GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
GUD MED DIG! |
| Jesaja 7:14 | | Genesis 28:15 |
| GOD WITH YOU!
+
+
+
+ VALET 2014 & 2018 -
Socialism & Islamism contra Kristen civilisation +
|
GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
Pingstledaren Sten-Gunnar Hedins utspel om homosexuellas välkomnande in i pingstförsamlingar, och Stanley Sjöbergs liknande uttalande, väcker många följdfrågor. Ingen av dem har ens antytt att de ser några sådana, ens efteråt.
Tor Billgren, icke-kristen homosexuell bloggare, har på sin blogg "Antigayretorik" pekat på nödvändigheten av att förtydliga vad "öppningen" i sak innebär, dess gränser och villkor, som han menar inte är desamma hos Hedin och Sjöberg. Han ser också tydligt att det i sak inte är någon som helst ändring i attityd till de homosexuella. Det låter positivt, men är i sak ingen förändring, säger Billgren helt korrekt. ("Pingstledare vill öppna upp för homosexuella" [läs här])
Vi har alltså två kända frikyrko-"profiler", som gör media-"utspel" om svåra teologiska och "kyrkopolitiska" frågor, på ett sätt som provocerar troende, egentligen utan anledning, samtidigt som de erbjuder ingenting till dem de säger att de vänder sig till!
Vet Hedin vad han gör? Vet han vad han säger? Är det alltså ett mediajippo, ett spel för gallerierna, eller har han ingenting fattat? Tror Hedin själv att han verkligen har erbjudit de homosexuella något konkret, något mer än förut?
En annan fråga jag tagit upp förut, är om det överhuvudtaget är fråga om en inbjudan till homosexuella som inte vill ändra sig, när man bjuder de troende att ta emot de homosexuella på samma sätt och av samma orsak som Jesus tog emot de spetälska!
Hedins predikan den 17 febr. i Filadelfiakyrkan jämförde ju just med Jesu bemötande av de spetälskesjuka.
Hedins predikan, redan bibeltexten och sedan utläggningen, visar ju att han har inte alls någon acceptans av homosexualitet, utan tar i djupet av sin själ avstånd från homosexualitet - annars skulle han ju inte använt en text om spetälska. Samtidigt har han uttalat sig så att många pingstvänner och troende har fått en annan uppfattning. Men de homosexuella låter sig inte imponeras, även om de tackar för det lilla.
När man talar om spetälska i ett sammanhang som rör accepterandet av homosexuella, så innebär det att man betraktar homosexualitet som en sjukdom. Och det är i sak samma inställning som Åke Green har, vilken han gav uttryck för både i TV-programmet "Hatar Gud sex?" (4/2) och i sin över hela världen kända predikan. Ordvalet i denna predikan har Hedin tagit avstånd ifrån, men nu visar hans egen predikan att också han vill använda hemska sjukdomar som metaforer för homosexualitet. Hedin visar nu att han egentligen har precis samma inställning som Åke Green. Eller noga talat, Hedin kallar homosex för spetälska och Green vill likna det vid cancer.
Vad är egentligen Hedins problem? Vågar han inte säga vad han tycker? Försöker han med fagra ord bedra den ena eller andra gruppen? Vem vet? Det kanske bara är oskicklighet, aningslöshet eller okunnighet, men hur misslyckat det än är, ligger det kanske en ärligt menad välvilja bakom? Välvilja tror jag honom om, i övrigt famlar jag i mörker om vad han egentligen vill och varför.
Både cancer och spetälska är svåra, ofta än idag dödliga sjukdomar som alla vill bli botade ifrån, även om det kräver svåra och farliga operationer.
Men de homosexuella som kräver att få erkännande som medlemmar i församlingen, fordrar att deras livsstil skall accepteras sådan den är. De tänker inte på sig själva som sjuka, eller människor som måste bli botade för att behaga Gud.
