GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
GUD MED DIG! |
| Jesaja 7:14 | | Genesis 28:15 |
| GOD WITH YOU!
+
+
+
+ VALET 2014 & 2018 -
Socialism & Islamism contra Kristen civilisation +
|
GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
Thomas Österberg skriver i tidningen Dagen på torsdagen i en andraledare att "dödsstraffet är lika inhumant oavsett vem den anklagade är, eller oavsett om personen är skyldig eller inte".
Enligt Österbergs/Dagens uppfattning är alltså beteckningen "human" (trots de sista årens strid om vad som är humanism) ett väldefinierat och problemfritt begrepp som kan användas som likvärdig ersättare för beteckningen kristen. Det är enligt min mening den nödvändiga följden och slutsatsen av att Dagen själv uppger sig stå för "kristna" värderingar. Tidningen gör ju anspråk på att representera den bibliska sanningen, vara den rätta uttolkaren av Guds ord, eller åtminstone vilja vara det. Åsikterna på Dagen påstås vara "kristna", alltså måste de grundas i Bibeln.
Alternativt skall man förstå rubriken så att Dagens ledarredaktion "nöjer" sig med att fördöma dödsstraffet på "human" grund, därför att man till slut insett att man inte kan hävda att dödsstraffet strider vare sig emot Kristi lära eller Skriften som helhet.
Eller så tänker man att dödsstraffet är "inhumant" redan på "human" grund och att det därför enligt Dagen skulle vara än mer fördömligt ur "kristen" synpunkt.
I decennier, ända sedan Lewi Pethrus dog, har man på Dagen, i strid med både Skriften, kyrkan, historien och Lewi Pethrus, hävdat att dödsstraffet är fel.
Det är verkligen dags att Dagen slutar sprida falska påståenden om dödsstraffets "okristlighet". Ty det är två olika saker som man måste hålla isär, å ena sidan det som Skriften faktiskt säger, och å andra sidan vad man tycker att den borde säga.
Den som utger sig för att stå för kristna värderingar men inte är bunden av Skriften KAN inte stå för kristna värderingar. Det är en kristens PLIKT, likaväl som en icke-kristens, mot en bok och dess författare, att låta boken/författaren få säga det den säger.
Att lägga ord, meningar och tolkningar i en annans bok, som inte finns där, det är ohederligt, isynnerhet om vi skall hålla oss till kristen etik. Och i högsta grad om det gäller Guds ord.
Tidningen Dagen gör som fariséer och falska kristna, svärmare och sekterister av alla slag, alltid gjort - man skapar människobud och gör det till en högre fromhet att bryta Guds bud för att istället följa människors.
Ingenting tyder på att Dagen känner sig bunden av Guds ord. Man väger, väljer och vrakar allt efter eget huvud och eget gottfinnade. Så gjorde aldrig varken Luther eller Lewi Pethrus. Men Dagens föredömen är inte av den sorten. Den följer utombibliska ideologier, såsom socialism, liberalism och "humanism", samt en god portion nyttofilosofi både här och där.
Här följer nu några orubbliga påståenden om dödsstraffet, för Dagen och andra intresserade att ta spjärn emot:
1. Det är osakligt och uppsåtligt okunnigt/lögnaktigt att säga att dödsstraffet strider mot Guds ord eller mot NT, eller mot Jesus, eller mot kyrkans lära.
2. Det saknar stöd i Skriften att säga att man som kristen måste vara emot dödsstraffet.
3. Det är inte ens möjligt att säga att man KAN vara emot dödsstraffet på Bibelns grund.
4. Gud instiftar dödsstraffet (Gen.9)
5. Dess utförande delegeras till människan. Det är alltså med Bibeln som grund lögnaktigt att säga att: "ingen människa har rätt att ta en annan människas liv".
6. Denna Guds befallning gäller alla människor i alla tider, judar eller icke-judar, kristna eller icke-kristna, ateister eller polyteister. Denna befallning om att döda den som utgjutit oskyldigt blod är en grundläggande lag för alla. Den har aldrig upphävts av Gud.
7. Dödsstraffet erkänns också i alla tider och av alla de äldsta och stora religionerna och laggivarna.
8. Dödsstraffet bekräftas (samt utvidgas och förstärks) av Mose. Redan efter det första mordet, brodermordet, långt innan syndafloden och Noa, är det uppenbart att människorna tog dödsstraffet för mord som självklart.
