GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
GUD MED DIG! |
| Jesaja 7:14 | | Genesis 28:15 |
| GOD WITH YOU!
+
+
+
+ VALET 2014 & 2018 -
Socialism & Islamism contra Kristen civilisation +
|
1. När PH i artikeln "Allt som öppnar våra ögon står i Andens tjänst" (Dagen 2007-11-09 fre) skriver:
"Så som den Heliga Skrift levandegör evangeliet för örat, målar de heliga bilderna trons Kristus för ögat.",
så likställer han inte bara ord och bild, han sätter människors verk på samma plan som Guds verk. Guds Ord och människors bilder, de må kallas ikoner eller odödliga konstverk, är helt och hållet åtskiljda kategorier.
2. Guds Ord är Guds verk, ikoner är människoverk. PH likställer Guds verk med människors verk. Han likställer Guds Ord, Livets Ord, det livgivande, kraftfulla och evigt bestående, med människors förgängliga, maktlösa, stumma, döda, egenpåhittade och självsnickrade materiella bilder.
3. Gud har gett oss sitt Ord i de heliga skrifterna, utan vilket ingen kan komma till tro. Jesus säger till apostlarna som han utvalt att predika Guds Ord: "Den som hör er, hör mig, och den som hör mig hör min Fader".
4. Vidare i Johannes sjuttonde kapitel står det klart att Jesus ber icke för några andra än sina apostlar och de som kommer att tro genom deras ORD (Joh. 17:20). Någon frälsande tro ges inte genom bilder. Bilder nämns aldrig utom då det är fråga om avguderi.
5. Några bilder har vi inte heller fått, ej heller något ord som befaller oss att göra bilder. Ej heller något ord som bekräftar PHs lära om likställighet mellan ord och bild. I GT och NT får Guds tjänare se syner och uppenbarelser, aldrig uppmanas de att bevara dessa i bildform, alltid skall de nedtecknas med ORD.
6. Hur man än vrider på ikofåneriet så står det klart att det är en för Bibeln okänd företeelse - bland de sant fromma! Ikonläran innebär att man har kommit med en ny lära, en utombiblisk företeelse. Den som kommer med ny lära är skyldig att bevisa dess överensstämmelse med Skriften. Den som inte gör det eller inte kan det, skall fördömas om han fortsätter med sin villfarelse. Och villoläran skall bekämpas. De formella ledarna av den nominella kristenheten gör (nästan) aldrig sin plikt i dessa avseenden. De är antingen okunniga eller fega eller likgiltiga. Oavsett vilket står de med skuld.
7. Läran om ikoner i Halldorfs version såväl som i den ortodoxa kyrkans, är en avvikelse, en villfarelse, ett tillägg, en ändring, av Guds ord och befallningar.
8. Ikoner kan ha en plats som en andligen värdelös estetisk eller stämningsskapande sak för den som så tycker, men den kan aldrig tillskrivas något andligt värde. Enbart och i bästa och oskyldiga fall, en pedagogisk, det är själslig, nytta och användning. (se pdf-filen nedan)
9. Synden i GT såväl som NT är uppror emot Guds ord, inte emot några Guds bilder. Synden bestod i ohörsamhet. Det är genom att hålla fast vid Guds Ord som man räddas och bevaras.
10. Ögats begärelse var ingångsporten för synden. Ögat symboliserar aktivitet och begär. Dessutom är Skriftens lära att ingen människa kan se Gud och leva, ty ingen rättfärdig finns.
11. Örat symboliserar hörsamhet och lydnad och passivitet. Vilket hör ihop med att allt är av nåd genom tro, utan förtjänst och före all goda gärningar, och trots all synd.
12. Den ortodoxa läran om ikoner som PH tycks ha supit i sig, är i total motsats till Skriftens lära om frälsningen.
13. PH skriver:
"I princip behöver vi dock ingenting för att tillbe Gud. Vad Gud söker är människor som tillber honom i ande och sanning. Vi behöver varken särskilda platser eller tider, varken bibel eller bild, för att be."
Men utan tro kan man inte nalkas Gud, och utan Guds Ord kan man inte tro. Det är genom apostlarnas ord, som är Jesu ord, som är Guds Ord, som man kan erhålla tron. Allt annat är en falsk och självtagen tro.
14. Må var och en som är intresserad av sitt eviga väl och ve jämföra PHs ord med Guds Ord:
Rom 10:8-10 Vad säger den då? Ordet är nära dig, i din mun och i ditt hjärta - det vill säga trons ord, det som vi förkunnar. [9] Ty om du med din mun bekänner att Jesus är herre, och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli räddad. [10] Hjärtats tro leder till rättfärdighet och munnens bekännelse till räddning.
