GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
GUD MED DIG! |
| Jesaja 7:14 | | Genesis 28:15 |
| GOD WITH YOU!
+
+
+
+ VALET 2014 & 2018 -
Socialism & Islamism contra Kristen civilisation +
|
cid KOMMENTAR BIBELN OM BISTÅND CONTRA KYRKANS VERK, SAMT LITE OM DEN NORSKE YNGLINGEN LARS LARSEN
Thomas Österberg skrev igår på Alla Hjärtans Dag om den norske ynglingen Lars Larsen ("Avfärda inte "munkens" budskap allt för lätt") som vållat mest huvudbry hos pingstvänner verkar det som. Kanske därför att han har prioriterat att "attackera" pingstkyrkor. Det förstår nog alla varför - utom pingstvänner. *) Jag träffade denne yngling i Jönköping för några veckor sedan. Han hade inget emot att prata en stund och det intryck jag fick stämmer inte med spekulationerna på Dagen. Han är emot kapitalism, marknadsekonomi och framgång, han vill tillbaka till ett primitivare samhälle, han tycker att vi är för materialistiska. Han ser inget bättre sätt att få fram sitt budskap. Jag tror han har rätt åtminstone i den sista punkten. Mitt intryck var att han inte har några dolda agendor. Han vill bara varna oss alla för att vi är på fel väg. Den svaga punkten är dock denna:
De alternativ som ges i vår värld är Västerländsk civilisation med friheter, mark-nadsekonomi och demokrati å ena sidan, det andra är ett bevisat dåligt system som heter socialism, samt ett än värre system som heter islamism. Var så god och välj, svälj och skölj. Med all vår gudlöshet i väst, med all vår fokusering på här och nu och glömska av evigheten, så föredrar jag, ja, jag är djupt tacksam att jag lever i väst!
Nu till mitt egentliga ärende.
Hur läser man Bibeln nuförtiden egentligen? Läser man IN vad man redan "vet" eller stannar vi upp och tittar efter - ordentligt - för att få fram och UT vad som verkligen står? Tänker vi på att det är GUD som talar i Skriften?
Min ursäkt för att jag skriver debattartiklar och existerar här på bloggvärlden är denna: Vi måste på allvar läsa Bibeln igen. Det är mitt ärende. (Inga dolda agendor. Dagen borde för övrigt offentliggöra sin policy, sin agenda, som Daniel Grahn bara lovade fundera på om han skulle offentliggöra.)
Vi måste läsa Bibeln som om vi aldrig sett den eller hört talas om vad den säger. Vi - det är de som bryr sig - måste börja från början med Bibeln. Att börja från början är att varje gång påminna sig om att detta är GUDS ord - inte människors. Annars missar vi hela poängen med bibel-läsandet. Guds ord är inte detsamma som våra ord. Guds tankar uppenbaras i Bibeln och Guds tankar är inte som våra. Därför måste vi gå till Bibeln med den inställningen att här står saker som kanske, kanske inte, är alldeles i vår smak. Gud är inte som människor. Den som läser Bibeln för att finna vad han redan menar sig veta missbrukar Bibeln. Fast det är bättre att läsa den fel än inte alls, ty man skall inte underskatta verkan av Guds ord.
Hur läser då Österberg Bibeln i gårdagens artikel (14 febr.)? Han citerar Jesaja men ser inte vad det står, ty han använder ordet för att stödja en sak som texten inte handlar om. Läs vidare och döm själv.
