GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
GUD MED DIG! |
| Jesaja 7:14 | | Genesis 28:15 |
| GOD WITH YOU!
+
+
+
+ VALET 2014 & 2018 -
Socialism & Islamism contra Kristen civilisation +
|
GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS
repris
Baptisterna ser inte klart om vad som är dopets väsen
”Kyrkan kan fortfarande upptäcka nya skatter i bibelordet, men Skriften kan aldrig användas för att avvisa en fastställd dogm”,
skrev Olof Djurfeldt om katolska kyrkan (Dagen 23 mars, 2005) och fortsatte:
”Den protestantiska ”Skriften allena”-linjen håller däremot den möjligheten öppen [att avvisa fastställd dogm].”
Dopdebatten visar att delar av pingströrelsen är mer katolsk än protestantisk. Pingstpastor Stefan Beimark (31 maj) däremot, är beredd till omprövning av den baptistiska dopsynen om han får nya argument från Bibeln – ”om det nu finns några...”, tillägger han för att antyda hur svårt det kommer att bli att övertyga honom.
”det är klart att det skulle utgöra ett ekumeniskt genombrott av stora mått, om alla kristna skulle våga säga: ’Också över vår tradition är Skriften den slutliga auktoriteten. Vi är beredda att ändra oss om vi överbevisas av Skriften’ ”
Det är Djurfeldts tanke (i allmänkristen form)(23 mars) och det är den rätta attityden.
Allt hänger på att vi tar reda på vad Skriften verkligen säger:
1. ”Vad står det skrivet?” – Det är att sätta Guds ord över människors läror och tankar.
2. ”Hur står det skrivet?” – Det är att reda ut vad den verkliga ordalydelsen och betydelsen är, och till det behöver vi grundtexterna.
3. ”Var står det skrivet?” – Det är att söka efter bibliska belägg för det som påstås vara kristen tro.
Det avgörande i dopfrågan är dopets väsen. Vad lär Skriften? Är det ett medel till pånyttfödelse eller en bekännelse? Baptister säger: först född på nytt, först frälst, det vill säga troende, sedan döpa sig. De som säger att dopet är medlet till frälsning, försvarar dop av barn.
Det finns baptister som kallar läran om att dopet föder på nytt för vidskepelse. Endast en avgrund skiljer dessa synsätt åt. Svalget må synas smalt, men djupet är oändligt.
Att baptisterna inte ser klart om dopets väsen framgår ofta. De talar om dopet som en bekännelsehandling, men här och där förstår de att dopet är något mer. Så kan man i den ur-baptistiske Sigvard Svärds inlägg (23 juni ) se att han faktiskt hävdar att dopet är något annat än en symbolisk handling, och därmed håller han sig förvisso till bibeln, men inte till baptismen:
”dopet är en begravning i vilken Gud med den som döps, på djupet utför ett reningsverk, samt att det på nedsänkningen följer en uppståndelse till ett Kristusliv”.
Baptismen har vuxit fram i kamp mot monopolkyrkor, först den katolska, sedan den protestantiska. Man har sökt legitimera sig som den sanna kyrkan genom att angripa statskyrkan, vars existens fordrade barndop. Därför angrep man inte enbart missbruket utan även bruket. Genom att fördöma dopsynen sökte man bli av med statskyrkan.
Det är lätt att glömma att kritik av statskyrkosystemet väl förenas med dopet som medel till pånyttfödelse (och därmed dopet av barn), som hos Paul Peter Waldenström. I ”Dop och Barndop” (1898) utpekar han den renläriga baptismen som rationalism.
Vidare ”glömmer” man att baptister döper barn. Samtidigt som statskyrkans monopol har minskat, har baptismen och särskilt pingströrelsen, arbetat sig upp från utanförskapet, blivit etablerad, kallar sig kyrka och uppträder med ökad ålder alltmer som en ”statskyrka”.
Tidigt insåg man behovet av att få in baptisternas barn i församlingen. Därför döper man barn (inte spädbarn, men yngre än sju år), inte minst i pingströrelsen, vilket Karl-Erik Heinerborg erkände 1983 i Jönköping (J83).
Dåvarande rektorn på Betelseminariet, Bert Franzén erkänner och kritiserar detsamma i boken ”Guds försprång – Om barnen och Guds rike” (ss. 98, 131; 1991). När Franzén blev med barnbarn började han se dopfrågan på ett nytt sätt. Efter nio års studier i Sverige och USA inser han barndopets värde, men ändrar sig inte, främst på grund av synen på arvsynden.