De fordrar att de skall få vara medlemmar sådana de är, och att de skall få förbli sådana de är, de fordrar att inte bli fördömda från talarstolen, de fordrar att utan uteslutningshot få fortsätta leva i partnerskap som praktiserande homosexuella.
Självklart måste den församling som medgiver detta, som lovar att tiga med obehagliga ord ifrån Gud, också medgiva, till slut åtminstone, att homosexuella får vigas i kyrkan med församlingens välsignelse. Men just detta bekämpar man, och har man kämpat emot, därför att man vill bevara äktenskapet mellan man och kvinna.
Men tänk om, tänk om Hedin på allvar faktiskt vill, trots orden om spetälska, om han verkligen vill öppna för att tillåta öppen syndig levnad i församlingen utan tillrättavisning, ens i opersonlig form från talarstolen, vad innebär det för bibeltroende pingstvänner?
Om sådana som offentligt deklarerar att man sätter sig över och emot Guds ord, skall fredat få vara mitt i Guds församling, är man inte då i en situation, där Hedin själv skulle uppmana människor att gå ut ur Pingstförsamlingar, om man fick döma av Hedins egna tidigare uttalanden?
Eller vad tycker du? När Hedin för mindre än ett år sedan uppmanade pingstvänner att gå ut ur Svenska kyrkan, av ett skäl som åtminstone ur en aspekt måste betraktas som mindre allvarligt *) än detta, huru mycket mer borde han inte då nu uppmana pingstvänner att lämna pingstförsamlingar som tillåter eller kommer att tillåta öppen praktiserad homosexualitet i partnerskap, som en av Gud accepterad och oklanderlig samlevnadsform?
Så hur skall det bli? OM någon församling förleds - för mycket lång tid framöver - att tänka att homosexualitet inte längre är en synd, just på grund av Hedins ord, måste inte då Hedin uppmana den församlingens sanna pingstvänner att gå ut ur den församlingen, förutsatt att Hedin verkligen inte accepterar homosexualitet som en icke-syndig samlevnadform?
Å andra sidan, om Hedin trots olämpligt och oklokt och otydligt ordval, verkligen menar att homosexualitet inte skall fördömas, måste han inte då uppmana alla medlemmar i församlingar som inte accepterar homosexualitet som tillåten livsform, att gå ut ur dessa församlingar för den orsakens skull?
Eller handlar detta, som så mycket annat, egentligen inte om något annat än ekonomi?
*
*) Det gällde då en enstaka bibelutläggning i en enstaka Svenska kyrkans församlingsskrift. Det var Stockholms domkyrkoförsamlings nya gratismagasin Sthlmsliv som hade en en text som sökte framställa Jesus som försvarare av pedofili.
En synd, än allvarligare mänskligt sett, men det rörde sig om en enskild prästs synpunkter, inte om en kyrkoledares försök att skapa en ny teologi i hela Svenska kyrkan. Se denna artikel i Dagen (2007-09-08) "Sten-Gunnar Hedin uppmanar pingstvänner att gå ur Svenska kyrkan" [Läs här]. Dagen skriver:
"Även om biskop Caroline Krook konstaterar att Niklas Olaison resonemang inte är Svenska kyrkans teologi, så drar församlingen inte in tidningen. Är Svenska kyrkan verkligen beredd att så lättsinnigt sprida missuppfattningar för mycket lång tid framöver? – I det här läget är en vägran att betala kyrkoavgift en förtvivlad men mycket kännbar åtgärd, menar Sten-Gunnar Hedin."
*
*
*
9-11 Psalm 23:4
Fear No Evil - Frukta intet ont
Psalm 9:11 [1917]
"Och må de som känna ditt namn
förtrösta på dig;
ty du övergiver icke
dem som söka dig, HERRE."
Psalm 9:11 [KJV]
"Sing praises to the LORD,
which dwelleth in Zion:
declare among the people his doings."