Utifrån budskapet från den norske ynglingen utklädd till munk - ungefär som Halldorf! - passar Thomas på att ge ett bidrag i bidragsdebatten om bistånd och diakoni, som har pågått ett tag, och som just igår fick ytterligare bränsle då man skrev om en ny rapport av Per Krause på Timbro som kom 31 jan. i år, och handlar om missbruket av pengar i bidragsindustrikomplexet, till vilket också kyrkorna hör. ["GONGO:s* och deras roll i biståndet"]
Thomas citerar versarna 6-7 från Jesaja 58:e kapitel:
Jes 58:1-10 Ropa ut det så högt du kan, låt din röst ljuda som en hornstöt, förkunna för mitt folk deras brott, för Jakobs ätt deras synd. [2] Dag efter dag söker de mig och vill lära sig följa mina vägar. Likt ett folk som handlar rättfärdigt och inte har övergett sin Guds lag er de mig om regler för vad som är rätt och älskar att nalkas Gud. [3] "Ser du inte att vi fastar? Märker du inte hur vi späker oss?" Ni sköter era sysslor på fastedagen, ni driver på era drängar, [4] ni fastar under bråk och gräl och skändliga slagsmål. Som ni fastar i dag blir inte er bön hörd i höjden. [5] Är det en sådan fasta jag vill se: en dag då man späker sig, hänger med huvudet som ett strå, ligger i säck och aska? Kallar du det fasta, en dag som behagar Herren? [6] Nej, detta är den fasta jag vill se: att du lossar orättfärdiga bojor, sliter sönder okets rep, befriar de förtryckta, krossar alla ok. [7] Dela ditt bröd med den hungrige, ge hemlösa stackare husrum, ser du en naken så klä honom, vänd inte dina egna ryggen! [8] Då bryter gryningsljuset fram för dig, och dina sår skall genast läkas. Din rättfärdighet skall gå framför dig och Herrens härlighet gå sist i ditt tåg. [9] Då skall Herren svara när du kallar, när du ropar säger han: "Här är jag." Om du gör slut på allt förtryck hos dig, hot och hån och förtal, [10] om du räcker ditt bröd åt den hungrige och mättar den som lider nöd, då skall ljus bryta fram för dig i mörkret, din natt bli strålande dag.
Här kommer nu min poäng: Här sägs inte ett ord om bidrag till andra folk än Israel, det är omsorg om den egna sannheten i gudstjänsten, det räcker inte med liturgi och yttre former, det måste vara sanning och sanningen kräver inte bara laglydnad till formen, utan hjärtlig barmhärtighet - men HÄR talas icke ett ord om barmhärtighet till andra folk eller icke-troende.
Så den som vill motivera kyrkorna till att ge bidrag och bistånd eller utöva diakonal och social verksamhet till icke-troende hittar lika lite stöd hos Jesaja som i hela NT, vilket jag har visat i en tidigare artikel. [Är bistånd & diakoni till icke-troende bibliskt? ]
Vi måste hålla isär två saker, nämligen vad en församling skall syssla med och hur en enskild troende skall agera då han stöter på medmänniskor i nöd i sin vardag. Självklart skall man då hjälpa utifrån nöden, alldeles oberoende av vem den nödställde är eller vad han tror på.
Det vore nyttigt om vi tog detta på allvar. Det finns två frågor.
1. Den rent bibliska är: Vad säger Bibeln att församlingen skall syssla med? 2. Den andra frågan är tekniskt moralisk: Hur hjälper man nödställda bäst?
Många drivs här av ett pseudo-samvete, ett dåligt fungerande samvete, som nöjer sig med att ösa pengar över dem som ger dem dåligt samvete. Andra ser det som en moralisk fråga - hur man bäst använder andras pengar, och hur man bäst hjälper dem som behöver hjälp. Den amerikanska metoden, såväl som Jesu tillvägagångssätt, är hjälp till självhjälp. Det är en effektiv, rationell och undergörande mirakelkur, som USA självt är ett historiskt unikt exempel på, men som också har giltighet i länder som vi nästan har gett upp om, vilket bevisats med överväldigande kraft av bland många andra Hernando de Soto och nobelpristagaren Yunnus.
Gud hjälper verkligen den som hjälper sig själv, men också den som inte kan hjälpa sig själv, på det att han skall kunna hjälpa sig själv och sedan andra. Men icke för att under sken av hjälpsamhet fängsla människor i nöd och beroende. Alltför mycket "hjälp" är ingen hjälp. En viss typ av "hjälp" fängslar "hjälp"-mottag-arna i hjälplöshet. De stjälps ut och ner i en än större nöd, istället för bli hjälpta upp och ut ur beroende. Den sanna hjälpen hjälper upp och ut ur nöd till förmåga att stå på egna ben. "KAN SJÄLV" är en bra målsättning - med Guds hjälp. Gud hjälper verkligen den som hjälper sig själv. Och kan man inget annat så kan man hjälpa sig själv genom att bedja och styrka sig med Guds ord. Det borde också Dagen göra - på allvar. Än så länge får jag försöka hjälpa dem på vägen.+
*) För den som inte är insatt i frikyrklighetens karta är här en 'antydan' till varför. Pingstvänner har alltid menat sig vara andligare än andra, och länge såg de ned på andra kristna. "missionare" höll på med allt möjligt, men pingstvänner de bara bad och läste Bibeln, om de fick säga det själva. Nu, efter flera decennier av förvärlds-ligande och utagerat hävdelsebehov (man tröttnade på att vara föraktade) har pingstvännerna blivit mer materialistiska än en vanlig icke-kyrkgående Svensson.