9. Dödsstraffet bekräftas av profeterna.
10. Dödsstraffet bekräftas av Jesus - "den som tar till svärd skall förgås med svärd".
[Allt uppror och all olydnad emot överheten fördöms därmed, även om överheten är gudlös, grym, korrumperad och tyrannisk. Inte ens när det är Guds Son som drabbas av falska vittnen och den lagvrängande överhetens rättstjänare, är uppror och våld tillåtet för att stå emot det orätta. Även nutidens finare ord på uppror, "civil olydnad" eller "icke-våld", är här uteslutet.]
11. Dödsstraffet bekräftas av apostlarna.
12. Dödsstraffet kritiseras inte ens i NT, varken av Jesus eller apostlarna.
13. Trots att dödsstraff i de grymmaste former, stening och korsfästelse, var nästan dagligen förekommande i Palestina på Jesu och apostlarnas tid, så finns ingen kritik vare sig mot Mose lag eller romersk, vare sig mot dödsstraffet eller dödsstraffsmetoderna.
14. Detsamma gäller för övrigt också slaveriet och kvinnans underordning, som båda var allestädes närvarande och synliga. Jesus talar icke vid ett enda tillfälle i NT med en slav, aldrig fördömer han slaveriet, aldrig upphäver han kvinnans underordning, tvärtom befäster han den, då han enbart gör män till apostlar.
15. Det är sant att han behandlade kvinnor med respekt och uppvärderade dem, men han gick aldrig dithän att han upphävde underordningen. Underordning har ej heller med värde att göra. Underordning är om något "kardinal"-dygden i NT, medan allt slag av uppror eller "civil olydnad" är synd. Uppror är ursprungssynden. För ALLA KRISTNA församlingar anbefaller Kristi apostlar, som talar Herrens ord, kvinnans underordning. Man skall underordna sig all den överhet som har över sig.
16. Inte ens när Jesus dödas genom korsfästelse eller Stefanos genom stening föranleder det apostlarna eller andra kristna att vare sig då eller senare försöka stoppa dödsstraffsprocessen eller ens senare kämpa mot dödsstraffet.
17. Paulus säger istället att varje människa förtjänar döden och han själv är villig att utan invändning låta sig straffas med döden om de kan finna honom skyldig till något som förtjänar dödsstraff.
18. Dödsstraffet bekräftas av kyrkan i två tusen år, som naturnödvändigt, enligt ovan.
19. Kampen mot dödsstraffet har sitt upphov i gudlösa, antikristliga och utilitaristiska nyttoargument (Beccaria), som uppstod som en följd av påvekyrkans maktbegär och maktmissbruk.
20. Orsaken till uppkomsten av dödsstraffsmotståndet var bland annat det missbruk av dödstraffet som skedde i och genom att katolska kyrkan uppträdde som världslig makt och överhet som givits rätt att döda villolärare. I den delen var oppositionen berättigad. Som vanligt slängde man ut barnet med badvattnet.
21. Det existerar inga "kristna" argument emot dödsstraffet. Med det förstås att Skriften kan inte avtvingas något stöd för kampen mot dödsstraffet.
22. Detsamma är förhållandet med kampen mot slaveriet, mot kvinnans underordning, för rättfärdigande av homosexualitet, för skyddet av vilddjur, inbillningen att man kan rädda världen från undergång mm.
23. NT "bekämpar" slaveriet på så sätt att man gör beteckningen "slav" till det finaste man kan bli. Apostlarna kallar sig Kristi slavar. Det är ett kristet sätt att bli jämlik, man "sänker" sig till de lägstas nivå, eller höjer de lägstas prestige till det högsta! De första skall bli de sista och de sista skall bli de första! "Den som vill vara störst skall vara de andras tjänare!"
24. Allt detta och mycket mer visar att den kristendom som Dagen står för inte finns i Bibeln, och då talar vi ännu bara om "mindre" "yttre" ting.
25. När vi kommer till bekännelser om det "rent andliga" så står det, som väntat, lika illa till. Otydlighet är det snällaste man kan säga om Dagens teologi, som ju med rätta av dem själva kallas ideologi, ty gudomlig är den inte, ej heller är det en bibelförankrad lära om Gud. Det är anabaptistisk sektlära, med stora inslag av socialism, liberalism och utilitarism och all möjlig annan gudlöshet.
26. Dagen lär i praktiken att Gud ändrar sig, att hans ord inte gäller för alla i alla tider, att vi har rätt att upphäva sådant Gud inte upphävt. Men Kristi Gud och Fader är densamme i alla tider.