REKOMMENDERAS - MEST LÄSVÄRDA I SVERIGE
MOST RECOMMENDED
LÄNKAR TÄNKVÄRDA ARTIKLAR
Sverige
- ENPARTISTATEN?
2003-07 | DSM | Intervju med Hans Bergström: "Sverige har blivit en ENPARTISTAT och ingen reagerar"
2004-02-19|SvD|Maktmonopol|Emil Uddhammar
2004-02-07|SvD Bränn.|Johnny Munkhammar|Den stora staten faller
1987-09-25|SvD|Hans L Zetterberg|(s)ekten som blev statskyrka
- HÄLSO & SJUKINDIKATIONER
Sverige i fara! - Artikelsamling
USA
Harper's Weekly
IRAQ
2004-02-26|NPQ Global Viewpoint|Condoleezza Rice|on WMD & IRAQ;Preemption;Russia;Pakistan & NPT|
2003-03-15 | Bildt.net | Carl Bildt | Peace for Iraq |
2003-02-09 | bildt.net | Carl Bildt | War? Peace? |
2002-10-12 | bildt.net | Carl Bildt | War in Iraq?
2001 Sep. 12, Wednesday | Time | Lance Morrow | The Case for Rage and Retribution |
BIBEL-LÄNKAR MM
Andakt
O store Gud/How
Great Thou
art/Wie gross bist du
Vår Gud är oss
en väldig
borg
Daglig
resekost, ur
Luthers verk
Ljudfiler på
dagen.com
- Lewi Pethrus: Bakgrund till "Löftena kunna ej svika"
- Einar Ekberg: "Löftena kunna ej svika"
- C G Hjelm: "Gör verkligheter av möjligheter"
Sv. kyrkan
Sv.
kyrkans
Bekännelseskrifter
Olavus
Petri: Ur
"Förmaning till alla evangeliska predikare"
Dr. Martin Luther
Martin Luther
1483-1546,
Project Wittenberg
Luthers 95
teser, 1517
[danska + latin]
The 95 Theses
[även ty
+fi]
Martin
Luthers Lilla katekes
Schmalkaldiska artiklarna
- Om synden
-
Om lagen
- Om evangeliet
- Huru en människa blir rättfärdig inför Gud, och om goda
gärningar
Om påvens
makt och överhöghet
Om en
kristen
människas frihet
Om den
trälbundna
viljan
-
Om trons
visshet
-
Skriftens klarhet
Stora
Galaterbrevskommentaren
-
FEMTIO
LYSANDE FÖRTJÄNSTER HOS DEN EGNA RÄTTFÄRDIGHETEN
- "Alla
de som låta det bero på laggärningar äro under förbannelse"
Verteidigungsrede auf dem Reichstag zu Worms
18. April 1521
John Wesley
John Wesley's Sermons
Biblar
Luthersk
Nätbibelskola
Bibeln
1917
Folkbibeln
bibeln.se
Die
Bibel,
Martin Luthers berömda, 1534
Crosswalk.com Bible Study
Tools
King James Version
Greek
NT,
Nestle-Aland
Bible
Gateway
Online Bibles [olika grek. NT,
Septuaginta]
Bibliotheca Biblica
IntraText
LAG & RÄTT
Domarregler
Olavus
Petri Domareregler
Svensk lagstiftning
Lagrummet:
Lagar och författningar
Regeringskansliet
Riksdagen
ORD & SPRÅK
Ordböcker
SAOB
SAOL, sjätte
uppl.
1889
SAOL, åttonde
uppl.
1923
KOLUMNISTER
Sverige
Per
Ahlmark, DN
Carl Bildt
USA
Max Boot
David S. Brooks, NYT
Thomas L. Friedman, NYT
Christopher Hitchens,
Slate column,
Fighting Words
Christpher Hitchens, Column, The Mirror, London
The Christopher Hitchens Web
Charles Krauthammer, WP
William Safire, NYT