GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
GUD MED DIG! |
| Jesaja 7:14 | | Genesis 28:15 |
| GOD WITH YOU!
+
+
+
+ VALET 2014 & 2018 -
Socialism & Islamism contra Kristen civilisation +
|
GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
I Svenska Dagbladet har Per Gudmundson i artikeln "ENGLA Det går att övervaka våldsbenägna män" (SvD 2008-04-16) ett konstruktivt förslag om hur vi förhindrar - gör det svårare - för våldsbenägna att begå nya våldsbrott när man en gång dömts.
"Hade Eklunds bägge fängelsedomar 1995, då det rimligen fastslogs att han var farlig, kompletterats med krav på fotboja hade kanske allt gått annorlunda."
Gudmundson skriver detta mot bakgrund av att samhället är motvilligt till kännbara och långa frihetsberövningar:
"Rättssystemet hade flera chanser att hindra Anders Eklund. 1995 dömdes han två gånger. Men fängelsestraffen var korta. För våldtäktsförsök och misshandel kanske straffen aldrig heller kommer att bli särskilt långa."
Elektronisk fotboja/övervakning är väl värt att pröva, även om jag ser en del nackdelar. Riktigt effektivt blir det ju inte förrän omgivningen kan se att denne har fotboja och är övervakad, men att sätta ett "märke" på dömda är nog inte att tänka på.
Inte ens i det mest laglydiga samhälle med de mest fridsamma människor kan man förvänta sig att grova våldsbrott aldrig sker. Våldet i våra samhällen ökar - det är ett faktum som ingen medelålders medborgare kan fås att tvivla på.
Vi behöver ompröva vår inställning till våld.
Det är inte så att våldet minskar ju mer man protesterar mot allt våld. Det är inte så att våldet minskar ju kvinnligare och mjukare samhället blir. Det är inte så att våldet minskar ju mindre vi "hämnas" med våld emot de våldsamma. Det är inte så att våldet minskar ju mer intolerant man blir i lagar och attityder emot allt våld oavsett om det är berättigat eller ej. Det är inte så att våldet minskar därför att man mer och mer fördömer ALLT våld som ondska.
Jag tänker att det på alla dessa punkter är precis tvärtom. Våldet, det lagliga våldet, det nödvändiga våldet måste återges sin legitima status både i lagarna och i det allmänna medvetandet. Människor som griper in skall belönas och hyllas, passivitet skall åtminstone fördömas.
Allt våld är inte ont, all ondska är inte våldsam.
Våld är ibland det enda och bästa sättet att stoppa våld, både i hemmet, på gatan och vid gränserna och ute i världen.
Det är inte bara Rwanda, Darfur och andra världskriget som kunde förhindrats - eller starkt begränsats - med snabbt våldsamt ingripande, det gäller också många incidenter på gatorna. (Laglydiga medborgare har en uråldrig rätt att beväpna sig, den måste återställas i Sverige!)
Polisen har i decennier avskräckt och varnat emot våldsamt ingripande av privatpersoner mot våldsbrottslingar. Domstolarna har ofta och gång på gång straffat den oskyldige som ingripit mot inbrottsstjuvar och annat.
Det är dags att vända sig i en ny riktning. Våld är ett instrument, ett (amoraliskt) verktyg, som är lika nödvändigt som lagar och straff. Allt straff är våld. Utan våld och straff blir lagar meningslösa, ja nästan värre än inga lagar alls. Argumenten mot dödsstraff är tunna, för att inte säga obefintliga. Samma principer som används emot dödsstraff kan användas mot "kidnappning och inlåsning" (=fängelse), stöld av pengar (=böter). Varken ett liv eller tio år i fängelse går att ge tillbaka eller kompensera.
Samhället bör inrikta sig på att dels förhindra eller motverka att nya brottslingar rekryteras, men framför allt att oskyldiga skyddas. Först i tredje hand bör strävan vara att "rädda" de som är brottslingar.
Vårt samhälle sätter brottslingens "rehabilitering" före allt annat. Det är djupt, djupt, orättfärdigt. Oskyldiga skall skyddas, det är samhällets första plikt. Människor i farozonen att bli brottslingar skall få åskådliga exempel på hur allvarligt det är att begå brott, för att de om möjligt skall avskräckas från att välja brottets väg istället för flitens, arbetssamhetens och tålamodets väg. Det samhället idag sätter främst skall komma sist.
Det är - menar jag - så Nya testamentet tänker när man anbefaller utfrysning av troende (Obs! inte icke-troende!) från gemenskapen om de är giriga eller drinkare. Paulus tänker mer på oskyldiga och människor som frestas att gå flaskans väg, än han tänker på dem som börjat sätta sitt hopp till alkohol. Samtidigt så är utfrysning bevisligen ett av de mest effektiva medlen för att få en människa att vakna till besinning och självbevarelsedrift. Om någon inte ens söker sitt eget bästa då han blir utestängd från gemenskapen då är han förlorad och då skall omgivningen skyddas från umgänge med sådana, på det att hans attityd inte skall sprida sig som ett virus.
