GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
GUD MED DIG! |
| Jesaja 7:14 | | Genesis 28:15 |
| GOD WITH YOU!
+
+
+
+ VALET 2014 & 2018 -
Socialism & Islamism contra Kristen civilisation +
|
MAMMON & GUDS ORD
cid KOMMENTAR HUR MYCKET KAN MAN AVVIKA FRÅN BIBELN OCH ÄNDÅ VARA KRISTEN, NÄR MAN INTE DYRKAR MAMMON?
Det är den frågan som egentligen tycks sysselsätta ledarskribenten Österberg på tidningen Dagen i artikeln "Avfärda inte "munkens" budskap allt för lätt" (Dagen 2008-02-14). Den fråga han ställer är dock denna: "Hur mycket kan man dyrka Mammon och ändå kalla sig kristen?"
Det är snudd på en löjlig fråga. Den som dyrkar Mammon är inte kristen, man kan inte tjäna två herrar. Men det är en stor missuppfattning att tro att den fattige är utan risk att dyrka Mammon och att den rike MÅSTE dyrka Mammon. Det är också fördomsfullt att tro att u-länderna inte har fullt av rika, många har blivit det genom korruption och rentav stöld av s.k. biståndspengar. Det finns också många fattiga, även, ja inte minst i Sverige. De flesta har ingen rikedom alls, de lever från månad till månad, och allt de tjänar förbrukas, på mer eller mindre nödvändiga saker för att kunna leva normalt i vårt samhälle.
Det är förbaskat gudlöst att hålla på och lägga skuld på redan skuldtyngda människor i Sverige bara för att det finns de som har mindre mat än vi. Det är i stort sett det enda tidningen Dagen har ägnat sig åt alltsedan Lewi Pethrus dog 1974.
Det finns två typer av religion som kallas kristendom. Den ena gör allt för att få människor att känna skuld för allting och lite till och hela tiden. Sådant är inte kristendom. Kristendom börjar där denna första och falska variant upphör. Där skulden borttages i och genom Kristi blod, där börjar kristendom. Ty endast från ett gott samvete kan goda gärningar härflyta.
Guds hjältar i Gamla testamentet, de hade samma Gud som vi, gjordes ofta rika genom Guds ingripanden. Det är inget nödvändigt och naturtvunget att man måste dyrka Mammon därför att man blir rik, eller att man inte KAN dyrka Mammon därför att man är fattig. Men det är naturligtvis inte heller så att den rike alltid har blivit rik genom Guds försorg.
Det är dock lika lätt för fattiga att säga om den rike att han dyrkar Mammon, som det är för den rike att säga till den fattige att arbeta lite hårdare.
Att dyrka Mammon är inte ett privilegium för rika, lika lite som munkar har monopol på högmod, eller profeter är de enda som kan vara ödmjuka nog att anklaga syndare för synd, med risk att bli dödad.
I min artikel i Kyrka & Folk i dec. 2007 frågade jag "Hur mycket kan man ändra på och ändå hävda att man har Bibeln som högsta norm?". Min enkla tes är att Guds ord KAN man inte ändra på, och har man tillåtit sig att ändra på ett så har man öppnat för ändringar i allt. Man påstår lögnaktigt att det är kristet att vara emot dödsstraffet, att slaveri är synd, att kvinnan inte behöver underordna sig, att kvinnan kan predika, att man får skilja sig, att man kan gifta om sig, att även pastorer kan vara omgifta, osv.
Men utan vidare motivering så söker man uppehålla föreställningen att man är bibeltrogen genom att stå emot homosexualitet och försvara äktenskapet. Gott så, men det är en godtyckligt vald gräns. Det är en sak att ändra i Bibeln och ljuga om vad den säger, exempelvis om kvinnans obefintliga rätt att predika eller undervisa. Det är en helt annan sak, att erkänna det som är sant, nämligen att Bibeln inte tillåter kvinnliga förkunnare, och sedan säga att man helt enkelt struntar i det av olika skäl.
Sanning är ett minimikrav för att kunna kalla sig Guds tjänare och förkunna Guds ord. Att ljuga om vad Skriften säger duger helt enkelt inte inför människor ej heller inför Gud.
Nu får man intrycket att Österberg, som har läst min artikel (den inskickades till Dagen men nekades publicering) och är väl medveten om att många har läst den i Kyrka & Folk eller på min hemsida, vill säga att det är viktigare att syndstämpla välfärden än att tala sanning om vad Skriften säger.
Välfärd och god materiell standard är en Guds gåva att vara tacksam för, det är helt enkelt syndigt fel att känna skuld för den. Rikedom går inte heller att skänka bort till u-länderna. Det man kan göra är att ge hjälp till självhjälp, men varje land måste till sist bygga sitt eget land och förtjäna sin egen välfärd. Att minska vår konsumtion hjälper dessutom intet och ingen, tvärtom. Endast okunnighet om hur ekonomi fungerar kan förleda någon till att tro sådant.
Att vi kan leva i välfärd utan skuld är en sak, att vi bär på skuld om vi inte lever förnöjsamt och i tacksamhet är en annan sak. Detta att vi ständigt måste ha mer och har vår glädje i prylar är inget oskyldigt, det är andedödande och likt mammonsdyrkan skiljer det oss från Gud om vi inte låter oss bättras.
