GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
GUD MED DIG! |
| Jesaja 7:14 | | Genesis 28:15 |
| GOD WITH YOU!
+
+
+
+ VALET 2014 & 2018 -
Socialism & Islamism contra Kristen civilisation +
|
GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
cid KOMMENTAR HOMOSEXUELLA REAGERAR PÅ HEDIN&SJÖBERG
Journalisten Tor Billgren (TB) som är icke-kristen homosexuell driver bloggen "Antigayretorik" vars syfte är att genom "Argumentation enda sättet" förbättra homosexuellas villkor i samhället. Billgren kommenterar den 27 febr. pingstledaren Sten-Gunnar Hedins och frikyrkopastorn Stanley Sjöbergs "öppnande" för homosexuella i pingstförsamlingar. ("Pingstledare vill öppna upp för homosexuella" [läs här])
Ännu (3/3) har jag inte lyckats finna någon annan reaktion på nätet från någon homosexuell. Det är därför för tidigt att säga något om hur homo-världen som helhet har tagit emot dessa uttalanden av pingstpastorerna Hedin och Sjöberg.
Men i väntan på fler reaktioner är Billgren intressant även av egen kraft. Jag noterar först att Billgren drar samma slutsatser som jag tidigare gjort. *) Dessa "öppningar" är inga verkliga öppningar. Det är en inbjudan till homosexuella betraktade som "spetälska".
Billgren: "[h]uruvida homosexuella kan bli medlemmar i deras församlingar. Båda säger ja. Med reservation."
Med hänvisning till artikeln i Dagen noterar TB Hedins mening: "den homosexuelle måste betrakta sin läggning som något som måste repareras".
TB konstaterar också att "Stanley Sjöberg uttalar sig enligt samma mönster. Först positivt...Men han har en liknande reservation som Hedin, om än lite starkare".
TB har en attityd och en ton som imponerar på mig. Hans språk är mycket lågmält och hans inställning till motståndare är mycket välvilligt, men han förfaller inte till naiv godtrogenhet. Han använder dock inte starka ord. Den enda nackdelen är kanske att det blir lite för snällt. Detta sagt utan att värdera argumenten.
Hans starka sida är definitivt hans balans och känsla för rättvisa. Så här sammanfattar han sin syn på Hedin & Sjöbergs utspel:
Jag vill inte kritisera ping[st]ledarna för dessa reservationer. Jag vill tvärtom berömma och uppmuntra dem, eftersom de vågar gå emot strömmen och stå upp för nytänkande.
Han reagerar kontruktivt och ser behov av förtydligande:
Man måste uppmärksamma och förtydliga vad dessa reservationer innebär för synen på homosexuella (d.v.s. i praktiken status quo) [min kurs./cid], men jag tycker det är onödigt att kritisera steg i positiv riktning. Även de minsta stegen är viktiga.
Man kan väl förstå hur en sådan "man-får-vara-glad-för-det-lilla-attityd" kan vara möjlig. De homosexuella är inte vana vid något positivt från kyrkorna och de kristet bekännande homosexuella har vant sig vid att förvänta sig lite och bli glada om de får jättelite, eftersom de oftast får mindre än ingenting eller värre. Men jag är överraskad, trodde nog att de flesta homosexuella var mer militanta, isynnerhet de icke-kristna. Skönt att ha fel i en sådan punkt.
Men samtidigt noterar TB att de kristna homosexuella känner "vanmakt och frustration", eftersom de "i stället för [att] mötas av respekt och förståelse, blir förmyndarmässigt och nedlåtande klappade på huvudet".
Och då har TB förmodligen ännu inte hört Hedin tala om spetälska i sin predikan den 17 febr. där han menar sig bekräfta att han vill öppna för homosexuella.
*
Detta inlägg från Tor Billgren bekräftar min första reaktion på Hedins utspel efter att ha hört hans predikan den 17 febr., Filadelfiakyrkan, Stockholm. Det är en bjudning med armbågen. Om detta skall bli något positivt, sett ur de homosexuellas synpunkt, så måste Hedin gå mycket längre i sak än han redan gjort.
Och ändå har Hedin ur biblisk synpunkt redan gått för långt.
Hela detta spektakel - är jag nödgad säga - visar hur galet det går när man styrs av sina känslor istället för Guds ord. Guds ord och "tycka-synd-om"-känslor är inte samma sak. Ej heller är församlingarnas gudlösa präktighet skäl att ändra läran om synden - tvärtom! Ej heller är upptagandet av homosexuella i församlingen - oavsett attityden - en väg till självkännedom i församlingarna.
Guds ord är enda vägen - alltid. Vägen är aldrig väglös, det är bara gudlösa som tror så. Återvänd till Guds ord - i allt - det är den enda vägen som leder framåt. Bakåt till ordet, det är vägen framåt och uppåt. Det är den ena vägen, och borde vara den enda, man kan välja.
Den andra är att man äntligen säger rent ut vad man i praktiken har levt efter i åtminstone mer än ett decennium: Guds ord är inte längre högsta norm för lära och liv i församlingarna i pingströrelsen eller någon annanstans i kristenheten heller, för den delen.
*
I min artikel från i höstas "Hur mycket kan man ändra på & ändå hävda Bibeln som högsta norm?" [Läs här], argumenterade jag för att den som ändrar på ett ändrar på allt. Antingen måste man gå tillbaka till Bibeln i allt, eller måste man vara ärlig och säga att man inte längre har Bibeln som högsta norm.
Homosexfrågan är vändpunkten för kristenheten. Antingen fortsätter man på den inslagna vägen och upphör att fördöma homosex, och bekräftar därmed det definitiva och oåterkalleliga brottet med Bibeln och Guds ord. Man upphör därmed också att vara vad man säger sig vara, en kristen kyrka.
