GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
GUD MED DIG! |
| Jesaja 7:14 | | Genesis 28:15 |
| GOD WITH YOU!
+
+
+
+ VALET 2014 & 2018 -
Socialism & Islamism contra Kristen civilisation +
|
GUDS ORD [dggb] & MÄNNISKORS ORD
cid KOMMENTAR NÅGOT OM SAMBANDET MELLAN SKADLIGT BISTÅND, DÅLIGT SAMVETE & FÖRDOMAR OM VAD BIBELN SÄGER
Dick Erixon skriver idag 26 febr. 14:08 om fattigdom och äganderätt, med anledning av ett seminarium som avhölls på Skattebetalarnas förening om Äganderättens betydelse för välfärden.
Det är utvecklingsekonomen och peruanen Hernando de Soto som först har visat hur viktigt det är att formalisera tillgångar för att få ett land att resa sig. Det största problemet i många länder är inte fattigdom utan avsaknad på immateriella strukturer, såsom fastighetsregister, bilregister och annat sådant. Det finns ägande, men det kan inte styrkas och därför inte belånas. Därmed saknas nyckeln till den kanske viktigaste dörren för att ta sig in i den miljö där utveckling, framsteg och välfärd kan uppstå.
Hernando de Soto besökte Sverige för en tid sedan (Dick Erixon har ett referat här), han visade genom en enkel fråga på betydelsen av detta:
"Hur många svenskar skulle kunna köpa sin villa om man var tvungen att betala den kontant?"
Property Rights Alliance (PRA) presenterade idag 2008 års upplaga av International Property Rights Index. Det visade än en gång det sedan länge kända sambandet mellan äganderätt och rikedom. Rika befolkningar finns i länder med stark äganderätt och där äganderätten är svag är befolkningen fattig.
Dick Erixon skriver apropå detta:
"Trots att sambandet är så starkt har svensk och europeisk biståndspolitik under 40 år struntat i äganderätter, för att istället dela ut en sorts socialbidrag. Det är insatser som stjälper, inte hjälper."
Är det för mycket begärt att vi börjar fundera över varför vi öser pengar över fattiga, trots att det inte förlöser dem ur deras fattigdom och därför inte heller försonar oss med vårt dåliga samvete, som ger oss skuld därför att vi i vår välfärd har det så mycket bättre?
Vad säger Bibeln om detta och har det i så fall någonting med detta att göra?
I höstas upptäckte jag med viss förvåning att ingenstans i Bibeln, varken i Nya eller Gamla testamentet [se artikellista nedan], lärs det att man skall bedriva socialt hjälparbete till andra än den egna familjen, släkten, folket eller den religiösa gemenskapen. Den bibliska nytestamentliga församlingen bedriver inget socialt arbete alls riktat till icke-troende. Det är enbart fattiga församlingsmedlemmar som omhändertas, främst handlar det om fattiga änkor som inte har några släktingar som kan ta hand om dem.
Det är däremot slående hur Nya testamentet gång på gång betonar att man skall ta hand om sig själv i första hand. Det heter att "den som inte vill arbeta får inte äta", och att "den som inte tar hand om sina egna är värre än en otrogen". Och inga änkor som kunde ta hand om sig själva eller hade släktingar som kunde ta hand om dem fick hjälp av församlingen. Det talas också om hjälp till andra kristna på andra orter, som är förföljda eller har det svårt av annat skäl. Då och endast då gör man insamlingar. Inte en endaste enda gång finns det ett enda litet exempel på hjälp från en kristen församling till fattiga eller hungriga som icke är troende (eller judar).
Den första slutsats jag drar av detta är att den samling av människor som Kristus kallat ut ur världen skall ta hand om sina egna, det är de troende först och främst. Man skall inte som nu hjälpa utan urskiljning på katastrofplatser för att uppfylla krav som SIDA ställer för att få pengar.
Den andra slutsatsen, eller funderingen jag får, är att denna felläsning av Bibeln - att den kristna församlingen skall ta ansvar för icke-troendes välfärd - har påverkat även icke-kristna i Europa eller hela världen, i deras synsätt på hjälpverksamhet. Det ligger i människans natur att köpa sig fri från ett ont samvete. Och genom att ösa pengar över fattigare än oss själva, så kan man fortsätta ett tag till att leva i överflöd utan skuldkänslor. Fastän den verkliga skulden kanske består, och därför alltid återkommer när den smärtstillande medicinen slutat verka.
Det ligger också i människans natur att vilja synas vara mer rättfärdig än hon är, också det befrämjar ett kravlöst ösande av pengar över fattiga. När det gäller att avgöra vad som är rättfärdigt, så är det i våra samhällen i västvärlden omöjligt att tänka bort kristendomens inflytande. Även de som hatar kristendomen, eller kanske mest just de, vill minsann visa att man är lika god som kristna, för att så kunna visa att det är inget unikt med kristendom. Kristna å sin sida kan då frestas att överbjuda med än mer välgörenhet. Och så rullar det på. Vilket alltihop vore väldigt bra om man fokuserade på andras behov istället för sina egna behov att känna sig duktig och visa sig god.
Ett gott samvete, och det är begynnelsen av sann kristendom, handlar sakligt och rättar sig efter fakta. Endast ett gott samvete kan undvika fällan att ösa pengar över något för att minska sin egen smärta. Endast den som handlar utifrån ett gott samvete kan göra en verkligt god gärning.