Vi gör tvärtom. Vi talar om för alla som hoppas på flaskan att de kommer att bli väl omhändertagna hur de än förstör sitt eget liv och andras. Det är fel budskap. Inte ens Kristi apostlar anser det rätt!
Lås in våldsbrottslingar oftare och längre. Skydda oskyldiga! Så bör ordningen se ut!
*
*
*
9-11 Psalm 23:4
Fear No Evil - Frukta intet ont
Psalm 9:11 [1917]
"Och må de som känna ditt namn
förtrösta på dig;
ty du övergiver icke
dem som söka dig, HERRE."
Psalm 9:11 [KJV]
"Sing praises to the LORD,
which dwelleth in Zion:
declare among the people his doings."
REKOMMENDERAS - MEST LÄSVÄRDA I SVERIGE
MOST RECOMMENDED
LÄNKAR TÄNKVÄRDA ARTIKLAR
Sverige
- ENPARTISTATEN?
2003-07 | DSM | Intervju med Hans Bergström: "Sverige har blivit en ENPARTISTAT och ingen reagerar"
2004-02-19|SvD|Maktmonopol|Emil Uddhammar
2004-02-07|SvD Bränn.|Johnny Munkhammar|Den stora staten faller
1987-09-25|SvD|Hans L Zetterberg|(s)ekten som blev statskyrka
- HÄLSO & SJUKINDIKATIONER
Sverige i fara! - Artikelsamling
USA
Harper's Weekly
IRAQ
2004-02-26|NPQ Global Viewpoint|Condoleezza Rice|on WMD & IRAQ;Preemption;Russia;Pakistan & NPT|
2003-03-15 | Bildt.net | Carl Bildt | Peace for Iraq |
2003-02-09 | bildt.net | Carl Bildt | War? Peace? |
2002-10-12 | bildt.net | Carl Bildt | War in Iraq?
2001 Sep. 12, Wednesday | Time | Lance Morrow | The Case for Rage and Retribution |
BIBEL-LÄNKAR MM
Andakt
O store Gud/How
Great Thou
art/Wie gross bist du
Vår Gud är oss
en väldig
borg
Daglig
resekost, ur
Luthers verk
Ljudfiler på
dagen.com
- Lewi Pethrus: Bakgrund till "Löftena kunna ej svika"
- Einar Ekberg: "Löftena kunna ej svika"
- C G Hjelm: "Gör verkligheter av möjligheter"
Sv. kyrkan
Sv.
kyrkans
Bekännelseskrifter
Olavus
Petri: Ur
"Förmaning till alla evangeliska predikare"
Dr. Martin Luther
Martin Luther
1483-1546,
Project Wittenberg
Luthers 95
teser, 1517
[danska + latin]
The 95 Theses
[även ty
+fi]
Martin
Luthers Lilla katekes
Schmalkaldiska artiklarna
- Om synden
-
Om lagen
- Om evangeliet
- Huru en människa blir rättfärdig inför Gud, och om goda
gärningar
Om påvens
makt och överhöghet
Om en
kristen
människas frihet
Om den
trälbundna
viljan
-
Om trons
visshet
-
Skriftens klarhet
Stora
Galaterbrevskommentaren
-
FEMTIO
LYSANDE FÖRTJÄNSTER HOS DEN EGNA RÄTTFÄRDIGHETEN
- "Alla
de som låta det bero på laggärningar äro under förbannelse"
Verteidigungsrede auf dem Reichstag zu Worms
18. April 1521
John Wesley
John Wesley's Sermons
Biblar
Luthersk
Nätbibelskola
Bibeln
1917
Folkbibeln
bibeln.se
Die
Bibel,
Martin Luthers berömda, 1534
Crosswalk.com Bible Study
Tools
King James Version
Greek
NT,
Nestle-Aland
Bible
Gateway
Online Bibles [olika grek. NT,
Septuaginta]
Bibliotheca Biblica
IntraText
LAG & RÄTT
Domarregler
Olavus
Petri Domareregler
Svensk lagstiftning
Lagrummet:
Lagar och författningar
Regeringskansliet
Riksdagen
ORD & SPRÅK
Ordböcker
SAOB
SAOL, sjätte
uppl.
1889
SAOL, åttonde
uppl.
1923
KOLUMNISTER
Sverige
Per
Ahlmark, DN
Carl Bildt
USA
Max Boot
David S. Brooks, NYT
Thomas L. Friedman, NYT
Christopher Hitchens,
Slate column,
Fighting Words
Christpher Hitchens, Column, The Mirror, London
The Christopher Hitchens Web
Charles Krauthammer, WP
William Safire, NYT