VEDERLÄGGANDE AV ARENIUS' ARTIKEL, DEL 3. §§ 65-80 Om att Arenius’ påstående att ”jämlikheten är inskriven i själva skapelsen” är en totalt okänd lära för Kyrkan under tvåtusen år.
65. ARENIUS PÅSTÅR (2) för det andra djärvt och iskallt: ”Jämlikheten är inskriven i själva skapelsen”.
66. Arenius’ påstående att ”jämlikheten är inskriven i själva skapelsen” är en totalt okänd lära för Kyrkan under tvåtusen år.
a) Kyrkan lär och har alltid lärt kvinnans underordning, aldrig har kyrkan lärt kvinnans 'jämställdhet' eller 'jämlikhet' med mannen
b) Skriften lär kvinnans underordning redan i skapelsen, kvinnans ’jämlikhet’ lärs inte i Nya och inte heller i Gamla testamentet, den finns inte hos Jesus och inte i skapelsen.
c) Kyrkan lär fortfarande i öst (ortodoxa k.) och väst (rom.kat.k.) kvinnans underordning, och tillåter henne därför inte att prästvigas, i enlighet med både Gamla och Nya testamentet.
67. De första kvinnliga prästerna i den kristna kyrkans historia kommer först efter franska revolutionens idéer om jämlikhet mellan könen [se Del 2.]. Vilket ju bör få även Arenius att tänka till. Hur har denna sanning kunnat förbli dold så länge – om det nu verkligen är sanningen? Och hur kan det komma sig att den (åter-)uppenbaras genom något så gudlöst och upproriskt som franska revolutionen? Borde inte också det få Arenius att TÄNKA? Eller är Guds Helige ande lika blodigt våldsam mot oskyldiga och upprorisk mot lagstadgad överhet som franska revolutionen? Återigen – Tänk efter, före!
68. Jämlikheten mellan könen är inskriven i upproriska och gudlösa rörelser såsom fanatiska blodiga revolutionsutopier, jacobinism och socialism. Även den fredliga och välvilliga men aningslösa 1800-talsliberalismen har ”jämlikhet” inskriven i sin agenda. Och förstås allehanda lösaktiga sekter och svärmerier i kyrkans historia och nutid.
69. Den korta historien om jämlikhet mellan könen vad gäller kvinnans tillträde till prästämbetet i den kristna kyrkan, vilket är det högsta uttrycket för jämlikhet, ser ut så här, så långt man nu vet (enligt Wikipedia):
1853 USA - Antoinette Oberlin prästvigdes inom kongregationalistiska och unitariska kyrkorna
1918 Schweiz – kvinnor har kunnat bli präster sedan 1918 då två kvinnor prästvigdes.
1936 Canada – The United Church of Canada tillåter kvinnor bli präster.
1948 Danmark - tre kvinnor vigdes till präster, den fjärde först 1956.
1958 Sverige – Svenska kyrkan ger kvinnor tillträde till prästämbetet. 1960 vigdes de första tre kvinnorna till präster.
1961 Norge - fick sin första prästvigda kvinna 1961, och blev först i Norden med att utse en kvinna till biskop 1993
1970 Sverige – Svenska kyrkan, Margit Sahlin blir Sveriges första kvinna att bli kyrkoherde.
1974 Island - fick sina första prästvigda kvinnor 1974.
1974 USA – första kvinnan vigdes till anglikansk präst.
1980 Sverige - Sv. Pingströrelsen, Wasti Feldt-Johansson första församlingsföreståndaren 1980.
1987/88 Finland - beslut om kvinnans tillträde till prästämbetet 1987, första vigningen året därpå.
1990 Sverige – Svenska kyrkan, Caroline Krook blir domprost i Stockholm (pastor primarius), och blev därmed Sveriges första kvinna på denna post.
1992 Storbrit. – Church of England tog beslut om att ge kvinnor tillträde till prästämbetet.
1995 Sverige – Sv. Pingströrelsen, kvinnor får mer allmänt tillträde till tjänster som man tidigare på Bibelns grund förvägrat dem, med några få undantag (jmf 1980).
1997 Sverige – Svenska kyrkan, biskopsvigdes Christina Odenberg, som första kvinna, till biskop för Lunds stift
2009 Sverige – Svenska kyrkan, en lesbisk kvinna kallas biskop
[Källor: Wikipedia ämbetsfrågan
70. För Lewi Pethrus, tidningen Dagens grundare (1945), finns inte jämlikheten inskriven i Bibeln eller skapelsen. ”jämlikheten” i Pingströrelsen har införts av människor som inte är bundna till Skriften. Det är endast genom omtolkningar och borttolkningar som Sten-Gunnar Hedin och andra under sken av bibeltrohet har rättfärdigat kvinnor i manliga tjänster. Kvinnors ”jämlikhet” har skett till priset av att läran om Bibelns auktoritet har gått förlorad. Pingströrelsens ursprungliga beroende och bundenhet till Skriften har för länge sedan upphört även bland ledare och förkunnare.