Rom 10:14-17 Men hur skall de kunna åkalla den som de inte har kommit till tro på? Hur skall de kunna tro på den som de inte har hört? Hur skall de kunna höra utan att någon förkunnar? [15] Hur kan någon förkunna utan att vara utsänd? Det står skrivet: Skönt ljuder stegen av dem som bär bud om goda ting. [16] Men alla lyssnade inte till budskapet. Ty Jesaja säger: Herre, vem satte tro till det vi förkunnade? [17] Så bygger tron på förkunnelsen och förkunnelsen på Kristi ord.
15. Ordet står ensamt som frälsande, det betyder nådegivande. Utan ett ord från Gud, utan ett löfte som omfattas i tro, det är utan att se, kan man inte bli frälst. Allt likställande mellan ord och bild är kätteri. Och allt som försöker att dra ner Guds ord eller ifrågasätta det, talar Djävulens språk: "Skulle Gud ha sagt?"
16. Man undrar hur mycket kätteri dagens kristenhet tål? Eller borde frågan vara: Är den nominella kristenhetens sammanhang så likgiltiga och därför okunniga om den frälsande sanningen att de inte kan se skillnad på sant och falskt?
*
Tips:
följande pdf-fil gör en intressant analys av skillnaden mellan ikonernas användning i lutherska sammanhang (Norska kyrkan) och den ursprunliga ortodoxa. Det är en alldeles färsk uppsats från i år.
av Ida Elisabeth Hagen
Masteroppgave ved Institutt for klassisk filologi, russisk og religionsvitenskap, Universitetet i Bergen, 2007
*
Se också på denna blogg: kristenhetens "2/11" - om 'ikofåneri' & Halldorf Om klosterliv & äktenskapet 2008-01-23 Världen idag "Kallelsen till klostergemenskapen är profetisk" NÅGOT OM HALLDORFS IKONFÖRSVAR SAMT 2007-12-06 Kyrka & Folk nr 49 Carl Ingemar Dagman Hur mycket kan man ändra på och ändå hävda att man har Bibeln som högsta norm?
*
LÄS MER:
"Släpp inte visionen om det allmänna prästadömet" (Dagen 2008-02-13) "Vilket behov har vi kristna av symboler?" (Dagen 2008-02-13) "Erfarenheter från Spanien ger oro inför bilder i tillbedjan & gudstjänster" (Dagen 2008-02-13) "En förnyelse av böneliv och tro" (Dagen 2008-02-13) "Här finns både god liturgi och äkta karismatik" (Dagen 2008-02-13) "Pingstvänner söker en egen identitet" (Dagen 2008-02-13) "Ekumeniska strävanden i pingst är föredömligt" (Dagen 2008-02-13) "Välj inte mellan kyrkofäderna - men lär av dem som gått före" (Dagen 2008-02-06)"Finns det rum för det annorlunda på kristenhetens slottsvind?" (Dagen 2008-02-06)"Frågan är vilket inflytande annan teologi får ha" (Dagen 2008-02-05) Hedin: "Vi behöver olika traditioner" (Dagen 2008-02-05)"Inga lallande fånar som talar kristendom" (SvD 2008-02-01)"Viktigast är att man blir förankrad i Gud" (Dagen 2008-02-01) "Jag upplevde mer av Gud än jag anat" (Dagen 2008-02-01) "Det som händer är både främmande och nära" (Dagen 2008-02-01) "Liturgi från öknen färgar gudstjänsten i Övre salen" (Dagen 2008-01-31) "Inget idolporträtt av Peter Halldorf" (Dagen 2008-01-30) "Bjärka-Säby inviger ny akademi" (Dagen 2008-01-30) "Peter Halldorf om ..." (Dagen 2008-01-30) "Halldorf vill inte vara en ikon" (Dagen 2008-01-30 ] "Innanför väggarna på Bjärka-Säby" (Dagen 2008-01-30) "Kyrkofäderna efterlämnar ingen enhetlig kristen syn" (Dagen 2008-01-29 ti) "När orden inte räcker till (om riter)" (Dagen/Sv. Journalen 2008-01-25) "Ska ikonbrasor lysa upp i det andliga mörkret?" (Dagen 2008-01-22) Peter Halldorf: "Hängivna lärare - Därför är kyrkofäderna så viktiga" (Dagen 2008-01-11) "Vad är det som är så bra med mysticismen?" (Dagen 2007-11-29) "Brist på livsförvandlande andliga erfarenheter har öppnat för mystiken" (Dagen 2007-11-23) "Bekännelsen av Jesus är avgörande" (Dagen 2007-11-23) "Självrannsakan behövs i frikyrkorna" (Dagen 2007-11-22) "På väg mot flerspråkighet i samtalet med Gud" (Ledare E.S. Dagen 2007-11-21) "Synen på traditionen avgör" (Dagen 2007-11-20) "Ikonfrågan rymmer mer än ikoner" (Dagen 2007-11-14) Peter Halldorf: "Allt som öppnar våra ögon står i Andens tjänst" (Dagen 2007-11-09) "Halldorf, ikoner och avgudadyrkan" (Dagen 2007-11-09) Elisabeth Sandlund om ikoner: "Utvecklande att veta hur andra tänker" (Dagen 2007-11-02) Peter Halldorf om ikoner: "Den som kysser ikonen kysser Kristus" (Dagen Kultur 2007-11-02 - betalartikel)*
9-11 Psalm 23:4
Fear No Evil - Frukta intet ont
Psalm 9:11 [1917]
"Och må de som känna ditt namn
förtrösta på dig;
ty du övergiver icke
dem som söka dig, HERRE."