En verkligt god gärning är att hjälpa människor till att hjälpa sig själva, och det är vad sådana tänkare och praktiker som de Soto och nobelpristagaren Yunnus gör. Den som har ett bimotiv, som att synas rättfärdig, eller rättfärdigare än man är, kommer att hamna i en ond spiral. Man vill inte att de fattiga skall upphöra att vara fattiga, ty då försvinner möjligheten att visa sig god. Den som hjälper för att hjälpa andra att hjälpa sig själva, så att de kan börja få del av den goda sidan av den eviga och oföränderliga naturlagen "det man sår får man skörda", de har sin glädje i att bli onödiga, inte att göra sig oumbärliga.
Det är både förvånande och typiskt, att ingen kyrkoledare eller teolog eller pastor har vare sig motbevisat eller bekräftat det jag funnit i skriften. Jag undrar varför.
*
En av de Sotos böcker finns i svensk översättning av Jan Söderqvist: Kapitalets mysterium
*
*
*
9-11 Psalm 23:4
Fear No Evil - Frukta intet ont
Psalm 9:11 [1917]
"Och må de som känna ditt namn
förtrösta på dig;
ty du övergiver icke
dem som söka dig, HERRE."
Psalm 9:11 [KJV]
"Sing praises to the LORD,
which dwelleth in Zion:
declare among the people his doings."
REKOMMENDERAS - MEST LÄSVÄRDA I SVERIGE
MOST RECOMMENDED
LÄNKAR TÄNKVÄRDA ARTIKLAR
Sverige
- ENPARTISTATEN?
2003-07 | DSM | Intervju med Hans Bergström: "Sverige har blivit en ENPARTISTAT och ingen reagerar"
2004-02-19|SvD|Maktmonopol|Emil Uddhammar
2004-02-07|SvD Bränn.|Johnny Munkhammar|Den stora staten faller
1987-09-25|SvD|Hans L Zetterberg|(s)ekten som blev statskyrka
- HÄLSO & SJUKINDIKATIONER
Sverige i fara! - Artikelsamling
USA
Harper's Weekly
IRAQ
2004-02-26|NPQ Global Viewpoint|Condoleezza Rice|on WMD & IRAQ;Preemption;Russia;Pakistan & NPT|
2003-03-15 | Bildt.net | Carl Bildt | Peace for Iraq |
2003-02-09 | bildt.net | Carl Bildt | War? Peace? |
2002-10-12 | bildt.net | Carl Bildt | War in Iraq?
2001 Sep. 12, Wednesday | Time | Lance Morrow | The Case for Rage and Retribution |
BIBEL-LÄNKAR MM
Andakt
O store Gud/How
Great Thou
art/Wie gross bist du
Vår Gud är oss
en väldig
borg
Daglig
resekost, ur
Luthers verk
Ljudfiler på
dagen.com
- Lewi Pethrus: Bakgrund till "Löftena kunna ej svika"
- Einar Ekberg: "Löftena kunna ej svika"
- C G Hjelm: "Gör verkligheter av möjligheter"
Sv. kyrkan
Sv.
kyrkans
Bekännelseskrifter
Olavus
Petri: Ur
"Förmaning till alla evangeliska predikare"
Dr. Martin Luther
Martin Luther
1483-1546,
Project Wittenberg
Luthers 95
teser, 1517
[danska + latin]
The 95 Theses
[även ty
+fi]
Martin
Luthers Lilla katekes
Schmalkaldiska artiklarna
- Om synden
-
Om lagen
- Om evangeliet
- Huru en människa blir rättfärdig inför Gud, och om goda
gärningar
Om påvens
makt och överhöghet
Om en
kristen
människas frihet
Om den
trälbundna
viljan
-
Om trons
visshet
-
Skriftens klarhet
Stora
Galaterbrevskommentaren
-
FEMTIO
LYSANDE FÖRTJÄNSTER HOS DEN EGNA RÄTTFÄRDIGHETEN
- "Alla
de som låta det bero på laggärningar äro under förbannelse"
Verteidigungsrede auf dem Reichstag zu Worms
18. April 1521
John Wesley
John Wesley's Sermons
Biblar
Luthersk
Nätbibelskola
Bibeln
1917
Folkbibeln
bibeln.se
Die
Bibel,
Martin Luthers berömda, 1534
Crosswalk.com Bible Study
Tools
King James Version
Greek
NT,
Nestle-Aland
Bible
Gateway
Online Bibles [olika grek. NT,
Septuaginta]
Bibliotheca Biblica
IntraText
LAG & RÄTT
Domarregler
Olavus
Petri Domareregler
Svensk lagstiftning
Lagrummet:
Lagar och författningar
Regeringskansliet
Riksdagen
ORD & SPRÅK
Ordböcker
SAOB
SAOL, sjätte
uppl.
1889
SAOL, åttonde
uppl.
1923
KOLUMNISTER
Sverige
Per
Ahlmark, DN
Carl Bildt
USA
Max Boot
David S. Brooks, NYT
Thomas L. Friedman, NYT
Christopher Hitchens,
Slate column,
Fighting Words
Christpher Hitchens, Column, The Mirror, London
The Christopher Hitchens Web
Charles Krauthammer, WP
William Safire, NYT