Det visar sig ofta att roten till läroskillnader är synen på arvsynden. Varken ”arvsynd” eller ”tre-enighet” finns som ord i Skriften, men saken finns där. Läran om arvsynden tycks vara avgörande även för synen på dopets väsen.
*
*
*
9-11 Psalm 23:4
Fear No Evil - Frukta intet ont
Psalm 9:11 [1917]
"Och må de som känna ditt namn
förtrösta på dig;
ty du övergiver icke
dem som söka dig, HERRE."
Psalm 9:11 [KJV]
"Sing praises to the LORD,
which dwelleth in Zion:
declare among the people his doings."
REKOMMENDERAS - MEST LÄSVÄRDA I SVERIGE
MOST RECOMMENDED
LÄNKAR TÄNKVÄRDA ARTIKLAR
Sverige
- ENPARTISTATEN?
2003-07 | DSM | Intervju med Hans Bergström: "Sverige har blivit en ENPARTISTAT och ingen reagerar"
2004-02-19|SvD|Maktmonopol|Emil Uddhammar
2004-02-07|SvD Bränn.|Johnny Munkhammar|Den stora staten faller
1987-09-25|SvD|Hans L Zetterberg|(s)ekten som blev statskyrka
- HÄLSO & SJUKINDIKATIONER
Sverige i fara! - Artikelsamling
USA
Harper's Weekly
IRAQ
2004-02-26|NPQ Global Viewpoint|Condoleezza Rice|on WMD & IRAQ;Preemption;Russia;Pakistan & NPT|
2003-03-15 | Bildt.net | Carl Bildt | Peace for Iraq |
2003-02-09 | bildt.net | Carl Bildt | War? Peace? |
2002-10-12 | bildt.net | Carl Bildt | War in Iraq?
2001 Sep. 12, Wednesday | Time | Lance Morrow | The Case for Rage and Retribution |
BIBEL-LÄNKAR MM
Andakt
O store Gud/How
Great Thou
art/Wie gross bist du
Vår Gud är oss
en väldig
borg
Daglig
resekost, ur
Luthers verk
Ljudfiler på
dagen.com
- Lewi Pethrus: Bakgrund till "Löftena kunna ej svika"
- Einar Ekberg: "Löftena kunna ej svika"
- C G Hjelm: "Gör verkligheter av möjligheter"
Sv. kyrkan
Sv.
kyrkans
Bekännelseskrifter
Olavus
Petri: Ur
"Förmaning till alla evangeliska predikare"
Dr. Martin Luther
Martin Luther
1483-1546,
Project Wittenberg
Luthers 95
teser, 1517
[danska + latin]
The 95 Theses
[även ty
+fi]
Martin
Luthers Lilla katekes
Schmalkaldiska artiklarna
- Om synden
-
Om lagen
- Om evangeliet
- Huru en människa blir rättfärdig inför Gud, och om goda
gärningar
Om påvens
makt och överhöghet
Om en
kristen
människas frihet
Om den
trälbundna
viljan
-
Om trons
visshet
-
Skriftens klarhet
Stora
Galaterbrevskommentaren
-
FEMTIO
LYSANDE FÖRTJÄNSTER HOS DEN EGNA RÄTTFÄRDIGHETEN
- "Alla
de som låta det bero på laggärningar äro under förbannelse"
Verteidigungsrede auf dem Reichstag zu Worms
18. April 1521
John Wesley
John Wesley's Sermons
Biblar
Luthersk
Nätbibelskola
Bibeln
1917
Folkbibeln
bibeln.se
Die
Bibel,
Martin Luthers berömda, 1534
Crosswalk.com Bible Study
Tools
King James Version
Greek
NT,
Nestle-Aland
Bible
Gateway
Online Bibles [olika grek. NT,
Septuaginta]
Bibliotheca Biblica
IntraText
LAG & RÄTT
Domarregler
Olavus
Petri Domareregler
Svensk lagstiftning
Lagrummet:
Lagar och författningar
Regeringskansliet
Riksdagen
ORD & SPRÅK
Ordböcker
SAOB
SAOL, sjätte
uppl.
1889
SAOL, åttonde
uppl.
1923
KOLUMNISTER
Sverige
Per
Ahlmark, DN
Carl Bildt
USA
Max Boot
David S. Brooks, NYT
Thomas L. Friedman, NYT
Christopher Hitchens,
Slate column,
Fighting Words
Christpher Hitchens, Column, The Mirror, London
The Christopher Hitchens Web
Charles Krauthammer, WP
William Safire, NYT