*
*
*
Etiketter: bibeltrohet, bidrag, bistånd, Dagen, Hur läsa Bibeln?, Vad säger Skriften, Österberg
9-11 Psalm 23:4
Fear No Evil - Frukta intet ont
Psalm 9:11 [1917]
"Och må de som känna ditt namn
förtrösta på dig;
ty du övergiver icke
dem som söka dig, HERRE."
Psalm 9:11 [KJV]
"Sing praises to the LORD,
which dwelleth in Zion:
declare among the people his doings."
REKOMMENDERAS - MEST LÄSVÄRDA I SVERIGE
MOST RECOMMENDED
LÄNKAR TÄNKVÄRDA ARTIKLAR
Sverige
- ENPARTISTATEN?
2003-07 | DSM | Intervju med Hans Bergström: "Sverige har blivit en ENPARTISTAT och ingen reagerar"
2004-02-19|SvD|Maktmonopol|Emil Uddhammar
2004-02-07|SvD Bränn.|Johnny Munkhammar|Den stora staten faller
1987-09-25|SvD|Hans L Zetterberg|(s)ekten som blev statskyrka
- HÄLSO & SJUKINDIKATIONER
Sverige i fara! - Artikelsamling
USA
Harper's Weekly
IRAQ
2004-02-26|NPQ Global Viewpoint|Condoleezza Rice|on WMD & IRAQ;Preemption;Russia;Pakistan & NPT|
2003-03-15 | Bildt.net | Carl Bildt | Peace for Iraq |
2003-02-09 | bildt.net | Carl Bildt | War? Peace? |
2002-10-12 | bildt.net | Carl Bildt | War in Iraq?
2001 Sep. 12, Wednesday | Time | Lance Morrow | The Case for Rage and Retribution |
BIBEL-LÄNKAR MM
Andakt
O store Gud/How
Great Thou
art/Wie gross bist du
Vår Gud är oss
en väldig
borg
Daglig
resekost, ur
Luthers verk
Ljudfiler på
dagen.com
- Lewi Pethrus: Bakgrund till "Löftena kunna ej svika"
- Einar Ekberg: "Löftena kunna ej svika"
- C G Hjelm: "Gör verkligheter av möjligheter"
Sv. kyrkan
Sv.
kyrkans
Bekännelseskrifter
Olavus
Petri: Ur
"Förmaning till alla evangeliska predikare"
Dr. Martin Luther
Martin Luther
1483-1546,
Project Wittenberg
Luthers 95
teser, 1517
[danska + latin]
The 95 Theses
[även ty
+fi]
Martin
Luthers Lilla katekes
Schmalkaldiska artiklarna
- Om synden
-
Om lagen
- Om evangeliet
- Huru en människa blir rättfärdig inför Gud, och om goda
gärningar
Om påvens
makt och överhöghet
Om en
kristen
människas frihet
Om den
trälbundna
viljan
-
Om trons
visshet
-
Skriftens klarhet
Stora
Galaterbrevskommentaren
-
FEMTIO
LYSANDE FÖRTJÄNSTER HOS DEN EGNA RÄTTFÄRDIGHETEN
- "Alla
de som låta det bero på laggärningar äro under förbannelse"
Verteidigungsrede auf dem Reichstag zu Worms
18. April 1521
John Wesley
John Wesley's Sermons
Biblar
Luthersk
Nätbibelskola
Bibeln
1917
Folkbibeln
bibeln.se
Die
Bibel,
Martin Luthers berömda, 1534
Crosswalk.com Bible Study
Tools
King James Version
Greek
NT,
Nestle-Aland
Bible
Gateway
Online Bibles [olika grek. NT,
Septuaginta]
Bibliotheca Biblica
IntraText
LAG & RÄTT
Domarregler
Olavus
Petri Domareregler
Svensk lagstiftning
Lagrummet:
Lagar och författningar
Regeringskansliet
Riksdagen
ORD & SPRÅK
Ordböcker
SAOB
SAOL, sjätte
uppl.
1889
SAOL, åttonde
uppl.
1923
KOLUMNISTER
Sverige
Per
Ahlmark, DN
Carl Bildt
USA
Max Boot
David S. Brooks, NYT
Thomas L. Friedman, NYT
Christopher Hitchens,
Slate column,
Fighting Words
Christpher Hitchens, Column, The Mirror, London
The Christopher Hitchens Web
Charles Krauthammer, WP
William Safire, NYT