktmonopol|Emil Uddhammar
2004-02-07|SvD Bränn.|Johnny Munkhammar|Den stora staten faller
1987-09-25|SvD|Hans L Zetterberg|(s)ekten som blev statskyrka
- HÄLSO & SJUKINDIKATIONER
Sverige i fara! - Artikelsamling
USA
Harper's Weekly
IRAQ
2004-02-26|NPQ Global Viewpoint|Condoleezza Rice|on WMD & IRAQ;Preemption;Russia;Pakistan & NPT|
2003-03-15 | Bildt.net | Carl Bildt | Peace for Iraq |
2003-02-09 | bildt.net | Carl Bildt | War? Peace? |
2002-10-12 | bildt.net | Carl Bildt | War in Iraq?
2001 Sep. 12, Wednesday | Time | Lance Morrow | The Case for Rage and Retribution |
BIBEL-LÄNKAR MM
Andakt
O store Gud/How
Great Thou
art/Wie gross bist du
Vår Gud är oss
en väldig
borg
Daglig
resekost, ur
Luthers verk
Ljudfiler på
dagen.com
- Lewi Pethrus: Bakgrund till "Löftena kunna ej svika"
- Einar Ekberg: "Löftena kunna ej svika"
- C G Hjelm: "Gör verkligheter av möjligheter"
Sv. kyrkan
Sv.
kyrkans
Bekännelseskrifter
Olavus
Petri: Ur
"Förmaning till alla evangeliska predikare"
Dr. Martin Luther
Martin Luther
1483-1546,
Project Wittenberg
Luthers 95
teser, 1517
[danska + latin]
The 95 Theses
[även ty
+fi]
Martin
Luthers Lilla katekes
Schmalkaldiska artiklarna
- Om synden
-
Om lagen
- Om evangeliet
- Huru en människa blir rättfärdig inför Gud, och om goda
gärningar
Om påvens
makt och överhöghet
Om en
kristen
människas frihet
Om den
trälbundna
viljan
-
Om trons
visshet
-
Skriftens klarhet
Stora
Galaterbrevskommentaren
-
FEMTIO
LYSANDE FÖRTJÄNSTER HOS DEN EGNA RÄTTFÄRDIGHETEN
- "Alla
de som låta det bero på laggärningar äro under förbannelse"
Verteidigungsrede auf dem Reichstag zu Worms
18. April 1521
John Wesley
John Wesley's Sermons
Biblar
Luthersk
Nätbibelskola
Bibeln
1917
Folkbibeln
bibeln.se
Die
Bibel,
Martin Luthers berömda, 1534
Crosswalk.com Bible Study
Tools
King James Version
Greek
NT,
Nestle-Aland
Bible
Gateway
Online Bibles [olika grek. NT,
Septuaginta]
Bibliotheca Biblica
IntraText
LAG & RÄTT
Domarregler
Olavus
Petri Domareregler
Svensk lagstiftning
Lagrummet:
Lagar och författningar
Regeringskansliet
Riksdagen
ORD & SPRÅK
Ordböcker
SAOB
SAOL, sjätte
uppl.
1889
SAOL, åttonde
uppl.
1923
KOLUMNISTER
Sverige
Per
Ahlmark, DN
Carl Bildt
USA
Max Boot
David S. Brooks, NYT
Thomas L. Friedman, NYT
Christopher Hitchens,
Slate column,
Fighting Words
Christpher Hitchens, Column, The Mirror, London
The Christopher Hitchens Web
Charles Krauthammer, WP
William Safire, NYT