71. Detta pådyvlande av ”jämlikhet” som skett inom pingströrelsen efter Lewi Pethrus död 1974, och främst från och med 1994 års Predikantvecka i Stockholm, är så färskt att Arenius inte gärna kan ha glömt det. Fram till 1974 och ytterligare en tid fanns inget utrymme för detta pådyvlande, det var omöjligt att låta kvinnor få manliga tjänster så länge Bibeln hade det avgörande ordet, vilket Bibeln hade för Lewi Pethrus. Det är inte Bibeln som varit drivkraft för Hedin, som är socialdemokrat mer än kristen, då han verkat för ”jämlikhet” och människors idé om demokrati (i motsättning till Guds ords auktoritet) i pingströrelsen. Drivkrafterna hämtas från modernism, liberalteologins och bibelkritikens bibelförakt, liberalism och socialism.
72. Romersk-katolska kyrkan säger fortfarande nej till prästvigning av kvinnor. Ortodoxa kyrkorna säger likaså nej.
73. De enda som avviker och har avvikit i historien från den allmänna enheten i denna fråga är pseudokristna upprorsmakare, sekter och svärmare, gnostiker, baptister och dylika gudlösa. Kyrkan som helhet har alltid lärt i enlighet med Skriften, att den kristna kvinnan skall vara underordnad mannen, vilket bland annat betyder att den kristna kvinnan inte kan vara präst och inte heller blir det bara för att hon kallas så. Men baptisten, sekteristen och svärmaren Arenius påstår uppsåtligt osakligt att jämlikheten finns i skapelsen, vilket betyder att Gud är dess upphovsman. Men, si och hör, så är det inte alls. (Vilket skall visas längre fram i en annan del av denna artikel.)
74. Arenius drivs till den ena sanningslösheten efter den andra. En synd kommer inte ensam. Har man en gång tänjt på sanningen så drivs man att fortsätta, det kallas att synden är sitt eget straff. Således kommer Arenius omedelbart efter det sanningslösa påståendet om socialismens ”oskuld” med nästa sanningslösa påstående ”jämlikheten är inskriven i skapelsen”. Igen utan grund och i strid med kända fakta. Han säger därmed utan bevis att de äldsta och största kyrkorna i öst och väst har fel och att det är han själv och socialistiska upprorsidéer - den andelösa gudsförnekande materialismen - som är det sant kristna och gudomliga och bibliska angående jämlikhet.
75. Socialisterna, som förnekar Gud och dyrkar uppror mot all mänsklig och all gudomlig ordning, skulle alltså då de vill upphäva den kristna kvinnans underordning under mannen, i själva verket företräda den sanna gudomliga läran, densamma lära som Gud själv har gett oss redan i skapelsen före syndafallet. Socialisterna skulle alltså bekräfta den lära som vi fått av den Gud de förnekar och gör uppror emot! Detta samtidigt fruktansvärda och löjeväckande osanna påstående av Arenius är nog snudd på rekord i gudlös fräckhet och andelös dumhet.
76. Uppenbart är att Arenius har investerat mycket av sig själv i denna fråga eftersom han söker värja sin uppfattning med så desperata metoder. Eller är det bara en extrem infantilitet hos en överårig agitatorisk men bekväm skribent? Eller är det den gamle 68-a ynglingens dyrkan av laglöshet som nu ger skörd i form av förlust av alla begrepp om kunskap och sanning? Eller kanske skriver han bara det som faller honom in – utan vidare tankeverksamhet? Viss om endast en sak, nämligen sin egen förträfflighet och sin egna infalls gudomliga ofelbarhet!
77. Arenius gör bestämda påståenden om vad Skriften lär utan att visa dess riktighet, det är hans ord allena vi skall lita på, det är hans egen ”auktoritet” som han vill att vi skall förlita oss på. Ty om han endast ville säga det Skriften säger så skulle han ju med klara bibelord visa att han har grund och skäl för sina påståenden. Han lutar sig inte heller mot några experter, han är själv nog som auktoritet, åtminstone i sina egna ögon, och detta trots att han har en lång rad erkända bibelexperter emot sig! Han talar i knivskarp motsats till Bibeln, men finner det inte värt besväret att motivera sig med ett enda bibelcitat.