27. Alla diskussioner om nya ändringar i NT:s läror kommer sig av att man av populistiska eller fega skäl accepterat först fördömandet av dödsstraff (som synd!) och sedan fördömandet av slaveriet och underordningen (som synd!).
28. Därefter har man accepterat kvinnliga präster (som icke-synd!) och nu är bundenheten till Skriften principiellt såväl som praktiskt helt borta också i de "inre" "rent" "andliga" frågorna.
29. "Församlingen" sitter vid världens fötter och lyssnar till vad världens ande säger om "Gud" idag. Denna utveckling har Dagen gillat, medverkat till, ja påskyndat!
30. Så har allt av sälta i församlingen tagits bort, och synden härskar allt mer i församlingarna medan församlingarnas samvetslöshet och förhärdelse har gjort dem så högmodiga att de "tror" att de kan "förändra" samhället, ja utrota synden i samhället.
31. Med "synden" i samhället menar Dagen och många andra socialistiska "kristna" "onda" "strukturer", vilket betyder att man i likhet med Marx och hans efterföljare har anammat den gudlöse Rousseaus "synd"-begrepp.
32. Rousseau lärde i strid med Skriften och Kristus och apostlarna att människan inte är syndig utan god, och att naturtillståndet är det ursprungliga goda, och att allt ordnande i strukturer, lagar och samhällen GÖR människan ond!!
33. Detta rousseaueanska "synd"-begrepp är uttryck för laglöshet, och laglöshet är orättfärdighet, vilket kraftigt fördöms i Skriften.
34. Skriften förutsäger att laglösheten skall öka i de yttersta tiderna, och att många skall avfalla och kärleken kallna. Laglöshet och kärlekslöshet hör ihop.
35. Tidningen Dagen är en del av den ökade laglösheten, såväl som samfund och kyrkor i den s.k. "kristenheten".
36. Att ha en lära om synden i enligt med Rousseau är inte bara ett oskyldigt misstag, det är en uppenbar förnekelse av Gud och uppenbarelsen. Denna synd har tidningen Dagen tillsammans med många "kristna" gjort sig delaktiga i.
37. Samtidigt som kyrkorna släpper in allt mer av Synden enligt Bibeln i församlingarna, inbillar man sig att man är duglig att stoppa "strukturella" "synder" enligt Rousseau i samhället.
38. Kristenheten borde först ta ut bjälken i sina egna ögon innan man söker ta bort det allra minsta ur andras.
39. Utan att man håller Guds ord heligt är kristenheten dödsdömd i Sverige och Europa. Precis som Gud en gång fördrev gudlösa folk för Israels skull, så kommer de kristna folken som övergett Gud få lämna rum för islam och annan gudlöshet. Ja, de förr kristna folken bedriver värre ting än muslimer. GUD låter inte gäcka sig!
40. Till sist noterar jag att alla de samfund som är med i SKR utan protester har godtagit SKR:s syn att allt våld alltid är ont och att alla dödsstraff alltid är uttryck för ondska.
41. SKR går längre än jag kan minnas att tidningen Dagen gått. Således är ljuset på tidningen Dagen inte lika mörkt som det är i SKR och samfunden. Därmed är domen fälld över all gudlös "enhet" och "ekumenik". Sanningen enar, lögnen splittrar - det spelar därvid ingen roll om det kallas enhet eller inte.
42. Rättfärdighet börjar med självanklagelse. "Kristenheten" i Sverige och Väst står fortfarande och stampar i den gudlösa orättfärdigheten - ty vad skall det annat kallas att göra uppror mot de enklaste ord Skriften har, bara för att vinna "trovärdighet" i världens ögon?
*
LÄS OCKSÅ PÅ DENNA BLOGG:* * * *cid bloggens motto: "VAD SÄGER SKRIFTEN?" [Läs här]cid bloggens tolkningsprinciper: Ständig Efterskrift [Läs här]* * * *LÄS MER:Andra intressanta bloggar-barbari, barbariskt, Bibeln, bibeltrohet, brott och straff, civilisation, dödsstraff, enhet, ekumenik, Gamla testamentet, Guds Ord, hämnd, islam, katolska kyrkan, kristenheten, kristen tro, kyrkan, kyrkor, kyrkor och samfund, lag o rätt, laglöshet, mord mänskliga rättigheter, Nya testamentet, straff, svärdet, -- anabaptister, apostlar, ateism, baptism, baptister, Dagen, Jesus, Jesus Kristus, Kristus, läran, Paulus, pingst, pingst ffs, pingstkyrkan, pingströrelsen, pingstväckelsen, påven, påvekyrkan, sekt, sekter, sekterism, SKR, svärmare, svärmeri synd, teologi, underordning, väckelse, Thomas Österberg, överheten
*
Etiketter: arvsynd, bibeltrohet, Dagen, dödsstraff, kristenheten, Rousseau, socialism
9-11 Psalm 23:4
Fear No Evil - Frukta intet ont
Psalm 9:11 [1917]
"Och må de som känna ditt namn
förtrösta på dig;
ty du övergiver icke
dem som söka dig, HERRE."