Det andra alternativet, att gå tillbaka till Skriften, är en väg som man lagt ut en massa hinder på. Det kräver ett enormt vägrödjningsarbete för att kunna gå tillbaka.
Det går exempelvis inte att säga att man har Bibeln som högsta norm och i nästa ögonblick fördöma dödsstraff, syndstämpla slaveri, eller viga kvinnor till präster.
Inget av detta är möjligt. Det vet Hedin, därför valde han att försöka kompromissa sig fram, vilket har lett till ett missfoster än värre än man kunde frukta.
Ingen är nöjd, alla har förlorat, alla är svikna. Värst av allt, Guds ord är än mer övergivet än tidigare. Inget är vunnet, och Hedin har svurit i kyrkan alldeles förgäves och dragit ett tragiskt skimmer över sitt verk, bara någon vecka efter att han säger att han vill avgå.
Om avgången var ett "damoffer" så har det offrats förgäves. Hedin har gjort ett svårreparabelt misstag. Han kan inte gå än längre i accepterande av homosexuella. Och även om han skulle vilja så har han inte längre makten. Han har ju på alla sätt i praktiken redan avgått, ty denna predikan hade han inte kunnat hålla utan att han dessförinnan hade aviserat sin avgång - och vilja att gärna gå i förtid.
Han har troligen ett knappt och begränsat inflytande, men det bästa han hade satte han på spel och förlorade mer än han satsade. Det är synd att spela, även om det spelas om egna pengar eller egen ära.
*
*
*
9-11 Psalm 23:4
Fear No Evil - Frukta intet ont
Psalm 9:11 [1917]
"Och må de som känna ditt namn
förtrösta på dig;
ty du övergiver icke
dem som söka dig, HERRE."
Psalm 9:11 [KJV]
"Sing praises to the LORD,
which dwelleth in Zion:
declare among the people his doings."
REKOMMENDERAS - MEST LÄSVÄRDA I SVERIGE
MOST RECOMMENDED
LÄNKAR TÄNKVÄRDA ARTIKLAR
Sverige
- ENPARTISTATEN?
2003-07 | DSM | Intervju med Hans Bergström: "Sverige har blivit en ENPARTISTAT och ingen reagerar"
2004-02-19|SvD|Maktmonopol|Emil Uddhammar
2004-02-07|SvD Bränn.|Johnny Munkhammar|Den stora staten faller
1987-09-25|SvD|Hans L Zetterberg|(s)ekten som blev statskyrka
- HÄLSO & SJUKINDIKATIONER
Sverige i fara! - Artikelsamling
USA
Harper's Weekly
IRAQ
2004-02-26|NPQ Global Viewpoint|Condoleezza Rice|on WMD & IRAQ;Preemption;Russia;Pakistan & NPT|
2003-03-15 | Bildt.net | Carl Bildt | Peace for Iraq |
2003-02-09 | bildt.net | Carl Bildt | War? Peace? |
2002-10-12 | bildt.net | Carl Bildt | War in Iraq?
2001 Sep. 12, Wednesday | Time | Lance Morrow | The Case for Rage and Retribution |
BIBEL-LÄNKAR MM
Andakt
O store Gud/How
Great Thou
art/Wie gross bist du
Vår Gud är oss
en väldig
borg
Daglig
resekost, ur
Luthers verk
Ljudfiler på
dagen.com
- Lewi Pethrus: Bakgrund till "Löftena kunna ej svika"
- Einar Ekberg: "Löftena kunna ej svika"
- C G Hjelm: "Gör verkligheter av möjligheter"
Sv. kyrkan
Sv.
kyrkans
Bekännelseskrifter
Olavus
Petri: Ur
"Förmaning till alla evangeliska predikare"
Dr. Martin Luther
Martin Luther
1483-1546,
Project Wittenberg
Luthers 95
teser, 1517
[danska + latin]
The 95 Theses
[även ty
+fi]
Martin
Luthers Lilla katekes
Schmalkaldiska artiklarna
- Om synden
-
Om lagen
- Om evangeliet
- Huru en människa blir rättfärdig inför Gud, och om goda
gärningar
Om påvens
makt och överhöghet
Om en
kristen
människas frihet
Om den
trälbundna
viljan
-
Om trons
visshet
-
Skriftens klarhet
Stora
Galaterbrevskommentaren
-
FEMTIO
LYSANDE FÖRTJÄNSTER HOS DEN EGNA RÄTTFÄRDIGHETEN
- "Alla
de som låta det bero på laggärningar äro under förbannelse"
Verteidigungsrede auf dem Reichstag zu Worms
18. April 1521
John Wesley
John Wesley's Sermons
Biblar
Luthersk
Nätbibelskola
Bibeln
1917
Folkbibeln
bibeln.se
Die
Bibel,
Martin Luthers berömda, 1534
Crosswalk.com Bible Study
Tools
King James Version
Greek
NT,
Nestle-Aland
Bible
Gateway
Online Bibles [olika grek. NT,
Septuaginta]
Bibliotheca Biblica
IntraText
LAG & RÄTT
Domarregler
Olavus
Petri Domareregler
Svensk lagstiftning
Lagrummet:
Lagar och författningar
Regeringskansliet
Riksdagen
ORD & SPRÅK
Ordböcker
SAOB
SAOL, sjätte
uppl.
1889
SAOL, åttonde
uppl.
1923
KOLUMNISTER
Sverige
Per
Ahlmark, DN
Carl Bildt
USA
Max Boot
David S. Brooks, NYT
Thomas L. Friedman, NYT
Christopher Hitchens,
Slate column,
Fighting Words
Christpher Hitchens, Column, The Mirror, London
The Christopher Hitchens Web
Charles Krauthammer, WP
William Safire, NYT