GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
GUD MED DIG! |
| Jesaja 7:14 | | Genesis 28:15 |
| GOD WITH YOU!
+
+
+
+ VALET 2014 & 2018 -
Socialism & Islamism contra Kristen civilisation +
|
Alla talar om enhet, och så långt tycks verkligen alla vara eniga. Och inte bara det, nästan utan undantag så handlar man också, det vill säga träffas för att prata, på det att enigheten skall bli förverkligad och synlig i det yttre. Och pratandet har nu under lång tid steg för steg lett till mer och mer överenskommelser och gemensamma uttalanden, erkännanden, samorganisation och samgående av samfund. Detta har skett parallellt med allt hårdare attacker och kritik mot kristendomen och kyrkorna, ett allt mer ökat motstånd i samhället mot kristendom, minskat inflytande på samhället och individer, ökad avkristning, ökad sekularisering, färre medlemmar och färre samfund, samt för varje år en allt mer uppenbarad kraftlöshet bland de kristna. Detta är naturligtvis en reträtt men framställs som kraftsamling. Det har självklart också allt svagare ekonomiska verkligheter som pådrivande faktorer. Trots att detta pågått länge nog för att man skall våga sig på en utvärdering, så vågar ingen säga det uppenbara. Ökad enighet har inte lett till en vändning. Inget tyder på att fortsatt samgående kommer att påverka trenderna. Inga av alla dessa mänskliga klokheter har någonsin givit ens en millimeter framgång. Men i argumentationen gör man enhetsarbetet till en framgångsfråga. Det sägs vara en fråga om trovärdighet, visserligen inte inför Gud, men inför världen och samhället. De kristna måste hålla ihop för att världen skall lyssna. De kristna måste tala med en röst. Man gör det också till en väckelsefråga, i det att man rättfärdigar världens ursäkter, som om de hade rätt inför Gud att inte tro och inte erkänna Kristus som herre, så länge de kristna inte kan hålla sams. Men de otroende som inte vill tro, hade inte ens trott om Kristus gått mitt ibland dem, och när han gjorde det, så fanns inte heller då enighet, likväl kom människor till tro. Då som nu gäller, de som inte tror Mose och profeterna tror inte heller Kristus. Enhetsivrare har uppfattningen att Joh 17:21 är det bibelord som ger dem stöd. De menar att det ordet betyder att världen inte kan tro, därför att de stöter sig på strider mellan troende. Mot hela denna tankebyggnad finns en rad invändningar. Betraktar vi de nuvarande samfunden och deras ursprung och historia så finner vi att de alla låter sig beskrivas på följande tillspetsade sätt: När de var levande, unga, starka och framgångsrika, och drevs av övertygelsen om sanningen i sina läror, ville de inte leva ihop med sina moder- eller systerkyrkor/samfund/rörelser. Men nu, när de är mer eller mindre döda, gamla, svaga och icke har tilltro till sina sanningar och läror som en gång gav dem liv, ja då vill de inte dö i ensamhet. De som inte ville leva och verka ihop, vill nu dö och begravas ihop. Framgången vill man ha för sig själv, men sorgen är alltid lättare att bära tillsammans med andra. Men är det inte bra att den mänskliga svagheten fått oss att lyssna på varandra? Är det inte bra att misslyckandet skapat ödmjukhet och öppenhet? Visst är detta och mer därtill nyttiga frukter av nedgång och motgång, som i och för sig kan ge rum för något sant nyttigt. Men man får inte glömma att i tider av motgång tänker man lätt pessimistiskt, och blir man dessutom attackerad så riskerar man att bli försiktig och defensiv. Ja ännu värre, man söker med gärningar - och korrekta åsikter - rättfärdiga sig inför en fientlig omvärlds angrepp. Kristendomen är från sin begynnelse starkt självmedveten och utan kompromissanda, det vill säga den saknar alla förutsättningar till enhet med oliktänkande. Kristendomen, när den är stark och levande, tar strid med Satan, synden, världen, villolärare och falska läror. Så gjorde Kristus och så gör kristna som lärt känna honom. ”Det står skrivet”, är Jesu svar på Djävulens falska bibelläsande. Kristus säger själv att han inte kommit för att skapa fred utan strid, ordagrant: (han kommer med) svärd. Den moderna uttolkningen av Joh. 17:21 är en produkt av 1800-talet. Denna tolkning finns inte i kyrkan dessförinnan, och ändå har splittring varit kännetecknet på kristenheten i alla tider. Enhetssträvandena är födda i en tid då internationalism, pacifism, modernism, liberalism och socialism var högsta mode. Det var precis som nu, en tid då attacker på kristendomen, kyrkan, trosläran, Bibeln, Kristus och all dogmatik var starka. Det var en tid, precis som nu, då kyrkans inflytande minskade. Det var en tid, precis som nu, då man trodde på ständig utveckling, även av den kristna lärobyggnaden. Det var en tid då man trodde att räddningen för kyrkan var den sociala frågan, kyrkans samhällsengagemang skulle öppna människors hjärtan för Kristus. Man höll inte Guds ord för heligt. Fastän Joh. 17:21 antingen är feltolkat eller åtminstone övertolkat, så är det uppenbart att även om man för samtalets skull skulle erkänna denna 1800-talstolkning, så kan man inte låta ett enda bibelord köra över den mängd av andra ord, som talar om vikten av att bevara tron, dvs hålla läran ren och inte lägga till eller dra ifrån. Kraftlösheten bland vår tids kristna kommer inte av splittring och brist på frid, utan avsaknad av tilltro till Guds ord. Det är kompromissandan med Ordet och världen som gör oss svaga. Kanske den svåraste invändningen är denna: När i historien har enhetssträvanden lyckats, det vill säga gett framgång? Jag vill gärna få veta vilken väckelse bland folket, de som icke tillhör någon kyrka, som har åstadkommits av samgåenden och/eller ömsesidiga erkännanden mellan kyrkor? Är det inte tvärtom så att alla väckelser har skapat splittring? Där splittringen upphör, där har väckelsen för länge sedan upphört! Eller menar man att alla dessa splittrande väckelser varit från Satan? Vem är då kristen i vårt land? Den kristenhet som sätter enhet före Guds ord kommer bara bli allt svagare och det enda man åstadkommer är ett allt högljuddare hån från världen, medan de utdöende kristna tröstar varandra på den gemensamma begravningen. Carl Ingemar Dagman
*
*
Etiketter: enhet, kristenheten, kyrkan
9-11 Psalm 23:4
Fear No Evil - Frukta intet ont
Psalm 9:11 [1917]
"Och må de som känna ditt namn
förtrösta på dig;
ty du övergiver icke
dem som söka dig, HERRE."