Psalm 9:11 [KJV]
"Sing praises to the LORD,
which dwelleth in Zion:
declare among the people his doings."
REKOMMENDERAS - MEST LÄSVÄRDA I SVERIGE
MOST RECOMMENDED
LÄNKAR TÄNKVÄRDA ARTIKLAR
Sverige
- ENPARTISTATEN?
2003-07 | DSM | Intervju med Hans Bergström: "Sverige har blivit en ENPARTISTAT och ingen reagerar"
2004-02-19|SvD|Maktmonopol|Emil Uddhammar
2004-02-07|SvD Bränn.|Johnny Munkhammar|Den stora staten faller
1987-09-25|SvD|Hans L Zetterberg|(s)ekten som blev statskyrka
- HÄLSO & SJUKINDIKATIONER
Sverige i fara! - Artikelsamling
USA
Harper's Weekly
IRAQ
2004-02-26|NPQ Global Viewpoint|Condoleezza Rice|on WMD & IRAQ;Preemption;Russia;Pakistan & NPT|
2003-03-15 | Bildt.net | Carl Bildt | Peace for Iraq |
2003-02-09 | bildt.net | Carl Bildt | War? Peace? |
2002-10-12 | bildt.net | Carl Bildt | War in Iraq?
2001 Sep. 12, Wednesday | Time | Lance Morrow | The Case for Rage and Retribution |
BIBEL-LÄNKAR MM
Andakt
O store Gud/How
Great Thou
art/Wie gross bist du
Vår Gud är oss
en väldig
borg
Daglig
resekost, ur
Luthers verk
Ljudfiler på
dagen.com
- Lewi Pethrus: Bakgrund till "Löftena kunna ej svika"
- Einar Ekberg: "Löftena kunna ej svika"
- C G Hjelm: "Gör verkligheter av möjligheter"
Sv. kyrkan
Sv.
kyrkans
Bekännelseskrifter
Olavus
Petri: Ur
"Förmaning till alla evangeliska predikare"
Dr. Martin Luther
Martin Luther
1483-1546,
Project Wittenberg
Luthers 95
teser, 1517
[danska + latin]
The 95 Theses
[även ty
+fi]
Martin
Luthers Lilla katekes
Schmalkaldiska artiklarna
- Om synden
-
Om lagen
- Om evangeliet
- Huru en människa blir rättfärdig inför Gud, och om goda
gärningar
Om påvens
makt och överhöghet
Om en
kristen
människas frihet
Om den
trälbundna
viljan
-
Om trons
visshet
-
Skriftens klarhet
Stora
Galaterbrevskommentaren
-
FEMTIO
LYSANDE FÖRTJÄNSTER HOS DEN EGNA RÄTTFÄRDIGHETEN
- "Alla
de som låta det bero på laggärningar äro under förbannelse"
Verteidigungsrede auf dem Reichstag zu Worms
18. April 1521
John Wesley
John Wesley's Sermons
Biblar
Luthersk
Nätbibelskola
Bibeln
1917
Folkbibeln
bibeln.se
Die
Bibel,
Martin Luthers berömda, 1534
Crosswalk.com Bible Study
Tools
King James Version
Greek
NT,
Nestle-Aland
Bible
Gateway
Online Bibles [olika grek. NT,
Septuaginta]
Bibliotheca Biblica
IntraText
LAG & RÄTT
Domarregler
Olavus
Petri Domareregler
Svensk lagstiftning
Lagrummet:
Lagar och författningar
Regeringskansliet
Riksdagen
ORD & SPRÅK
Ordböcker
SAOB
SAOL, sjätte
uppl.
1889
SAOL, åttonde
uppl.
1923
KOLUMNISTER
Sverige
Per
Ahlmark, DN
Carl Bildt
USA
Max Boot
David S. Brooks, NYT
Thomas L. Friedman, NYT
Christopher Hitchens,
Slate column,
Fighting Words
Christpher Hitchens, Column, The Mirror, London
The Christopher Hitchens Web
Charles Krauthammer, WP
William Safire, NYT