Psalm 9:11 [KJV]
"Sing praises to the LORD,
which dwelleth in Zion:
declare among the people his doings."
REKOMMENDERAS - MEST LÄSVÄRDA I SVERIGE
MOST RECOMMENDED
LÄNKAR TÄNKVÄRDA ARTIKLAR
Sverige
- ENPARTISTATEN?
2003-07 | DSM | Intervju med Hans Bergström: "Sverige har blivit en ENPARTISTAT och ingen reagerar"
2004-02-19|SvD|Maktmonopol|Emil Uddhammar
2004-02-07|SvD Bränn.|Johnny Munkhammar|Den stora staten faller
1987-09-25|SvD|Hans L Zetterberg|(s)ekten som blev statskyrka
- HÄLSO & SJUKINDIKATIONER
Sverige i fara! - Artikelsamling
USA
Harper's Weekly
IRAQ
2004-02-26|NPQ Global Viewpoint|Condoleezza Rice|on WMD & IRAQ;Preemption;Russia;Pakistan & NPT|
2003-03-15 | Bildt.net | Carl Bildt | Peace for Iraq |
2003-02-09 | bildt.net | Carl Bildt | War? Peace? |
2002-10-12 | bildt.net | Carl Bildt | War in Iraq?
2001 Sep. 12, Wednesday | Time | Lance Morrow | The Case for Rage and Retribution |
BIBEL-LÄNKAR MM
Andakt
O store Gud/How
Great Thou
art/Wie gross bist du
Vår Gud är oss
en väldig
borg
Daglig
resekost, ur
Luthers verk
Ljudfiler på
dagen.com
- Lewi Pethrus: Bakgrund till "Löftena kunna ej svika"
- Einar Ekberg: "Löftena kunna ej svika"
- C G Hjelm: "Gör verkligheter av möjligheter"
Sv. kyrkan
Sv.
kyrkans
Bekännelseskrifter
Olavus
Petri: Ur
"Förmaning till alla evangeliska predikare"
Dr. Martin Luther
Martin Luther
1483-1546,
Project Wittenberg
Luthers 95
teser, 1517
[danska + latin]
The 95 Theses
[även ty
+fi]
Martin
Luthers Lilla katekes
Schmalkaldiska artiklarna
- Om synden
-
Om lagen
- Om evangeliet
- Huru en människa blir rättfärdig inför Gud, och om goda
gärningar
Om påvens
makt och överhöghet
Om en
kristen
människas frihet
Om den
trälbundna
viljan
-
Om trons
visshet
-
Skriftens klarhet
Stora
Galaterbrevskommentaren
-
FEMTIO
LYSANDE FÖRTJÄNSTER HOS DEN EGNA RÄTTFÄRDIGHETEN
- "Alla
de som låta det bero på laggärningar äro under förbannelse"
Verteidigungsrede auf dem Reichstag zu Worms
18. April 1521
John Wesley
John Wesley's Sermons
Biblar
Luthersk
Nätbibelskola
Bibeln
1917
Folkbibeln
bibeln.se
Die
Bibel,
Martin Luthers berömda, 1534
Crosswalk.com Bible Study
Tools
King James Version
Greek
NT,
Nestle-Aland
Bible
Gateway
Online Bibles [olika grek. NT,
Septuaginta]
Bibliotheca Biblica
IntraText
LAG & RÄTT
Domarregler
Olavus
Petri Domareregler
Svensk lagstiftning
Lagrummet:
Lagar och författningar
Regeringskansliet
Riksdagen
ORD & SPRÅK
Ordböcker
SAOB
SAOL, sjätte
uppl.
1889
SAOL, åttonde
uppl.
1923
KOLUMNISTER
Sverige
Per
Ahlmark, DN
Carl Bildt
USA
Max Boot
David S. Brooks, NYT
Thomas L. Friedman, NYT
Christopher Hitchens,
Slate column,
Fighting Words
Christpher Hitchens, Column, The Mirror, London
The Christopher Hitchens Web
Charles Krauthammer, WP
William Safire, NYT