Men intet är hjälpt med att ge bort allt och leva som Thoreau i skogen utan bekvämligheter i protest och utanför samhället och skattessystemet. Nya testamentet börjar med att legitimera skatter och överhetens rättigheter. Överhet och skatter för gemensamma angelägenheter är Guds ordningar. Att leva efter dessa mänskliga av Gud inrättade och sanktionerade ordningar är inte bara skuldfritt, det är välsignat.
Att strunta i vad Bibeln säger men avsäga sig allt materiellt är unken munkideologi, det är icke kristen teologi. Vi SKALL leva i världen, men icke av världen och dess makter, utan av Guds ord. Den helighet som består i självspäkande och självtagna kors såsom fattigdom eller celibat, gör ingen till kristen. Men en rik som lever i gudsfruktan och äter Guds ord kan förvisso vara lika kristen som Abraham, David eller Paulus.
*
*
*
9-11 Psalm 23:4
Fear No Evil - Frukta intet ont
Psalm 9:11 [1917]
"Och må de som känna ditt namn
förtrösta på dig;
ty du övergiver icke
dem som söka dig, HERRE."
Psalm 9:11 [KJV]
"Sing praises to the LORD,
which dwelleth in Zion:
declare among the people his doings."
REKOMMENDERAS - MEST LÄSVÄRDA I SVERIGE
MOST RECOMMENDED
LÄNKAR TÄNKVÄRDA ARTIKLAR
Sverige
- ENPARTISTATEN?
2003-07 | DSM | Intervju med Hans Bergström: "Sverige har blivit en ENPARTISTAT och ingen reagerar"
2004-02-19|SvD|Maktmonopol|Emil Uddhammar
2004-02-07|SvD Bränn.|Johnny Munkhammar|Den stora staten faller
1987-09-25|SvD|Hans L Zetterberg|(s)ekten som blev statskyrka
- HÄLSO & SJUKINDIKATIONER
Sverige i fara! - Artikelsamling
USA
Harper's Weekly
IRAQ
2004-02-26|NPQ Global Viewpoint|Condoleezza Rice|on WMD & IRAQ;Preemption;Russia;Pakistan & NPT|
2003-03-15 | Bildt.net | Carl Bildt | Peace for Iraq |
2003-02-09 | bildt.net | Carl Bildt | War? Peace? |
2002-10-12 | bildt.net | Carl Bildt | War in Iraq?
2001 Sep. 12, Wednesday | Time | Lance Morrow | The Case for Rage and Retribution |
BIBEL-LÄNKAR MM
Andakt
O store Gud/How
Great Thou
art/Wie gross bist du
Vår Gud är oss
en väldig
borg
Daglig
resekost, ur
Luthers verk
Ljudfiler på
dagen.com
- Lewi Pethrus: Bakgrund till "Löftena kunna ej svika"
- Einar Ekberg: "Löftena kunna ej svika"
- C G Hjelm: "Gör verkligheter av möjligheter"
Sv. kyrkan
Sv.
kyrkans
Bekännelseskrifter
Olavus
Petri: Ur
"Förmaning till alla evangeliska predikare"
Dr. Martin Luther
Martin Luther
1483-1546,
Project Wittenberg
Luthers 95
teser, 1517
[danska + latin]
The 95 Theses
[även ty
+fi]
Martin
Luthers Lilla katekes
Schmalkaldiska artiklarna
- Om synden
-
Om lagen
- Om evangeliet
- Huru en människa blir rättfärdig inför Gud, och om goda
gärningar
Om påvens
makt och överhöghet
Om en
kristen
människas frihet
Om den
trälbundna
viljan
-
Om trons
visshet
-
Skriftens klarhet
Stora
Galaterbrevskommentaren
-
FEMTIO
LYSANDE FÖRTJÄNSTER HOS DEN EGNA RÄTTFÄRDIGHETEN
- "Alla
de som låta det bero på laggärningar äro under förbannelse"
Verteidigungsrede auf dem Reichstag zu Worms
18. April 1521
John Wesley
John Wesley's Sermons
Biblar
Luthersk
Nätbibelskola
Bibeln
1917
Folkbibeln
bibeln.se
Die
Bibel,
Martin Luthers berömda, 1534
Crosswalk.com Bible Study
Tools
King James Version
Greek
NT,
Nestle-Aland
Bible
Gateway
Online Bibles [olika grek. NT,
Septuaginta]
Bibliotheca Biblica
IntraText
LAG & RÄTT
Domarregler
Olavus
Petri Domareregler
Svensk lagstiftning
Lagrummet:
Lagar och författningar
Regeringskansliet
Riksdagen
ORD & SPRÅK
Ordböcker
SAOB
SAOL, sjätte
uppl.
1889
SAOL, åttonde
uppl.
1923
KOLUMNISTER
Sverige
Per
Ahlmark, DN
Carl Bildt
USA
Max Boot
David S. Brooks, NYT
Thomas L. Friedman, NYT
Christopher Hitchens,
Slate column,
Fighting Words
Christpher Hitchens, Column, The Mirror, London
The Christopher Hitchens Web
Charles Krauthammer, WP
William Safire, NYT