Psalm 9:11 [KJV]
"Sing praises to the LORD,
which dwelleth in Zion:
declare among the people his doings."
REKOMMENDERAS - MEST LÄSVÄRDA I SVERIGE
MOST RECOMMENDED
LÄNKAR TÄNKVÄRDA ARTIKLAR
Sverige
- ENPARTISTATEN?
2003-07 | DSM | Intervju med Hans Bergström: "Sverige har blivit en ENPARTISTAT och ingen reagerar"
2004-02-19|SvD|Maktmonopol|Emil Uddhammar
2004-02-07|SvD Bränn.|Johnny Munkhammar|Den stora staten faller
1987-09-25|SvD|Hans L Zetterberg|(s)ekten som blev statskyrka
- HÄLSO & SJUKINDIKATIONER
Sverige i fara! - Artikelsamling
USA
Harper's Weekly
IRAQ
2004-02-26|NPQ Global Viewpoint|Condoleezza Rice|on WMD & IRAQ;Preemption;Russia;Pakistan & NPT|
2003-03-15 | Bildt.net | Carl Bildt | Peace for Iraq |
2003-02-09 | bildt.net | Carl Bildt | War? Peace? |
2002-10-12 | bildt.net | Carl Bildt | War in Iraq?
2001 Sep. 12, Wednesday | Time | Lance Morrow | The Case for Rage and Retribution |
BIBEL-LÄNKAR MM
Andakt
O store Gud/How
Great Thou
art/Wie gross bist du
Vår Gud är oss
en väldig
borg
Daglig
resekost, ur
Luthers verk
Ljudfiler på
dagen.com
- Lewi Pethrus: Bakgrund till "Löftena kunna ej svika"
- Einar Ekberg: "Löftena kunna ej svika"
- C G Hjelm: "Gör verkligheter av möjligheter"
Sv. kyrkan
Sv.
kyrkans
Bekännelseskrifter
Olavus
Petri: Ur
"Förmaning till alla evangeliska predikare"
Dr. Martin Luther
Martin Luther
1483-1546,
Project Wittenberg
Luthers 95
teser, 1517
[danska + latin]
The 95 Theses
[även ty
+fi]
Martin
Luthers Lilla katekes
Schmalkaldiska artiklarna
- Om synden
-
Om lagen
- Om evangeliet
- Huru en människa blir rättfärdig inför Gud, och om goda
gärningar
Om påvens
makt och överhöghet
Om en
kristen
människas frihet
Om den
trälbundna
viljan
-
Om trons
visshet
-
Skriftens klarhet
Stora
Galaterbrevskommentaren
-
FEMTIO
LYSANDE FÖRTJÄNSTER HOS DEN EGNA RÄTTFÄRDIGHETEN
- "Alla
de som låta det bero på laggärningar äro under förbannelse"
Verteidigungsrede auf dem Reichstag zu Worms
18. April 1521
John Wesley
John Wesley's Sermons
Biblar
Luthersk
Nätbibelskola
Bibeln
1917
Folkbibeln
bibeln.se
Die
Bibel,
Martin Luthers berömda, 1534
Crosswalk.com Bible Study
Tools
King James Version
Greek
NT,
Nestle-Aland
Bible
Gateway
Online Bibles [olika grek. NT,
Septuaginta]
Bibliotheca Biblica
IntraText
LAG & RÄTT
Domarregler
Olavus
Petri Domareregler
Svensk lagstiftning
Lagrummet:
Lagar och författningar
Regeringskansliet
Riksdagen
ORD & SPRÅK
Ordböcker
SAOB
SAOL, sjätte
uppl.
1889
SAOL, åttonde
uppl.
1923
KOLUMNISTER
Sverige
Per
Ahlmark, DN
Carl Bildt
USA
Max Boot
David S. Brooks, NYT
Thomas L. Friedman, NYT
Christopher Hitchens,
Slate column,
Fighting Words
Christpher Hitchens, Column, The Mirror, London
The Christopher Hitchens Web
Charles Krauthammer, WP
William Safire, NYT