78. Arenius säger alltså utan skymten av bevis: ”Jämlikheten är inskriven i själva skapelsen”
79. Arenius säger detta bara rakt av, utan att visa det, som om det räckte att han och ingen annan sade detta. Vi förväntas köpa detta bara för att Arenius säger det, trots att det är i direkt och uppenbar motsättning till en lång rad av enkla och tydliga ord i Skriften. Det är en attityd som gränsar till förakt för all sanning, ja det är en utmaning emot både det mänskliga och Gud. Det gränsar faktiskt till dödsförakt och förnekelse av helvetet, ja det är svårt att se hur det kan förenas med annat än ateism, ty hur skulle man våga säga sådant med Gud för ögonen?
Följande bibelord från den apostoliska läran, Herrens lära, i Nya testamentet, visar att antingen har Arenius rätt och apostlarna fel, och därmed har Jesus också fel, eftersom Jesus säger att den som hör apostlarna hör honom. Eller så saknar Arenius kunskap, förståelse eller respekt för vad Nya testamentet lär.
”Ni kvinnor, underordna er era män, som det anstår kristna.” [Kol 3:18]
”Ni kvinnor, foga er efter era män som efter Herren.” [Ef 5:22]
”Ty en man är sin hustrus huvud liksom Kristus är kyrkans huvud - han som också är frälsare för denna sin kropp.” [Ef 5:23]
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män.” [Ef 5:24]
”Kvinnan skall ta emot undervisning [i den kristna läran] i stillhet och alltid underordna sig.” [1 Tim 2:11]
”Att själv undervisa tillåter jag henne inte och inte heller att bestämma över mannen, utan hon skall hålla sig tyst och stilla.” [1 Tim 2:12]
”Ty Adam skapades först och sedan Eva. Och det var inte Adam som lockades utan kvinnan som lät sig lockas och förleddes till överträdelse.” [1 Tim 2:13-14]
”Men du skall tala om för dem vad den sunda läran kräver…äldre kvinnor uppträda så som ett heligt liv kräver…De skall vara lärare i goda seder och fostra de unga kvinnorna till att älska man och barn, att vara anständiga, rena, husliga, goda och att underordna sig sina män, så att inte Guds ord blir smädat.” [Tit 2:1, 3-5]
"Och ni kvinnor, underordna er era män, så att också de som inte vill tro på ordet kan vinnas utan ord tack vare sina hustrur, [2] när de ser hur ni lever i lydnad och renhet. [3] Er prydnad skall inte vara något utvärtes, håruppsättningar, guldsmycken och fina kläder, [4] utan den inre, dolda människan med sitt oförgängliga smycke, ett milt och stilla sinnelag. Det är dyrbart i Guds ögon. [5] Så prydde sig också förr de heliga kvinnorna som hoppades på Gud. De underordnade sig sina män, [6] så som Sara lydde Abraham och kallade honom herre. Hennes döttrar är ni om ni gör det rätta och aldrig låter skrämma er." [1 Pet 3:1-6]
/slut del 3/cid
___forts. följer_________________________________
*
LÄS OCKSÅ PÅ DENNA BLOGG:
* Dödsstraffet, Gud, Bibeln, Kristenheten & Dagen [
Läs här ]
* dödsstraffet, bibeln & små steg bort från lögn
[
Läs här ]
* Är bistånd & diakoni till icke-troende bibliskt? [
Läs här ]
* Om Lydnad & Olydnad, Mot Gud & Människor, Enligt Bibeln & Vår Tids Kristenhet [
pdf ]
* Hur mycket kan man ändra på och ändå hävda att man har BIBELN SOM HÖGSTA NORM? [
Läs här]
* Dubbelheten inför Guds Ord kan inte bestå [
Läs här ]
* cid bloggens motto: "VAD SÄGER SKRIFTEN?" [
Läs här]
* cid bloggens tolkningsprinciper: Ständig Efterskrift [
Läs här]
* * * *
LÄS MER PÅ NEWSMILL:
2009-09-01 ÖPPET BREV t. PASTOR SWÄRD med Bibeln som "rättesnöre" Newsmill [
Läs här ]
2009-08-25 SKRIFTENS AUKTORITET SPLITTRAR - KYRKAN DELAS I GUDLÖSA & HYCKLARE, e.g. EFK & Pastor Swärd
Newsmill [
Läs här ]
2009-07-31 DEN AVFALLNA SVENSKA KYRKAN Newsmill [
Läs här ]
2009-07-20 PASTOR SWÄRDS BIBELHYCKLERI [
Läs här ]
2009-07-03 GARDELL & DEN AVFALLNA KYRKAN [
Läs här ]
2009-04-09 Hellre ärliga ateister än hycklande bibelbekännare [
Läs här ]
*